Annons

Ta steget från D300 till FX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frisk

Aktiv medlem
Jag har läst en del här och på andra forum och inser att inte frågan har ett självklart svar.

Ungefär i samband med att D300s släpptes köpte jag min D300 med tanken att inom en relativ snar framtid uppgradera till FX, D700 kändes för stunden något kostsam och dessutom lite föråldrad. I och med att jag inte kunde se några direkta fördelar med D300s framför D300 föll valet på D300 och med att spara ett par kronor.

Efter köpet av huset lånade jag ett äldre mekaniskt autofokus-objektiv (med fokusskurv från huset) som relativt strax därefter byttes mot ett 24-70 2,8, även där med plan att så småning om gå över till FX.

Jag är en glad amatör vad gäller fotande men har gärna med mig kameran där jag är. En av de största begränsningarna jag ser med D300 tillsammans med 24-70 är den för dålig vidvinkeln, men att köpa ett vidvinkelobjektiv känns lite bakvänt då jag tror 24mm räcker väl i kombination med en fullformatssensor. En annan begränsning är ISO-känsligheten som i vissa fall gärna skulle få vara något steg bättre utan den mängd brus jag då får med nuvarande hus.

Reglagen och tillgängligheten av knapparna jag har idag vill jag inte vara utan, jag trivs helt enkelt väldigt bra med D300an vilket egentligen bara ger mig ett reellt val, D800.

Jag inser att jag inte på något sätt kommer bli en bättre fotograf pga. en uppgradering men större sökare, lägre brus, högre ISO mer vidvinkel och ytterligare lite bättre autofokus.

Senaste veckan har jag övertygat mig själv mer och mer om att det kanske är läge att byta upp mot en D800. Det är ju en stor investering men den kommer inte resultera i att jag får äta havregrynsgröt fram till nyår. Jag har ganska nyligt betalat av det sista på lägenhetslånet och är precis klar med de stora investeringarna i köksrenoveringen så utgifterna där är borta och en liten belöning för den höga avbetalningstakten på lånet vore kanske på sin plats.