Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor Z 180-600/5,6-6,3 VR gör mig superirriterad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har själv samma objektiv sen snart två år tillbaks och det är nog det snabbaste/skarpaste teleobjektiv jag haft, och ett likaså bra Nikon F 300 mm. PF. Och då tillsammans med Z50 II, som är riktigt bra på att hitta fåglar och t.o.m ögonfokus där jag ofta inte ens ser ett öga.. Och 'lilla' Z50 II har samma 'processor' Expeed 7 som de tyngre/dyrare Nikon Z kamerorna också har (även Z6 III) och som nu gjort i stort sett alla Z kameror så bra! Dessutom så är Z50 II en APS-C kamera som D500 också är, vilket ger x1,5 i brännvidd, så 180 - 600 mm. blir som ett objektiv med 275 - 900 mm. i brännvidd, och jag upplever det definitivt som skarpt även på 900 mm. Och ofta även oväntat skarpt..

Problemet med din Z6 II är nog att den inte har Expeed 7 som processor så som den nyare Z6 III har, har läst mycket om att Z6 II inte var riktigt bra med AF hanteringen..
Efter att min Z6II samlat damm i hyllorna i 2 år bytte jag till Z6III. Vilken skillnad.

Det är ingen idé att vi fortsätter gissningsleken förrän du laddar upp en råfil vi kan titta på eller visar dina inställningar i redigeringen.
Jag har just tittat på fågeln igen och gjort en varsammare redigering i RAW.
För att bli av med brus har jag tagit in bilden i Topaz.
Hittade fläckar i himlen som finns i kameran eller på objektivet så jag har fått städa lite där. Men noterar att en stor del av plastigheten minskat och som enda nackdel är färgen på himlen mycket ljusare men det är väl något jag får ta.
Eftersom mycket av det som irriterat mig antagligen sitter i kamerahuset har jag beställt en Z6iii så när den kommer hem och ljuset så tillåter kommer jag ta mig till Råstasjön för nya försök på fågelbilder.
Jag har redigerat lite med samma sätt med bilderna och fattar också att jag behöver titta mera på hur jag hanterar råfilerna.
Eftersom jag är inlärd på Photoshop tar jag bilderna från raw direkt dit. Tar hjälp både med Nic och Topaz o bildredigeringarna.
Tänk vad man kan bli "hemmablind" när man sitter och fixar med bilder!!

Bilagor

• Black-winged Kite flyger1alt.jpg
    1 MB · Visningar: 15
Jag har just tittat på fågeln igen och gjort en varsammare redigering i RAW.
För att bli av med brus har jag tagit in bilden i Topaz.
Hittade fläckar i himlen som finns i kameran eller på objektivet så jag har fått städa lite där. Men noterar att en stor del av plastigheten minskat och som enda nackdel är färgen på himlen mycket ljusare men det är väl något jag får ta.
Eftersom mycket av det som irriterat mig antagligen sitter i kamerahuset har jag beställt en Z6iii så när den kommer hem och ljuset så tillåter kommer jag ta mig till Råstasjön för nya försök på fågelbilder.
Jag har redigerat lite med samma sätt med bilderna och fattar också att jag behöver titta mera på hur jag hanterar råfilerna.
Eftersom jag är inlärd på Photoshop tar jag bilderna från raw direkt dit. Tar hjälp både med Nic och Topaz o bildredigeringarna.
Tänk vad man kan bli "hemmablind" när man sitter och fixar med bilder!!
Ser ju riktigt bra ut tycker jag. När du ska ställa in din kamera titta på några video som Steve Perry har gjort, det är många bra tips där hur man optimerar en Z6iii för fågel

Ser ju riktigt bra ut tycker jag. När du ska ställa in din kamera titta på några video som Steve Perry har gjort, det är många bra tips där hur man optimerar en Z6iii för fågel
Tack för tipset, jag ser med spänning fram emot att prova nya Z6iii!!
Troligen löser det köpet mina bekymmer som jag trodde kom från objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto