bentelkalb
Aktiv medlem
Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4s Canon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom
Nja, är det så illa? 1DX är en fantastiskt kamera som på vissa sätt överglänste D4, och D4s är en försiktig uppgradering, som för vissa medför signifikanta fördelar. Jag tycker snarare att det att Canon övergav högupplöst FF med 5DIII och att ingen 1DsIV kom snarare är mer signifikant. I gengälld så övergav Nikon det billigare FF sportsegmentet då D700 inte fick en motsvarande uppföljare så de bytte segment med varandra där.Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4s Canon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom
Ser vi specifikt på den här marknadsnischen (fullstora press-/sportkameror) så hamnade Canon på efterkälken med 1D Mk3 (mot D3) och 1D Mk4 (mot D3s), men ser man på 1D X vs D4 så är det snarare Nikon som hamnade lite efter. Med D4s har de sannolikt jämnat ut skillnaderna.Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4s Canon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom
En analys jag ganska rakt av kan hålla med om.Nja, är det så illa? 1DX är en fantastiskt kamera som på vissa sätt överglänste D4, och D4s är en försiktig uppgradering, som för vissa medför signifikanta fördelar. Jag tycker snarare att det att Canon övergav högupplöst FF med 5DIII och att ingen 1DsIV kom snarare är mer signifikant. I gengälld så övergav Nikon det billigare FF sportsegmentet då D700 inte fick en motsvarande uppföljare så de bytte segment med varandra där.
Jag tycker nog att det ändå på det stora hela är jämt skägg dememellan i de övre segmenten, bara lite olika. Mer bekymmersamt för Canon är nog de nedre och mellansegmenten där D7100 saknar direkt konkurrens från Canon om man har stillbild som prioritet. Dessutom att Canon varit lite långsamma med objektivuppdateringar - 50/1,8 & 1,4, 85/1,8, 100/2,0, 135/2,0, 100-400 och FF vidvinkelzoom i synnerhet ärbi behov av uppfräschning - här har Nikon tänkt till och uppgraderat.
Det är väl bara att gratulera de som kör Nikon proffshus att för de som kräver lite extra finns det nu i D4s, men det finns väl inga tecken på att denna uppgradering på något sätt är signifikant nog att Canon skulle tappa kunder p g a att man byter sin 1DX mot D4s?
Nej jag tror inte att någon byter märke i någon större utsträck ning pga av enstaka kameramodell. Men Canon har ännu ingen utmanare till D800 i det högupplösta segmentet, märkligt nog. Canon blev tagna på sängen där. Men det lär ju komma från Canon också, förmodligen än mer högupplöst än D800.Nja, är det så illa? 1DX är en fantastiskt kamera som på vissa sätt överglänste D4, och D4s är en försiktig uppgradering, som för vissa medför signifikanta fördelar. Jag tycker snarare att det att Canon övergav högupplöst FF med 5DIII och att ingen 1DsIV kom snarare är mer signifikant. I gengälld så övergav Nikon det billigare FF sportsegmentet då D700 inte fick en motsvarande uppföljare så de bytte segment med varandra där.
Jag tycker nog att det ändå på det stora hela är jämt skägg dememellan i de övre segmenten, bara lite olika. Mer bekymmersamt för Canon är nog de nedre och mellansegmenten där D7100 saknar direkt konkurrens från Canon om man har stillbild som prioritet. Dessutom att Canon varit lite långsamma med objektivuppdateringar - 50/1,8 & 1,4, 85/1,8, 100/2,0, 135/2,0, 100-400 och FF vidvinkelzoom i synnerhet ärbi behov av uppfräschning - här har Nikon tänkt till och uppgraderat.
Det är väl bara att gratulera de som kör Nikon proffshus att för de som kräver lite extra finns det nu i D4s, men det finns väl inga tecken på att denna uppgradering på något sätt är signifikant nog att Canon skulle tappa kunder p g a att man byter sin 1DX mot D4s?
Fast i så fall så tog Canon Nikon på sängen då de släppte en efterföljare till D700 i 5DIII. De bytte segment med varandra rakt av - lite roligt faktiskt!Nej jag tror inte att någon byter märke i någon större utsträck ning pga av enstaka kameramodell. Men Canon har ännu ingen utmanare till D800 i det högupplösta segmentet, märkligt nog. Canon blev tagna på sängen där. Men det lär ju komma från Canon också, förmodligen än mer högupplöst än D800.
Det är ju många som haft roligt åt att Canon med 5D Mk3 på många sätt byggde den uppgradering/efterföljare till D700 som D700-ägare frågade efter och att Nikon med D800 på flera sätt byggde den uppgradering/efterföljare till 5D Mk2 som många 5D Mk2-ägare frågade efterFast i så fall så tog Canon Nikon på sängen då de släppte en efterföljare till D700 i 5DIII. De bytte segment med varandra rakt av - lite roligt faktiskt!
Skillnaderna mellan D3s, D4 och Df är försumbara i känslighet:Det verkar som om D4s fuskar lite med ISO-talen. Då D4s ger något längre slutartidar på samma ISO. Ett tredjedels steg bättre ISO prestanda och trevligare brus verkar den dock ha.
/Karl
Har du nån indikation på hur de går tillväga? Binning eller interpolering i efterhand?En detalj i artikeln har korrigerats, de nedskalade "råfilerna" är inte så som den första informationen på engelska påstod, 8 megapixel, utan ungefär 4 megapixel (2464x1640 pixlar).
Det troligaste är att det handlar om att läsa ut data, göra färginterpoleringen och sedan skala ned resultatet till en mindre fil. Därav min kommentar i artikeln om att det inte är någon egentlig råfil - i en sådan lämnar man ju färginterpoleringen till råkonverteraren. Men det är ungefär så här Canon gör sina reducerade råfiler.Har du nån indikation på hur de går tillväga? Binning eller interpolering i efterhand?
NEF S är 12-bitar okomprimerade. Filerna går inte att rawkonvertera i kameran eller göra bildöverlägg med. Fullstora NEF 12 bitar är ungefär 26,5 MB och NEF S sägs ligga på ungefär halva storleken.Det troligaste är att det handlar om att läsa ut data, göra färginterpoleringen och sedan skala ned resultatet till en mindre fil. Därav min kommentar i artikeln om att det inte är någon egentlig råfil - i en sådan lämnar man ju färginterpoleringen till råkonverteraren. Men det är ungefär så här Canon gör sina reducerade råfiler.
I teorin skulle det ju kunna vara en binning 1:4 (16 megapixel blir 4), men sådan är rätt tveksam på grund av mönstret på färgfiltreringen (Bayer-mönstret) eftersom det lätt skulle kunna trassla till färginterpoleringen en hel del och ge rätt inexakta färger. Skall man göra binning med bra resultat är det enklare att göra typ 16:1 eller så.
Det som förvånar mig mest är Nikons uppgift att filerna i det här läget skulle bli runt 12 megabyte stora. Det är ju ungefär som 12-bitars komprimerade råfiler från D3 och D3s - och då talar vi 12 megapixel, inte fyra. Nu talar de om 14-bitar okomprimerade, men ändå. Är det små filstorlekar man är ute med det här läget så lär man ju hur som helst inte köra 14 bitar och okomprimerat
Jag har helt missat artikeln, därav informationsglappet, nu har jag läst den. = )Det troligaste är att det handlar om att läsa ut data, göra färginterpoleringen och sedan skala ned resultatet till en mindre fil. Därav min kommentar i artikeln om att det inte är någon egentlig råfil - i en sådan lämnar man ju färginterpoleringen till råkonverteraren. Men det är ungefär så här Canon gör sina reducerade råfiler.
I teorin skulle det ju kunna vara en binning 1:4 (16 megapixel blir 4), men sådan är rätt tveksam på grund av mönstret på färgfiltreringen (Bayer-mönstret) eftersom det lätt skulle kunna trassla till färginterpoleringen en hel del och ge rätt inexakta färger. Skall man göra binning med bra resultat är det enklare att göra typ 16:1 eller så.
Det som förvånar mig mest är Nikons uppgift att filerna i det här läget skulle bli runt 12 megabyte stora. Det är ju ungefär som 12-bitars komprimerade råfiler från D3 och D3s - och då talar vi 12 megapixel, inte fyra. Nu talar de om 14-bitar okomprimerade, men ändå. Är det små filstorlekar man är ute med det här läget så lär man ju hur som helst inte köra 14 bitar och okomprimerat
Jup, det är en ofta efterfrågad funktion som många saknat. En liknande funktion skulle ju kunna göra D800 till ännu mer av en universialkamera.Jag har helt missat artikeln, därav informationsglappet, nu har jag läst den. = )
Men frågan kom precis utifrån det perspektivet, att är det inte binning är det inte längre en råfil.
