Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1,6 ggr Extender eller billigt långt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag fotar bandy och behöver ganska lång brännvidd i bland.
I dag har jag en Nikon D7000 och Tamron 70-200 2.8
Har kollat tile på en TC-16A 1,6X Teleconverter
Då skulle jag få ca 300 mm brännvidd.
Men jag fåpr ju sämre ljusstyrka.
Skal jag köpa en billig 70-300 i stället eller satsa på teleconvertet?

Jag fotar bandy och behöver ganska lång brännvidd i bland.
I dag har jag en Nikon D7000 och Tamron 70-200 2.8
Har kollat tile på en TC-16A 1,6X Teleconverter
Då skulle jag få ca 300 mm brännvidd.
Men jag fåpr ju sämre ljusstyrka.
Skal jag köpa en billig 70-300 i stället eller satsa på teleconvertet?

1. Just TC-16A är en specialkonverter som ger (en slags) autofokus med gamla manuella objektiv. Inte att rekommendera för sportfoto eller moderna objektiv :) Titta istället på Nikons mer moderna TC-14E (1,4 gångers förlängning) eller de billigare varianterna från Sigma eller Kenko. Eller Nikons TC-17E (1,7 gångers förlängning, tappa ett och ett halvt bländarsteg).

2. Nu framgår det inte exakt vilken Tamron 70-200 du har (det finns flera varianter), men den vanligaste varianten av det objektivet är inte precis känd för snabb autofokus. Med en 1.4x telekonverter får du inte bara ett steg sämre ljusstyrka - du får även ett snäpp sämre AF-prestanda (de sakerna hör ihop).

3. Men rent generellt: En bra 70-200/2,8 med en 1,4x konverter ger i praktiken en 100-280/4 vilket faktiskt är ljusstarkare än de vanliga 3,5-5,6 hos en 70-300. Plus att den kombon nog står sig rätt bra optiskt i alla fall de billigare 70-300-varianterna.

Hej och tack för bra info!
Ang Tamron 70-200 så tycker jag att autofocusen hänge rmed bra. Men allt beror p åvad man jämför med och hur man ställer in kameran. På D7000 kan man ju välja om kameran skall prioritera shutter och ta kortet när man tycker av, eller om man vill prioritera skärpa och vänta tills autofocusen låst. Jag missade faktiskt det i början och ficj en del oskarpa bilder. Men när jag kom på det har jag inte problem med focus. Jag är nybörare så det finns säkert bättre objektv men detta duger åt mig
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3079374.htm

Hej och tack för bra info!
Ang Tamron 70-200 så tycker jag att autofocusen hänge rmed bra. Men allt beror p åvad man jämför med och hur man ställer in kameran. På D7000 kan man ju välja om kameran skall prioritera shutter och ta kortet när man tycker av, eller om man vill prioritera skärpa och vänta tills autofocusen låst. Jag missade faktiskt det i början och ficj en del oskarpa bilder. Men när jag kom på det har jag inte problem med focus. Jag är nybörare så det finns säkert bättre objektv men detta duger åt mig
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3079374.htm

Fin bild - ett konkret sportfototips: skaffa en liten låg pall (går att hitta för 50 kr på bensinmackar eller Claes Ohlson) så att du kommer ned i eller helst lite under ögonhöjd på spelarna du fotar - blir genast mycket bättre (mer ögonkontakt), plus att det gör livet enklare för autofokusen så man tenderar att få fler rätt fokuserade bilder :)

ANNONS
Götaplatsens Foto