Annons

Hur gör jag för att föra över bilder till en iPad Air?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Min senaste ägda Apple produkt var en Apple IIc någon gång på 80-talet så när jag igår skaffade en ny iPad Air så känns det lite ovant! Man är väl lite skadad som inbiten Windows användare... :)

Installationen gick ju lysande och spontant så verkar iPad Air vara väldigt trevlig att använda.

Men en del frustration blir det förstås och jag känner mig rätt korkad när jag inte lyckas med en så enkel sak som att kopiera ner bilder till iPaden?

Men min Windows platta är det inga problem, men jag fattar inte hur jag skall göra det med iPaden. Vad jag förstår finns det ingen filhanterare? Jag har laddat ner iPhoto men när jag startar den appen så säger den något om att jag måste ladda ner bilderna med iTunes först.

Bilderna ligger på en NAS i mitt lokala nätverk och iPaden är ansluten till detta nätverk.

Jag kan inte se att jag har iTunes på paddan? Måste jag installera det? På datorn eller på iPaden?

Ursäkta korkade frågor men jag är som sagt lite insnöad i på Windows...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Med reservation för att jag undviker windows om möjligt.
Men när du har iTunes i din dator så kan du där tala om var dina bilder ligger och vilka du vill synka till paddan.
Sedna görs det automagiskt när du synkar paddan och datorn nästa gång.
Du kan också aktivera bildström, i alla fall om man kör mac i båda ändar så ger det ständig tillgång till de senaste några tusen bilderna.

Apple har faktiskt en bra hjälpsida, det brukar räcka med att beskriva sitt problem i google så hamnar man där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Med reservation för att jag undviker windows om möjligt.
Men när du har iTunes i din dator så kan du där tala om var dina bilder ligger och vilka du vill synka till paddan.
Sedna görs det automagiskt när du synkar paddan och datorn nästa gång.
Du kan också aktivera bildström, i alla fall om man kör mac i båda ändar så ger det ständig tillgång till de senaste några tusen bilderna.

Apple har faktiskt en bra hjälpsida, det brukar räcka med att beskriva sitt problem i google så hamnar man där.
Jag försökte googla mig till hur jag skall göra men lyckades inte förstå hur.

Om jag förstår dig rätt så är det alltså omöjligt för iPad:en att på egen hand kunna hantera filer på en NAS? Det krävs alltså att man installerar iTunes på datorn?

Finns det någon liten behändig app kanske som gör att man få grundläggande filhantering på sin iPad?

Det känns som en liten omväg att behöva blanda in datorn.
 

TBone

Aktiv medlem
Itunes är dels en musikaffär, dels en mediespelare och även ett filöverföringsprogram mellan dator och iOS-enheter. Itunes på din ipad är musikaffären. Du behöver installera itunes på din dator för föra över filer till din ipad. Varför Apple tycker att det blir enklare med den namnförvirringen är högst oklart.
 

iSolen.se

Guest
Itunes är dels en musikaffär, dels en mediespelare och även ett filöverföringsprogram mellan dator och iOS-enheter. Itunes på din ipad är musikaffären. Du behöver installera itunes på din dator för föra över filer till din ipad. Varför Apple tycker att det blir enklare med den namnförvirringen är högst oklart.
ITunes tar även en backup på paddan varje gång du kopplar in den, inte helt fel om något går fel vid uppgradering eller om den blir stulen.
 

AFJ

Aktiv medlem
OK, jag tycker bara det känns lite irriterande omväg.

Det blir ju snabbt komplicerat om jag fill komma åt filer på andra lokala nätverk, t ex när jag är på jobbet. Då måste jag installera iTunes på en dator där också...

Jag googlade lite till.

Det tycks finnas en del appar som utlovar en funktion liknande "Utforskaren".

T ex

https://itunes.apple.com/us/app/filebrowser-access-files-on/id364738545?mt=8

och

https://itunes.apple.com/us/app/fileexplorer-free/id510282524?mt=8

Någon som har erfarenhet av dessa, finns det andra alternativ?

