Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Olympus epl5

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss-Jo

Avslutat medlemskap
Hej!
Har nyligen köpt en kamera och undrar om det är någon som har tips på ett bra, men inte alltför dyrt objektiv i prisklassen mellan 1500-2000 kr.
Är nybörjare och fotar mest blommor, mat, bakverk, inredning och småsaker hemma.

Tack på förhand! :)

Hej!
Har nyligen köpt en kamera och undrar om det är någon som har tips på ett bra, men inte alltför dyrt objektiv i prisklassen mellan 1500-2000 kr.
Är nybörjare och fotar mest blommor, mat, bakverk, inredning och småsaker hemma.

Tack på förhand! :)

Vad har du för objektiv nu? Är dina småsaker väldigt små säg, någon eller ett par centimeter stora kanske du skulle kunna ha glädje av ett macroobjektiv. Jag har dock svårt att tro att du hittar något nytt sådant i den prisklassen. Skulle gissa att du får ge minst det dubbla men du kanske kan hitta något begagnat. Ett annat alternativ om du vill komma närmare kan vara en mellanringssats.

Välkommen till fotosidan och grattis till den nya kameran. En väldigt trevlig liten kamera, är själv nöjd med min lillebror till din kamera.

Nåja till objektiv, tyvärr i den prisklassen finns det egentligen bara ett objektiv till de här kamerorna värt att köpa. Det är Olympus 45mm f1.8 som har fått väldigt mycket lovord för att vara ett av de skarpaste objektiven till formatet och med kort skärpedjup när så önskas. Det objektivet har en närmsta fokusgräns på 50 cm vilket tyvärr inte gör det till något bra för små saker.
Bättre skulle vara ett Olympus 60mm f2.8 men då landar du runt 3000 kr begagnat. Det har en längre räckvidd med 60mm vs det andra objektivets 45 samt ett mycket närmre minsta fokus avstånd på 19 cm. Där vid närmsta läget täcker en blomma på 2x2 cm mer än hela bilden.

Båda tidigare objektiven är fasta objektiv så du måste flytta dig närmre om du vill komma närmre. Ett annat alternativ kan vara att köpa Olympus 40-150mm objektiv som begagnat går att hitta runt en 800-1000kr och sedan köpa närbildsfilter. Då kan du få bilder väldigt nära men för en längre kostnad. Samtidigt får du en extra zoom som går att använda till mycket annat. Kanske lite djurbilder? Det du förlorar på det här alternativet är skärpan som finns i de andra objektiven.

Ps mitt 60mm f2.8 macro är objektivet jag tar fram när jag vill få fram "wow" känslan hos folk som tror min e-pm2 är en leksak.

Är det små prylar o man vill fota macro så kan det vara smartare, läs billigare, att köpa en kompaktkamera. De brukar vara riktigt bra på macro.

unoengborg:
Objektivet jag har är zuiko 14-42mm. Ja, jag måste nog höja budgeten lite grann, hehe. Det ska kollas upp! Tack!

Lintz:
Tackar! :) Ja det är nog lite de jag är ute efter, kort skärpedjup och stor bländare. Tycker om att fota ljusa och klara bilder. Synd med fokusgränsen bara. Men det lät intressant så ska kolla mer på den.
Det gör inget att de är fasta objektiv då jag använder kroppen som zoom än så länge :)
Tack så mycket för hjälpen! :)

Erik Schalin:
Trodde det var Marco jag var ute efter men nu har jag ändrat mig :)

Håkan Bråkan:
Det låter ju super, men vet inte om de passar till min kamera?

Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8 är kan vara det objektiv du vill ha. Kostar 2290 kr hos välrenommerade fotohandlare och är antagligen det mest prisvärda objektivet för Micro Four Thirds.

Det är förvisso inte ett makroobjektiv, men det är det objektiv man får kortast skärpedjup för pengarna med. :)

Hej igen!

Det blev ett M. Zuiko 45 mm F/1.8. Tack för eran hjälp!

Nu har den kommit, men en mindre kul sak är att den är väldigt trög att skruva på till skillnad från original linsen. Samt att det inte kommer någon bild när jag väl satt fast den.

Någon som vet vad problemet kan vara? Tacksam för snabbt svar då jag vill fota nu :)!

Måndag

Hej igen!

Det blev ett M. Zuiko 45 mm F/1.8. Tack för eran hjälp!

Nu har den kommit, men en mindre kul sak är att den är väldigt trög att skruva på till skillnad från original linsen. Samt att det inte kommer någon bild när jag väl satt fast den.

Någon som vet vad problemet kan vara? Tacksam för snabbt svar då jag vill fota nu :)!

Hmm, låter som ett måndagsexemplar du fått tag i, nog bara att reklamera, eller har du kanske glömt att ta av linsskyddet? :).
Jag har själv objektivet och det är ett alldeles utsökt objektiv, tror inte du kan få ett vassare objektiv för den slanten. Visst Leicas 42,5 1,2 kanske är hårfint skarpare och förvisso ljusstarkare men avsevärt dyrare, tyngre, klumpigare och fortfarande inte vädertätad. Även om det vore samma pris hade jag valt Olympus-gluggen just för dess smidiga och lätta format. Skillnad i upplösning är mer av teoretisk karaktär.

Själv köpte jag nyss en pannkaks-vidvinkel, Panasonic 14 mm f/2,5, via en engelsk sida; Camerajungle.com. 1000:- för ett obektiv i nyskick som hemma kostar ca 3.500:-. Med det lilla objektivet blir det väldigt mkt lättare att ta med kameran på resor etc och den väcker ingen uppmärksamhet.

ANNONS
Götaplatsens Foto