Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia - färgförändring

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Håller på att fota av gamla dia. Flera har blivit rödfärgade men skall ändå sparas. Eftersom jag saknar kunskap om Photoshop valde jag att med kamerans hjälp fota av dem i svart/vitt och vill gärna visa resultatet. Tycker att det duger. Om Ni kommer ihåg bron förstår Ni hur gamla bilderna är.

per
 

Bilagor

j777

Aktiv medlem
I det lilla formatet så ser din s/v bra ut.
Vore intressant att se hur bra färgkorrigering som går att göra med en sådan bild. Mitt eget taffliga fredagskvällsförsök nedan: (snälla, stäm mig inte för varken upphovsrättsbrott eller dålig smak)
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Bilden på flickan under bron är tagen för c:a femtio år sedan. Jag var då förälskad i dels tösen, dels i min Voigtländer Vitomatic IIa. Jonas ombeds fortsätta med att kanske få ordning på bilden - eller någon annan som vill försöka.

per
 

j777

Aktiv medlem
Bilden på flickan under bron är tagen för c:a femtio år sedan. Jag var då förälskad i dels tösen, dels i min Voigtländer Vitomatic IIa. Jonas ombeds fortsätta med att kanske få ordning på bilden - eller någon annan som vill försöka.

per
Låter som en hedervärd uppgift. Helst skulle man förstås ha tillgång till originalfilen från kameran men egentligen spelar det ingen roll innan någon fått till det riktigt bra. Själv är jag på resandefot med mindre bra utrustning, kanske jag tittar på det igen när jag kommit hem. Hoppas någon annan antar utmaningen så länge!
 

Billingen

Aktiv medlem
I det lilla formatet så ser din s/v bra ut.
Vore intressant att se hur bra färgkorrigering som går att göra med en sådan bild. Mitt eget taffliga fredagskvällsförsök nedan: (snälla, stäm mig inte för varken upphovsrättsbrott eller dålig smak)
Jonas,

Du menar väl och det gör jag också när jag vill påminna dig om en av Fotosidans grundregler (http://www.fotosidan.se/cldoc/2602.htm) där det står:

"En del tror sig göra fotografen en tjänst genom att ladda ner och förändra bilden, för att sedan visa den för fotografen igen för att illustrera tex en efterbehandling. Tänk på att detta kan upplevas mycket kränkande av vissa, så fråga alltid först innan du redigerar någons annans bild. Och du får förståss aldrig publicera den på något sätt utan tillstånd, det är ett upphovsrättsbrott."

Jag tycker att detta är en viktig princip att följa. Kanske hade du faktiskt frågat först och fått okej. I så fall kan du såklart bortse från mitt påpekande.
 

staika

Aktiv medlem
Lite ljusare.
Skärpa.
Lite svårt när man inte har originalfilen men det går säkert att få fram hyfsade kopior i s/v från diat. Att få fram en färgbild blir nog knepigare.
Jag skulle nog satsa på att scanna diat istället för att fotografera av det.
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Tack för Dina synpunkter, Din åtgärd med bilden var bra tycker jag.

Jag äger ingen scanner och tvivlar på att en sådan är motiverad då det gäller att få ordning på ETT FÅTAL gamla dia som av någon anledning blivit rödfärgade. Vore behovet större skulle jag köpa en.

Viss ordning uppnås på tre sätt utan scanner. Inledningsvis i kameran med vilken jag fotar om motivet i s/v. Sedan i datorn i Windows Picture Manual och slutligen i skrivaren som medger ganska många redigeringsåtgärder. Sist men inte minst gäller övning.

Icke rödfärgade bilder blir bra efter att jag införskaffat ett Nikon MicroNikkor 60/2.8. Stor skillnad om man jämför med de avfotograferingar som tidigare gjorts på samma motiv då jag med ett kitbjektiv fotade en genom diat belyst projektionsduk.

per
 

prylnissen

Aktiv medlem
Om Ni kommer ihåg bron förstår Ni hur gamla bilderna är.

per
Lite "messerschmittfakta": Om det är, som jag anar, Tjörnbron,bör alltså bilden vara tagen före 18 januari 1980?

Har själv en samling gamla färgbilder, som börjar likna dina.
Ser alltså fram emot kvalificerade idéer på hur bästa hanteringen är!

/Prylnissen
 

digitell

Aktiv medlem
Hej Bo!

Först data om bron - invigdes enligt Wikipedia juni 1960. (Besöktes av mig och tösen på bilden 1961) Nerrevs 18 januari 1980 precis som Du skrev.

