Annons

mitt barn filmat utan mitt tillstånd i skolan

Produkter
(logga in för att koppla)

tildeberg

Aktiv medlem
Ja, hur skall man göra. Eller den här soppan ville jag inte ha... Det är en ful fluga i den!

Det hela börjar med att jag förra måndagen eller tisdagen får en lapp från mitt barn som går i trean.
Där står det en presentation från någon jag inte känner till som tydligen finns med på skolan.
Personen ber om vår tillåtelse att filma vårt barn för något projekt, läser inte så noga för jag är lite sliten efter att ha plåtat 200 ungar på nån skola...
Texten är lite dålig skriven och det finns inget direkt syfte angivet samt att jag inte känner personen. Så, jag låter det hela vara för det känns som det kan kvitta.

Några dagar senare, närmare helgen, frågar den här personen efter lappen. Min sambo svarar som vi pratat om, att vi inte är intresserade. Då visar det sig att filmen redan är klar!!??
Nu en vecka senare visar det sig att filmning har pågått även i våras vid ett tillfälle. När barnen var på besök innan de började på skolan. Vår gamla skola stängde i våras o barnen var på besök i den nya...

Jag har pratat med rektor och enligt denne var det ok med filmning under förutsättning att det var kristallklart (hans ord) med godkännande från föräldrarna...
Jag ville ju inte att mitt barn skulle filmats, hur sjutton skall man göra nu??
För o göra det hela lite mer spännande verkar alla andra föräldrar ha gett sitt godkännande.
Vet inte om de bara inte bryr sig eller om de inte vågar säga ifrån.

Tycker att man skall vara lite ödmjuk när man filmar i skolan. Be om tillstånd först och filma sedan... Inte tvärt om o sedan strunta i de som inte önskar vara med.

Jag för min och min sambos del är jäkligt ledsna och förbannade. Vi önskade att inte vara med och har nu fått ett jätteproblem.

Så, råd på vägen är tacksamt från er smarta fotosidanmänniskor :)
Hur kan man gå vidare med det här på bästa sätt?
Skall träffa rektor i morgon...

Tack för din tid!

Med vänlig hälsning, Torben T

Vad ska materialet användas till? Och vart skall det visas?
Är set några speciella omständigheter som gör att du inte ville att ditt barn skulle filmad. Eller var det bara det att du känner dig överkörd?

Senast ändrad:
Varför behövde de tillstånd för att filma, var det något speciellt?

Jag antar att det är samma regler för film som med foto.

Så länge det inte är för reklam och ingen inblandad har skyddad identitet borde det väl vara ok även utan att be de inblandade om tillstånd.

För o göra det hela lite mer spännande verkar alla andra föräldrar ha gett sitt godkännande.
Vet inte om de bara inte bryr sig eller om de inte vågar säga ifrån.

Om de aktivt har givit sitt tillstånd så får man väl förmoda att de flesta av dem läst förfrågan och bedöm det hela som oskyldigt.

Visst är det klantigt att filma först och fråga sedan men nu är det ju den situationen du har att ta ställning till.

Antingen kan du "leva rövare" och lägga ner massa energi på att försöka stoppa projektet eller så gör du som de andra 25 föräldrarna - accepterar det hela.

Personligen har jag svårt att förstå oviljan att låta sina barn vara med på film/bild. Så länge det sker i "normala" sammanhang har jag svårt att se att det skadar.

Men du kanske har några speciella skäl till att du inte vill att ditt barn skall vara med och då får du förstås försöka få till att dessa scener "klipps" bort. Borde väl inte vara helt omöjligt om fotografen är seriös och inser att han inte har fått din tillåtelse.

Vad ska materialet användas till? Och vart skall det visas!
Är set någe speciella omständigheter som gör att du inte ville att ditt barn skulle filmad. Eller bar det bara det att du känner dig överkörd?

Vet inte riktigt vad det skulle användas till. Den som filmat jobbar inte på skolan utan är på någon slags praktik från AF. Anledningen till att vi inte ville vara med var att det hela verkade lite flummigt.
Nu känner vi oss mest överkörda. Då blir man lite motsträvig.

Varför behövde de tillstånd för att filma, var det något speciellt?

Jag antar att det är samma regler för film som med foto.

Så länge det inte är för reklam och ingen inblandad har skyddad identitet borde det väl vara ok även utan att be de inblandade om tillstånd.

Man skall inte filma hur o vad som helst i skolans verksamhet utan en plan. Skolan har en tydlig policy här och frågar föräldrarna om lov inför varje termin. I det här fallet är det inte skolan som filmat utan en praktikant med filmintresse.

Det som stör mig är väl alla modellreleaser som jag krånglat med för o göra rätt för mig och sedan kommer den här människan o skiter i allt. På skolan dessutom.