Så sammanfattningsvis, en fuskraw med 75% mindre information och 50% av storleken?
Dock något som efterfrågats och det är ju faktiskt bra om Nikon lyssnar på sina kunder...
Det roliga är att när vi genom åren frågat Nikon om varför de inte har ett sådan här läge med reducerade råfiler så har de ofta svarat att kvalitetsskillnaden mellan jpeg-filer (där man ju kan välja mellan många storlekar och kvalitetsgrader) och sådana här reducerade råfiler i praktiken är ganska liten. I sak har de nog rätt, men skall man göra större ändringar i en fil har de komprimerade jpeg-filerna onekligen vissa nackdelar.En fråga för en annan tråd är hur ett framtida 12-bitars JPEG-format står sig mot en interpolerad "råfil"?
Aha, där måste jag ha läst fel, tyckte det verkade högst ologiskt med 14 bitar i ett sådant lägeNEF S är 12-bitar okomprimerade. Filerna går inte att rawkonvertera i kameran eller göra bildöverlägg med. Fullstora NEF 12 bitar är ungefär 26,5 MB och NEF S sägs ligga på ungefär halva storleken.
12 bitar har från ca 14 MB till ca 15,5 MB och ca 26,5 MB.Aha, där måste jag ha läst fel, tyckte det verkade högst ologiskt med 14 bitar i ett sådant läge
25-26 MB - får du det utan någon form av komprimering? Om i så fall, har du kikat vad det blir med icke-förstörande komprimering?
Jag håller med, men skulle lägga till att jag upplever färgerna, och i synnerhet hudtoner, som lite bättre med D4 vs D3s på höga iso.I förhållande till D3s ger D4 klart bättre bildkvalitet på lägre ISO-tal och i stort sett samma bildkvalitet på höga ISO-tal. D3s ger en aning mindre brus från mellantoner och upp medan skuggorna är något bättre på D4.
Håller i princip med om detta också, man bör hålla i minnet att redan D3s har en mycket effektiv sensor i den meningen att den är bra på att omvandla ljus den träffas av till signal. Den effektiviteten är svår att höja ytterligare med dagens teknik och de små höjningar man åstadkomma har i praktiken rätt liten betydelse.I olika sammanhang i samband med lanseringen av D4s anges att Nikon påstår att D4s är 1 - 1 1/2 steg bättre än D4:an. Då det är osannolikt att själva sensorn har kunnat förbättras så påtagligt på två år att det medför en förbättring med 1 - 1 1/2 steg torde huvudparten av förbättringen ske genom den nya processorn. Därmed är det rimligt att anta att det främst är för jpg genom förbättrad brusreducering som den påstådda förbättringen kan gälla.
För rawfiler är det inte troligt med en förbättring för SNR (brus i mellantonerna) med mer än 1/6 - 1/3 EV. DR kan kanske förbättras något mer (1/3 - 1/2 EV) i form av bättre skuggkvalitet. Jag förväntar mig att ISO 409600 på D4s är påtagligt sämre än ISO 204800 på D4:an. En rimlig förväntan kan vara att rawfiler från D4s inom området ISO 3200 - 51200 upplevs vara 1/3 steg bättre än vad D4:an presterar.
Men Martin, varför sådana här uttryck på Fotosidan. Jag kan åtminstone hålla med Torbjörn i många delar.Ok ... Om jag förstår dig rätt så anser du att de alltså inte borde ändrat något via firmware när de släpper en ny kamera om de inte samtidigt uppdaterar samma saker i äldre kameror (där man i flera fall inte ens kan införa de ändringarna).
Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker
Att en kamera kan ha externa adaptrar för diverse olika uppgifter gör den ju knappast lämpligare för yrkesbruk. Jag plockar själv av Wifi-adaptern så fort jag inte använder den, för att undvika att den ska få sig en stöt när kameran hänger över axeln. GPS-adaptern har jag inte ens införskaffat just pga av risken att slå emot något och knäcka blixtskon eller fastna med öglan som bildas av kabeln från adaptern ned till stiftkontakten.Kameran har faktiskt wifi och gps - yrkesmodellerna har faktiskt haft det i tio år vid det här laget om du missat den saken. Visserligen via lösa adaptrar, men eftersom de hur som helst skulle behöva externa antenner (metallskal är besvärliga på det sättet) så är det liksom ingen stor grej.