Annons

Liten andrakamera med wifi

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
jag letar efter nån andra kamera med vissa preferenser. jag har inte hittat den rätta än därför jag skriver här
den ska vara liten, lätt att ta med, ingen dslr altså, dock kan spegellös sytemkamera fungera som nikons j1 o dyl.

-wifi, så man kan fota via iphone, ej dator (som Sony Cyber-shot DSC-RX100 II, troligen har)
-timelapse (som hos Canon PowerShot G16) (el om det går att styra via iphone, el nåt tillbehör)
-bra bildkvalite (rx100ii är ok, rx 100 ej ok)
-liten, (lumix är för stor)
-retro look är inget fel
-gärna ljusstarkt objektiv förstås

Du behöver inte ha WiFi inbyggt i kameran. Ett Eye-Fi kort kan lösa den delen. Då kan du enkelt koppla kameran till en smartphone, padda eller dator.
Det gör att du får ett mycket större utbud av kameror att välja på.
Själv kör jag denna lösning både i en Fuji X20 och ibland i min 5DMKIII.
Kom ihåg att de flesta kort bara hanterar jpg.

Eye-Fi är ett SD kort med inbyggd wifi. Det kan fungera som en wifi hotspot och du kopplar upp mobilen mot kortet. När du sedan tar en bild skickas den över till din smartphone, ipdad eller vad du nu kopplat upp.
Givetvis går det också skicka bilderna vidare med hjälp av telefonen.
Något sportfotografer använder för att skicka utvalda bilder till redaktionen när andra möjligheter inte fungerar.

Eye-Fi är ett SD kort med inbyggd wifi. Det kan fungera som en wifi hotspot och du kopplar upp mobilen mot kortet. När du sedan tar en bild skickas den över till din smartphone, ipdad eller vad du nu kopplat upp.
Givetvis går det också skicka bilderna vidare med hjälp av telefonen.
Något sportfotografer använder för att skicka utvalda bilder till redaktionen när andra möjligheter inte fungerar.

Det som efterfrågades var nog att kunna styra kameran från telefonen och använda den som sökare. Då måste det vara en kamera som har stöd för det, och en telefon som tar relevant program. Att bara trycka i ett Eye-Fi räcker ju inte då.

Sonys kommande QX100 kanske kan vara en kul grej värd att undersöka för din del? Den ser ut som ett litet löst objektiv med ett bakre objektivlock. Består i princip av ett Zeiss-objektiv och med samma sensor som i RX100 II i "det bakre objektivlocket". Har inget kamerahus med en massa knappar!

Mindre kamera än så här lär du inte kunna finna (som kan ge motsvarande bildkvalitet i alla fall).

Denna "linskamera" har trådlös kontakt med vilken Android eller iOS-pryl som helst, och styrs från denna, precis som du önskar, väl? Man (eller någon annan) kan alltså hålla denna linskamera för sig - skild från den smarta telefonen. Men man kan också fästa den på mobilens baksida (magnetfäste), och då ser kombinationen ut ungefär som en ordinär kompaktkamera.

Priset lär väl komma att ligga under det för RX100 II.
.

aaa har de släppt den nu, har bara hört rumours, jo den har jag suktat efter, tack för tipset

en nackdel dock med iphone är att det inte får rum så mycket bilder, och att batteriet tar slut så fort, men objektivet kanske kan lagra bilder?

Här är lite "läckta" bilder på denna samt på den mindre QX10, som förstås har mindre sensor (kompaktkamerasensorstorlek).

Nej, den är inte släppt än. Kommer kanske att presenteras nästa månad.

Huruvida dessa "linskameror" även har minne för lagring av fotona känner jag inte till, men jag tror nog inte att detta har ansetts vara nödvändigt.

Men hur är det med Android-telefonerna? Finns där några modeller med bättre kapacitet?

Om inte annat kanske de nya Sony Honami smarta telefonerna som ska komma till hösten är bättre i detta avseende..

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...dsc-qx10-and-dsc-qx100-lens-cameras/#comments
.

Ett litet inlägg över sådant jag funderade på innan jag löpte Wifi kamera:

RX100II har en väldigt simpel app till iPhone/iPad.
Den kan: ta kort och filma. I dessa två lägen går det att zooma, och i fotoläget kan man ställa in självutlösare, styra blixten och välja hur tagen bild ska visas eller ej.

Kameran agerar som Wifi-hotspot, dvs mobilen ansluter till kameran. För att ta kort med Wifi får man således:
Starta kameran. Välja "Ktrl med smartphone" i menyn.
Därefter går man in i iPhones inställningar, väljer det trådlösa näverket och väntar ca 5sek på att mobilen ansluter. Sist startar man appen "PlayMemories Mobile".
Bilder som visar appen
Bilder som visar appens inställningar
Man kan även förhandsvisa och välja vilka bilder man vill kopiera från kameran till mobilen i appen.

I kameran finns även ett val att skicka bilder direkt till datorn. I det här fallet krävs bara att kameran är på samma trådlösa nätverk som datorn är kopplad till, samt att datorn har ett Win/OS X program installerat för att ta emot filmer och kort.

Min slutsats, utan att ha prövat Eyefi är att RX100II kan lite mer än Eyefi, men att appen saknar funktioner såsom manuella inställningar eller fokusering. Att ta kort över Wifi med appen är mest ploj, men möjligheten att skicka bilder/film från kameran till mobilen utan tillgång till annan utrustning (nätverk/sladd/minneskortläsare) fungerar mycket bra och gör Wifi-funktionen användbar och berättigad.

var rädd för det, tack för upplysningen
det finns ingen inställning för skärpa, eller ställs den in automatiskt?
det finns ingen timelapse i sony appen heller antar jag

en app jag använder nu mycket är blux camera
med den använder jag min ipad som remote och iphone som objektiv
den är rätt bra, jag har ställt in så den fotar när jag pekar på skärmen
då ställer den in skärpa och bländare
ibland fungerar det sämre
jag har ingen 3g på ipad så wifi verkar bara fungera hemma
men iofs kan jag dela ut 3g till min ipad via iphone, har inte testat det än dock

Såg precis att dessa linskameror tydligen ska vara försedda med ett SD-kortsfack, vilket i så fall torde lösa problemet med det begränsade minnet i iPhone-mobilerna.
.

mmm, tack för tipset, verkar intressant, triggertrap

får väl hoppas sony utvecklar sin app, det måste de göra med så avancerade objektiv

Väl bekomme!

När det gäller fler funktioner i apparna så handlar det väl huvudsakligen om att tillräckligt många skriar tillräckligt högt om detta. Då kan det IBLAND hända att tillverkarna lyssnar... :)
.

ANNONS
Götaplatsens Foto