Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

lgbe

Aktiv medlem
Hej,

Hos CyberPhoto har jag hittat ett batterigrepp (Jupio JGB-N005) till min D5200. Funderar på att beställa det men tanke på priset (599:-, nedsatt från 799:) och dessutom 3 års garanti. Är det någon som har någon erfarenhet/synpunkter av/på Jupio.

/Lasse B
 

casting

Aktiv medlem
Fotar man mycket porträtt tex så är det ju vanligt att man fotar stående. Så det går nog inte att generalisera så...
 

lgbe

Aktiv medlem
Jag tar inte nämnvärt många vertikala bilder men jag vill ha ett bättre/större/bekvämare grepp när jag håller i kameran om du förstår hur jag tänker samt att jag kan ha 2 batterier igång samtidigt så jag slipper byta så ofta för jag filmar också mycket. Tänker jag rätt och är jag tydlig nog i mitt svar?

/Lasse B
 

eskil23

Aktiv medlem
Tänk på att D5200, till skillnad från t.ex. D7100, inte är gjorda för att ta batterigrepp. Det finns inget uttag i kameran för batterigrepp och den behöver därför kopplas in med sladd till fjärrutlösaruttaget. Den sladden är väldigt lätt att man tycker att den är ivägen.
 

lgbe

Aktiv medlem
Jag vet att kameran i original inte är gjord för ett batterigrepp men nu när jag kan få tag i ett för att kunna uppnå mina behov som jag beskrev så får jag väl leva med det tills jag uppdaterar min utrustning. Men ett stort tack för era svar/synpunkter.

/Lasse B
 

correctamundo

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar som du tänkt genom det hela och väl kan motivera ett vertikalgrepp och då är nog Jupio så bra som det blir då Nikon inte erbjuder något.
 

lgbe

Aktiv medlem
Tack Jörgen och ni andra,

Jag är så medveten om att när man köper utrustning till lägre pris så som t.ex. kamerahus, objektiv och andra tillbehör så finns det begränsningar, men någonstans måste jag börja tills jag blir varm i kläderna för att kunna våga satsa i framtiden. Men oj, oj, oj, jag har jag ju i detta forum upptäckt att denna hobby har sina sidor. Det är mycket man har att lära. Men jag måste poängtera att jag har lärt mig mycket genom att läsa de inlägg/länkar i alla olika trådar som jag hitintills har hunnit med. Återkommer när jag har några nya undringar. Tack alla i forumet för detta trevliga bemötande som jag har hitintills fått uppleva, för då blir faktiskt man peppad att gå vidare, så ni bara vet.

/Lasse
 

lgbe

Aktiv medlem
Batteriluckan

Jag har nu tagit beslutet att beställa batterigreppet och har gjort det för den delen också. Har nu suttit inför stundande leverans försökt/funderat på hur jag ska lyckas att monterar bort batteriluckan utan att förstöra fästet utifall om den ska kunna monteras tillbaks vid behov. Finns det någon som kan gjort det och kan hjälpa mig att förklara för mig hur jag ska gå till väga.

/undrar Lasse B
 

lgbe

Aktiv medlem
Vill förmedla att batterigreppet fungerar utan att man kopplar in sladden och fick jag dessutom ett bättre grepp./En nöjd Lasse B
 

lgbe

Aktiv medlem
Korrigering

Som förstagångsanvändare av batterigrepp så trodde jag att sladden skulle sitta i hela tiden även då jag använder mig av kamerans avtryckare, så är ju det inte Det gäller ju bara greppets. Skulle nog kollat efter lite bättre innan jag skrev föregående inlägg.

/Lass B
 

micksel

Ny medlem
Som förstagångsanvändare av batterigrepp så trodde jag att sladden skulle sitta i hela tiden även då jag använder mig av kamerans avtryckare, så är ju det inte Det gäller ju bara greppets. Skulle nog kollat efter lite bättre innan jag skrev föregående inlägg.

/Lass B

Hejsan Lasse,
Känns det batterigreppet stabilt? jag funderar på att införskaffa mig samma. har du haft några bekymmer med det? kan du skifta ett av batterierna under "drift"?
 

lgbe

Aktiv medlem
God morgon Mickael,
För min del känns det bra och stabil. Har hitintills inte haft några problem och dessutom är det ju 3 års garanti på den. Förstår inte riktigt vad du menar "under drift", men om du menar att byta medan kameran är påslagen så visst fungerar det. Man dra ut kassetten (displayen slocknar dock under själva bytet)) på sidan av greppet och byter och sätter tillbaks den eller menar du att det ska gå att byta utan att displayen slocknar så är svaret nej/Lasse B
 
ANNONS