Dina missfärgade bilder - försök som jag har gjort att fota om dem i s/v, det handlar ju dock enbart om minnen och en välgjord s/v kopia kan vara mycket värd.

per
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har "renoverat" en del 6x6 diabilder som min svärfar tog i slutet av 40-talet och några såg ut som det du visar. Det var Anscofilm som var sämst och hade tappat all färg utom magenta. Andra dia hade klarat sej bättre och var praktisk taget opåverkade. Jag fotograferade av diorna med en K100D och ett 90 mm makro.

Liksom du gjorde jag svv av de sämsta och ett har jag skrivit ut i ca 18 x 18 cm. Ett mycket färgförändrat dia med en bild av min hustru, då kanske 5 år gammal och min svärmor, lade jag ner mycket arbete på och fick till det skapligt. Problemet är att olika delar av bilden har blekts olika så lagerstacken kan nå imponerande höjder innan det blir klart.

Jag har behandlat din bild dels i ACR och dels i ps lab-color-läge och sedan lagt ihop bilderna och balanserat blandningen så det blev så anständigt som möjligt. I lab-läget ökade jag på vissa färger samt ökade kontrasten i luminanskanalen. I ACR använde jag det läge som annars används för att styra gråskalan vid konvertering till svv för att minska visa färger och öka andra. I olika lager har jag sedan framhävt vissa färger, blått, grönt och inverterat och målat fram dessa färger. Den unga damens klänning har jag antagit var svv pepitarutig så den markerades och så drog jag ner mättnaden i den eftersom den hade ett färgstick.

Men särskilt bra blir det ju inte och en svv bild är absolut inte det sämsta alternativet när originalet ser ut så här. Just den här bilden är ju söndertrasad av jpgkomprimeringen så det det blir ju inte så vackra konturer på den unga damen.

Den svv versionen har sitt ursprung i den filen som behandlats i lab-läget och sedan helt enkelt desaturerats och fått kontrasten justeradd något med nivåer och kurvor.

Jag började ta dia 1964 och de har inte förändrats på samma sätt som de ovannämnda även om tiden har förändrat dem också. Inför ett jubileum 2007 gjorde jag iordning en bildserie från 1967 som jag visade för vännerna och de bilderna blev tillräckligt bra för att visas med digitalprojektor på duk. (Vilket inte säger så mycket egentligen.) Jag har några bilder från min tid till sjöss upplagda i ett album här på FS. Det är ett par dia som i ett fall fotograferats av (Bahia Blanca i hårt väder) och i det andra fallet skannats i 48 bitar ( Bananpråmar i Santos, filen blev nästan 60 Mb) och sedan redigerats i Ps.
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Hej Sten!

Du är duktig Du! Den dagen kommer närmare då också jag vill delta i en kurs i PS.

Jag snackade med killarna i kväll över mobilen och de hälsade så mycket.(Bild tagen av pappa i Santos 1930.

per
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Det är många som liksom jag här på Fs har gått kursen i digital bildbehandling i Jönköping med Mattias som lärare och förmodligen blivit duktigare än tidigare. Jag hade visserligen en kurs i Ps 5 i botten sedan 2001 och tröskat i Ps 5LE fram till dess jag gick kursen på högskolan. Eftersom jag var van vid Ps gränssnitt kunde jag koncentrera mej på de nya finessrna. Som avslutning på kursen gjorde jag just några renoveringar av gamla foton.
Har du möjligjhet att gå kursen på högskolan i Jönköping så rekommenderar jag det varmt. Som student får man dessutom chansen att köpa Ps till ett anständigt pris.
 

digitell

Aktiv medlem
Ja Sten, men vad tror Du priset är om eleven fyllt 76?

Du nämnde Santos i Ditt inlägg nr 11. det gav mig anledning att ladda ner en bild som "kanske fick Dig att längta tillbaka".

per
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag var 60 när jag gjorde högskoleprovet för att bättra på möjligheterna att hålla huvudet igång med lite pluggande. Ålder är definitivt inget handikapp när man skriver provet, tvärtom.
Men man måste ha en bra strategi när man sitter där med klockan bredvid provet på bordet och inte slösa tid på sånt man inte kan omedelbart svara på utan bara gå vidare. Kör man snabbt igenom provet och svarar snabbt på det man kan, då har man tid över att gå tillbaka och se över det man hoppade över förut. Under tiden man gjort första genomgången har hjärnan bearbetat frågorna i bakgrunden och man klarar sedan några svar till. Och hinner man kör man igenom provet en gång till och kanske fixar ett svar till eller bara gissar kvalificerat. Det blir inga minuspoäng. Det säkraste sättet att missa poäng är att inte svara alls.