Ursäkta att jag är lite "motsträvig" men jag tycker en så grundläggande funktion som att kunna öppna filer på andra enheter borde vara standard i en så pass kompetent och tjusig "dator" som en iPad är.
 

iSolen.se

Guest
...
Ursäkta att jag är lite "motsträvig" men jag tycker en så grundläggande funktion som att kunna öppna filer på andra enheter borde vara standard i en så pass kompetent och tjusig "dator" som en iPad är.
Klassisk första reaktion, "var är filerna" :)

Försök tänk som Apple, det kommer hjälpa dig med din iPadupplevelse.

Det är bara dumt att försöka "komma runt" problemen.

Man ska tydligen inte tänka "filer" när man håller på med Apple.

Eller köp en samsungdito för mindre pengar.

En "omväg" är dropbox ,det finns säkert bättre men dropbox funkar mycket bra i blandad miljö tycker jag. Då slipper du sladdar.
 

MattisBodin

Aktiv medlem
Klassisk första reaktion, "var är filerna" :)

Försök tänk som Apple, det kommer hjälpa dig med din iPadupplevelse.

Det är bara dumt att försöka "komma runt" problemen.

Man ska tydligen inte tänka "filer" när man håller på med Apple.

Eller köp en samsungdito för mindre pengar.

En "omväg" är dropbox ,det finns säkert bättre men dropbox funkar mycket bra i blandad miljö tycker jag. Då slipper du sladdar.
Jailbreak med PwnTunes fungerar för bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Klassisk första reaktion, "var är filerna" :)

Försök tänk som Apple, det kommer hjälpa dig med din iPadupplevelse.

Det är bara dumt att försöka "komma runt" problemen.

Man ska tydligen inte tänka "filer" när man håller på med Apple.

Eller köp en samsungdito för mindre pengar.

En "omväg" är dropbox ,det finns säkert bättre men dropbox funkar mycket bra i blandad miljö tycker jag. Då slipper du sladdar.
Jo jag förstår att det är dumt att försöka försätta berg. :)

Jag har ju redan en WIndows platta (som jag är ganska nöjd med).

Jag kollade på en Samsung men jag föll ändå för iPaden då jag upplevde den som rappare, bättre skärm, etc. Gillar spontant hur den känns och det är ju alltid kul att utforska olika alternativ.

Jag kommer huvudsakligen använda den för surf så det är ingen "big deal" det här, men det är just därför som jag inte vill hålla på och installera iTunes på min dator. Jag är inte ute efter en fullständig synkning. Jag vill helt enkelt kunna kopiera ner några bilder från min NAS till paddan och ha dem tillgängliga där även när jag inte har tillgång till Internet. Inte så mycket begärt tycker jag och hur enkelt som helst med Windows plattan.
 

iSolen.se

Guest
Jo jag förstår att det är dumt att försöka försätta berg. :)

Jag har ju redan en WIndows platta (som jag är ganska nöjd med).

Jag kollade på en Samsung men jag föll ändå för iPaden då jag upplevde den som rappare, bättre skärm, etc. Gillar spontant hur den känns och det är ju alltid kul att utforska olika alternativ.

Jag kommer huvudsakligen använda den för surf så det är ingen "big deal" det här, men det är just därför som jag inte vill hålla på och installera iTunes på min dator. Jag är inte ute efter en fullständig synkning. Jag vill helt enkelt kunna kopiera ner några bilder från min NAS till paddan och ha dem tillgängliga där även när jag inte har tillgång till Internet. Inte så mycket begärt tycker jag och hur enkelt som helst med Windows plattan.
Jag gör exakt samma sak sånär som på att jag även vill visa bilderna på min Samsung Galaxy Note.

Är inte riktigt hemma i iPrylvärlden men grejerna är ju så bra :)
 

Astacus

Aktiv medlem
Om det bara handlar om några enstaka bilder så kan du ju maila dem till dig själv och sen spara bilagan genom att öppna e-posten på iPaden. Inte världens mest praktiska metod kanske .....
 

