Annons

Liten andrakamera med wifi

Produkter
(logga in för att koppla)
Bland trådskaparens kriterier fanns ju bl.a. att den kompakta kamera han ville ha inte fick ha sämre bildkvalitet än Sony RX100 II.

Vilket inte Nokia Lumia 1020 lär kunna klara. Dess sensor är mindre än hälften så stor, och objektivet är knappast av samma klass som det som QX100 kommer att vara försett med.
.

var rädd för det, tack för upplysningen
det finns ingen inställning för skärpa, eller ställs den in automatiskt?
det finns ingen timelapse i sony appen heller antar jag

en app jag använder nu mycket är blux camera
med den använder jag min ipad som remote och iphone som objektiv
den är rätt bra, jag har ställt in så den fotar när jag pekar på skärmen
då ställer den in skärpa och bländare
ibland fungerar det sämre…

Ingen möjlighet till att justera fokus eller bländare i appen. iPhone har fix bländare förresten.

Mobilkameror är hyfsat bra, men man glömmer att det är enorm skillnad på dem och en proffskompakt som RX100II.
Bildexempel: bild tagen med iPhone 4S med kameraappen. (8MP, 3,2MB)
Samma motiv tagen med full automatik i RX100II, JPG och inzoomat till ≈33mm (motsvarar 4S brännvidd) (10MP, 4,9MB)

TriggerTrap fungerar inte med RX100 idag.

Hehe, något som uppfyller båda dessa krav lär du få väldigt svårt att hitta...

Mest retro-look har väl Fujifilms X-serie. Men små är de inte, de är ju inga kompaktkameror ens.
.

Fuji XF-1 uppfyller retro och (någorlunda) liten. Sämre blir det med några av de andra kraven som återfinns i första inlägget. Vad som avses med att Lumix är för stor förstår jag dock inte. Varenda digital Panasonickamera heter Lumix...

---
Återkommer till detta. Det väsentliga med Triggertraps Mobile dongle är ju att mobiltelefonen är kompatibel. Allt som kameran behöver "bidra med" är möjlighet till fjärrstyrning vad jag förstår. Vilket RX100 mycket riktigt inte har någon kontakt för, men RX100 II har. Hur det ligger till med QX100 får vi väl se när de officiella specifikationerna kommer.
.

Fuji XF-1 uppfyller retro och (någorlunda) liten. Sämre blir det med några av de andra kraven som återfinns i första inlägget.
---
Jag underförstod även de övriga kraven, vilka XF-1, som du skriver, inte uppfyller. Dess lilla sensor kan förstås inte tävla med RX100 II:ans betydligt större sensor när det gäller bildkvalitet. Varför XF-1, vad jag förstår, inte är av intresse för trådskaparen.
.

sony rx100ii är ju rätt frestande, inte lika dyr som fujifilm x100s o verkar ha nästan lika bra bildkvalität

med inte för stor menar jag att den inte ska vara så bullig som en dslr, man ska kunna ha den i en ficka, det kanske finns platta lumix också?

visst är väl inte iphone bilder super, men de är inte så pixliga som kompakter brukar(brukade?) vara

Dagens kompakter ger betydligt bättre bildkvalitet än iPhone. Även om kompakternas sensorer är de minsta inom fotovärlden så är de ändå större och bättre än iPhones, liksom deras objektiv.

RX100 II förefaller att kunna vara det mest optimala valet för din del, med de kriterier du har angett.
.

Ingen möjlighet till att justera fokus eller bländare i appen. iPhone har fix bländare förresten.

Mobilkameror är hyfsat bra, men man glömmer att det är enorm skillnad på dem och en proffskompakt som RX100II.
Bildexempel: bild tagen med iPhone 4S med kameraappen. (8MP, 3,2MB)
Samma motiv tagen med full automatik i RX100II, JPG och inzoomat till ≈33mm (motsvarar 4S brännvidd) (10MP, 4,9MB)

Fast en Lumia 1020 har en 4ggr större sensor mot vad en vanlig telefon har t.ex. (iPhone, Galaxy S4), RX 100II har dock en sensor som är mer än dubbelt så stor som en Lumia 1020 så skilnaden bör vara märkbar mellan dom.

/Karl

Bland trådskaparens kriterier fanns ju bl.a. att den kompakta kamera han ville ha inte fick ha sämre bildkvalitet än Sony RX100 II.

Vilket inte Nokia Lumia 1020 lär kunna klara. Dess sensor är mindre än hälften så stor, och objektivet är knappast av samma klass som det som QX100 kommer att vara försett med.
.

Missade att RX100 har en så pass stor sensor. Optiken skulle jag dock inte vara så säker på, ju mindre objektivet är desto skarpare brukar dom vara. Lumia1020s objektiv har trots allt en konstruktion med 6 linser från Zeiss.

/Karl

jag vet inte så mycket om lumia, men tack för inlägget, det var lite sånt jag undrade över, hur andra märken som nikons spegellösa och lumia etc har det ställt gentemot sony och fujifilm

rx100 ger väl skapliga bilder fast när man förstorar de ser de lite pixliga ut, allt är väl relativt förstås

jag har använt en videokamera och tagit stillbilder med, ganska ok bilder, iphone är dock 10ggr bättre och min nikon d90 ytterligare 10 ggr bättre
är väl ute efter något mellan nikon och iphone

jag skrev ju det
fota via iphone inte kamera
remote kontroll helt enkelt
där duger inga wifi kort

jag har ett wifikort (Nikon WT-5) till min systemkamera som tillåter att man använder iphone/androiden som extern sökare och fjärrkontroll, så det går.

Helst vill man ha tekniken inbyggt i kameran från början och det har en del kameror.

jag vet inte så mycket om lumia, men tack för inlägget, det var lite sånt jag undrade över, hur andra märken som nikons spegellösa och lumia etc har det ställt gentemot sony och fujifilm

rx100 ger väl skapliga bilder fast när man förstorar de ser de lite pixliga ut, allt är väl relativt förstås

jag har använt en videokamera och tagit stillbilder med, ganska ok bilder, iphone är dock 10ggr bättre och min nikon d90 ytterligare 10 ggr bättre
är väl ute efter något mellan nikon och iphone

Även om en del försöker hävda att storleken inte har någon betydelse så hävdar jag att det är det som har störst betydelse, i alla fall när det kommer till sensorer. Efter storleken kommer generation och sensorteknik.

Sensorstorleksskillanden är 24x mellan din iPhone och din D90.

En D90 har en mer än 3x större sensor än vad en RX100ii eller Nikon 1 (CX) har.
En RX100ii/CX har en sensor som är 2x så stor som Lumia 1020.
En Lumia 1020 har nästan 4x så stor sensor som en iPhone 5.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sensor_sizes

/Karl

fungerar den till d90? hittade ingen info direkt vilka systemkameror den fungerade till?

Nej, det finns ingen officiell WiFi-adapter till D90.

WUSB fungerar, alternativt om du känner dig lite hemma i Linuxvärlden kan du lätt fixa till en WiFi-adapter till kameran med en Raspberry Pi.

/Karl

...

Kameran agerar som Wifi-hotspot, dvs mobilen ansluter till kameran. För att ta kort med Wifi får man således:
...

Det är av betydelse att man gör tvärtom, dvs att kameran ansluter till telefonen. Annars förlorar man internetanslutningen, om inte telefonen är smart nog att fortsätta använda 3G trots existerande Wifi.

Det kanske är en inställning men varken android eller ios behåller internetfunktionalitet om kameran agerar hotspot när jag provat.

ANNONS
Götaplatsens Foto