Det kostar inget att gå en högskolekurs oavsett ålder om jag är rätt underrättad. Men läromedlen kostar, i fallet med den digitala kursen ca 3000 för ps och några 100 för en bok av Kelby som jag inte använde särskilt mycket. Tycker Martin Evanings bok är bättre. (Men jag var tvungen att skaffa ny dator för 7000, men det var dags ändå, den gamla var 8 år och klarade inte xp) Studentkårsobligatoriet är väl slopat nu från i sommar så den kostnaden slipper man väl nu?

Längtar till Santos? Nej, inte särskilt. Jag gick iland redan 1970 och saknade väl livet till sjöss lite någon gång det första året. Jag har sedan rest på andra håll i världen, Sydamerika står inte på prioritetslistan. Men jag håller mej informerad om händelserna där.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag var 60 när jag gjorde högskoleprovet för att bättra på möjligheterna att hålla huvudet igång med lite pluggande. Ålder är definitivt inget handikapp när man skriver provet, tvärtom.
Jag är inte säker i mitt fall. Skrev 1,6 2003 och 2,0 2008 så nu finns det bara en väg att gå och det är utför! :D

Fast du har förstås rätt i att erfarenhet är av nytta.
 

lassebra

Ny medlem
Håller på att fota av gamla dia. Flera har blivit rödfärgade men skall ändå sparas. Eftersom jag saknar kunskap om Photoshop valde jag att med kamerans hjälp fota av dem i svart/vitt och vill gärna visa resultatet. Tycker att det duger. Om Ni kommer ihåg bron förstår Ni hur gamla bilderna är.

per
Det här är ju flera år sedan, men jag upptäckte bilden 1:st nu, så min tolkning tillför knappast något.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klisterrester från diaramar - hur få bort dessa?

Jag håller också på med att digitalisera främst en massa gamla resebilder jag tagit. Har samma problem tycker jag som TS med att främst den gröna "kanalen" tappat kvalitet i en del bilder. Jag har också experimeterat med SV/V men även med en lite varmare sepiaton och det kan faktiskt kännas lite trevligare än SV/V enligt min ringa mening.

Jag körde mycket Agfa CT 18 och 21 på 70-talet och det märkliga är att mina Agfa-bilder är äldst men de som klarat tiden bäst och blir bäst vid disgitaliseringen ofta. Sämst är mina ORWO (östtysk Agfa-kopia som jag köpte i Syrien på 70-talet). Fujibilderna är inte heller bra men jag har aldrig gillat den bleka Fujifilm jag använde då och de var ett nödköp i Grekland när mina Agfa-rullar tagit slut. Kodak har jag aldrig gillat jag tycket att deras färger varit väl mättade.

En intressant iakttagelse jag gjort är att de objektiv jag då använde på främst mitt analoga Pentax ME-hus inte alls verkar ha presterat lika bra som nu över 40 år senare på Sonys NEX 7- och A7r-hus med adapter. Den enkla förklaringen till det är nog att moderna digitala sensorer ger möjlighet till kortare slutartider och därigenom mindre skakoskärpa. Tillsammans med fokus peaking ger det helt klart bättre bildkvalitetsförutsättningar. Toppar man det med vad moderna RAW-konverterare kan erbjuda så blir förutsättningarna, trots exakt samma glas, väldigt mycket bättre. CT 18 motsvarar 18 DIN (Deutsche Industri Normen) eller 50 ASA/ISO för att tala dagens nomenklatur. CT 21 motsvarade 100 ASA/ISO. Man kan skruva på en digitaliserad dia också men utrymmet är i själva verket ganska begränsat i jämförelse med en bild ur mina digitalkameror. Speciellt DR i de gamla diorna är begränsat.

Har dock ett relaterat problem som också säkert är aktuellt för många. När jag började digitalisera så insåg jag snabbt att jag måste skrota alla ramar. En del av dessa hade blivit mjölkiga. Problemet med Agfaramarna var att dessa klistrades och att en del av klistret ibland hamnat där man inte vill ha det.

Frågan: Är det någon som vet vilka lösningsmedel som rekommenderas för borttagning av dylikt klister? Det behöver ju lösa klistret som fortfarande är klibbigt utan att förstöra filmbärare eller emulsionen. Vattenbaserat funkar ju inte.
 
ANNONS