ZinneD

Aktiv medlem
Om du nu prompt inte vill använda iTunes (vilket jag inte förstår då det är navet för så många saker och fungerar kanon) så kan du med fördel använda FileBrowser som du länkade till tidigare. Den fungerar ypperligt att ansluta till en mängd olika enheter över flertalet olika protokoll.
 

reboot81

Aktiv medlem
Mitt tips är att ge iTunes en chans, vet inte hur det är på Win men på Mac kan den synkronisera trådlöst. Även bilder synkas såsom man ställt in i iCloud-kontrollpanel. Tex att en bevakad mapp skall synkas till iPrylen.
 

peranders

Aktiv medlem
Vårt att notera för er Windowsanvändare och det är att iPad inte är en bärbar dator med touchpanel. Apple hade annat i tankarna.

BTW: När jag stoppar in USB-sladden från PC:n så poppar iPhones bildmapp upp. Skulle tro att det är samma med iPad.
 

Enicar

Aktiv medlem
Om det handlar om ett fåtal bilder kan man t ex kopiera över dem till ett SD-kort och sedan använda Apples "kortläsare". Lightningkontakt med en kort sladd och en "SD-slot" i andra ändan.
Endast jpeg kan man föra över om jag fattat rätt. Provade själv alldeles nyss ( köpte en Mini igår) och det funkade smidigt. Man markera de bilder man vill importera och så hamnar de i paddans "kamerarulle"
249:- kostar adaptern.
Har själv svårt att ta till mig konceptet synkning via ITunes. Sitter väl fast i " drag and drop -tänket"
Pa
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag installerade fbrowser och den hittade min nas direkt och jag kunde föra över bilder. De hamnade i "my filles" . Jag kan öppna dem från fbrowser, men iPhoto och bilder ser dem inte. Nåväl, ipaden är ju suverän för quizkampen i alla fall! :)
 

Enicar

Aktiv medlem
Vårt att notera för er Windowsanvändare och det är att iPad inte är en bärbar dator med touchpanel. Apple hade annat i tankarna.

BTW: När jag stoppar in USB-sladden från PC:n så poppar iPhones bildmapp upp. Skulle tro att det är samma med iPad.
Provade nu att koppla min iPad mini med lightning/USB-sladden.
Jag kan se paddans bildmappar och troligen kopiera från iPad till PCn ( testade inte men har för mig att det brukar funka från iPhone).
Det lyckades inte för mig att kopiera bilder, jpeg, från datorn och sedan klistra in i paddans bildmappar.
En intressant sak upptäckte jag när jag kopplade paddan via USB till PCn.
De jpegbilder jag importerat med Apples kortläsare verkade ha plockat med sig rawfilerna också. I alla fall så visades rawfilerna med ikoner precis som jpegbilderna.
Pa
 

AFJ

Aktiv medlem
Vårt att notera för er Windowsanvändare och det är att iPad inte är en bärbar dator med touchpanel. Apple hade annat i tankarna.

BTW: När jag stoppar in USB-sladden från PC:n så poppar iPhones bildmapp upp. Skulle tro att det är samma med iPad.
Ja, det är väl där mitt "problem" ligger, jag jämför med min Windows platta och det är kanske fel.

Jag provade att koppla in den med USB-sladden. Jag får upp enheten, "Internal Storage" och kan se mappen "DCIM" men den är tom (trots att jag tagit någon bild med iPadens kamera) och det går inte att skriva till mappen.

EDIT: missade ditt inlägg ovan innan jag postade mitt.
 

Enicar

Aktiv medlem
Ja, det är väl där mitt "problem" ligger, jag jämför med min Windows platta och det är kanske fel.

Jag provade att koppla in den med USB-sladden. Jag får upp enheten, "Internal Storage" och kan se mappen "DCIM" men den är tom (trots att jag tagit någon bild med iPadens kamera) och det går inte att skriva till mappen.

EDIT: missade ditt inlägg ovan innan jag postade mitt.
Min iPad visade en dialogruta och frågade om jag litade på datorn. Svarade ja ( eller accepterade eller vad det nu stod) och då kunde jag hitta undermappar i iPads dcim
 
ANNONS