Hej Torbem,

känner inte dig och det är alltid svårt att sätta sig in i andras situationer. Men när jag läser detta;

Jag för min och min sambos del är jäkligt ledsna och förbannade. Vi önskade att inte vara med och har nu fått ett jätteproblem.

...så undrar jag om ni inte låter det ta för stora proportioner. Det kanske bara var ett oskyldigt misstag. Och rent juridiskt tror jag inte att det har begåtts något fel,

Jag skulle släppa det och lägga min energi på annat.

Fredrik

Om de aktivt har givit sitt tillstånd så får man väl förmoda att de flesta av dem läst förfrågan och bedöm det hela som oskyldigt.

Visst är det klantigt att filma först och fråga sedan men nu är det ju den situationen du har att ta ställning till.

Antingen kan du "leva rövare" och lägga ner massa energi på att försöka stoppa projektet eller så gör du som de andra 25 föräldrarna - accepterar det hela.

Personligen har jag svårt att förstå oviljan att låta sina barn vara med på film/bild. Så länge det sker i "normala" sammanhang har jag svårt att se att det skadar.

Men du kanske har några speciella skäl till att du inte vill att ditt barn skall vara med och då får du förstås försöka få till att dessa scener "klipps" bort. Borde väl inte vara helt omöjligt om fotografen är seriös och inser att han inte har fått din tillåtelse.

Jo de har väl tyckt att det är ok.
Jag filmar ju själv så förstår drivet. Men tycker att man alltid skall fråga först. Inte ens barnen visste om att de blev filmade. Få se hur jag gör med det här. Bra input här är det iaf. Tackar :)

Jag förstår att du känner dig överkörd (det hela är ju klantigt gjort och deras egen policy verkar inte ha följts), annars måste jag nog hålla med dom andra i tråden.

/Karl

Man skall inte filma hur o vad som helst i skolans verksamhet utan en plan. Skolan har en tydlig policy här och frågar föräldrarna om lov inför varje termin. I det här fallet är det inte skolan som filmat utan en praktikant med filmintresse.

Det som stör mig är väl alla modellreleaser som jag krånglat med för o göra rätt för mig och sedan kommer den här människan o skiter i allt. På skolan dessutom.

Jo jag krånglar själv med modelreleaser nästan varje vecka men för detta behövs det nog inte.

Om skolan själv brutit mot policyn finns det inte så mycket att göra...det är ju deras egen och det finns ingen de kan ställas till svars mot.

Jo jag krånglar själv med modelreleaser nästan varje vecka men för detta behövs det nog inte.

Om skolan själv brutit mot policyn finns det inte så mycket att göra...det är ju deras egen och det finns ingen de kan ställas till svars mot.

Modellreleaserna är säkerligen för att du vill ha fria händer att sälja bilderna efteråt?

/Karl

Jag förstår att du känner dig överkörd (det hela är ju klantigt gjort och deras egen policy verkar inte ha följts), annars måste jag nog hålla med dom andra i tråden.

/Karl

Jo, jag håller också med om de flesta i tråden, faktiskt.
Men det blir så fel. Först fråga och sedan strunta i det...

Så är det ju med reklam. Då behöver man de där releaserna :)

Tack alla för era kommentarer!
Känner mig lite lugnare nu. :)
Återkommer i morgon med återkoppling vad som händer.

Nu blir sängen, upp igen kl 5, usch.

Det är ju förstås trevligt att fråga först, men det är inget måste.Vare sig fotograf eller skola har gjort fel här vad jag kan se.

Det är ju förstås trevligt att fråga först, men det är inget måste.Vare sig fotograf eller skola har gjort fel här vad jag kan se.

Ok, för min del är jag osäker på vad som egentligen gäller i skolan.
Men om det här är ok då borde det vara ok för andra studieförbund att filma på skolor utan att föräldrar kan säga nej. Bara skolan har gett sitt godkännande. Förutsatt att det inte finns skyddad id då.

Då blir det ju rätt enkelt :)

Filma ja, men inte göra vad som helst med filmen. Precis likadant som att fotografera. Alla får i stort sett fota vad som helst och vilka som helst, men begränsas i lagen vad som i efterhand får göras med fotona,

Sen om det här nu var ett projekt från Arbetsförmedlingen eller liknande så hade jag åtminstone sett till att kräva av rektorn att en bakgrundsprövning hade skett. Ska externt folk in och dessutom filma utan lov, så är väl det minsta man kan kräva av skolan att de kollar upp personerna enligt samma modell som övrig personal. Kan inte skolan (och Arbetsförmedlingen) leva upp till det, då ska man sätta hårt mot hårt.

ANNONS
Götaplatsens Foto