Annons

Hur får jag denna "stil"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vilken efterbehandling / retush krävs för att jag ska få denna "look" / stil på bilderna:
(Samt vad krävs vid fototillfället?)

Dessea t.ex.
http://jannideler.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/10/MG_0316-950x633-900x599.jpg
http://jannideler.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/11/MG_3255-Redigera-900x600.jpg
Känns som ifall jag skjuter mot motljus får jag endast massa Lensflares och inte så här skön effekt...

http://instagram.com/p/unWvyhjkd0/

Denna kanske inte är så speciell, men har en skön "rå" känsla utan att gå till överdrift:
http://jannideler.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/10/janni-deler-DSC_3254-900x600.jpg

"Lånat" bilder från Janni Delers blogg m.m.

/Jocce

Jag är väldigt ny inom fotografi. Men självklart så ska ISO,n ligga på 100. Du vill få in väldigt lite ljus så bländaren är jätteviktig. Känns dock som fotografen släpper in lite för mycket ljus, mina ögon gör ont av att kolla på dom 2 första. Kontrasten och högdaggar är ju något jag kan tänka mig att personen har använt i efterbehandlingen, även exponeringen.

Lita inte på allting jag säger för jag är väldigt färsk. Men jag tror att detta är vad fotografen har gjort på dessa bilder.

Jag är väldigt ny inom fotografi. Men självklart så ska ISO,n ligga på 100. Du vill få in väldigt lite ljus så bländaren är jätteviktig. Känns dock som fotografen släpper in lite för mycket ljus, mina ögon gör ont av att kolla på dom 2 första. Kontrasten och högdaggar är ju något jag kan tänka mig att personen har använt i efterbehandlingen, även exponeringen.

Lita inte på allting jag säger för jag är väldigt färsk. Men jag tror att detta är vad fotografen har gjort på dessa bilder.
kontrasten och högdaggarna syftar jag på tjejen med surfingbrädan, inte dom 2 första..

Tror inte de två första främst är ett resultat av mycken bildbehandling. Men jag skulle gissa på bra (dyra) objektiv och ordentligt med motljusskydd på.

Vilken efterbehandling / retush krävs för att jag ska få denna "look" / stil på bild.

Janni Dealers blogg om sin kamera

De objektiv hon har är bra fasta objektiv med stor bländare vilket ger korta skärpedjup och som inte kostar skjortan ;)

50mm f1,8 (ca 1700 kr)
85mm f1,8 (ca 4300 kr)
20mm f1,8 (osäker på vilket oibjektiv som avses, men 28/1.8 kostar ca 5900 kr)

Det jag tyckte var mest intressant var att hon fotade utan blixt, vilket jag nästan förutsatte att hon gjorde utifrån att hon fotade i motljus.

Tjena Jocce!

Visar dig en av moderskeppets kurser som kan vara av intresse på mässan (en av delarna i kursen "fotografera i befintligt ljus".

Det är inte en jättesvår effekt, lite justeringslager i PS så är det klart.

Gjorde ett snabbt test som är LÅNGT ifrån någon slags färdig version jag skulle vara nöjd med, men here goes. Jag vet tex att fokus är fel, men det var den närmsta bilden jag hade. Blir ju även fel med sommarmotljus på en bild med snö. men men :D

Fotat med f8, 1/320. Canon 5d med 17-40 f4L @ 19mm så inget konstigt där.

1. orginalbild
2. med justeringslager
3. med en lensflare (den hade man haft by default om man fotat motljuset på riktigt)
4. de justeringslager jag använt

Bilagor

• IMG-4458-copy_1.jpg
    IMG-4458-copy_1.jpg
    57.6 KB · Visningar: 113
  • IMG-4458-copy_2.jpg
    IMG-4458-copy_2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 120
  • IMG-4458-copy_3.jpg
    IMG-4458-copy_3.jpg
    49 KB · Visningar: 100
  • Screen Shot 2014-11-17 at 10.23.42.png
    Screen Shot 2014-11-17 at 10.23.42.png
    22.4 KB · Visningar: 1,445
Lite 'lensflare' i Photoshop och sedan ett plugin retro-filter för Photoshop, Lightroom - eller ett annat program. Tx. Cameraback - som går att ladda ned i en 14 dagars gratis-version.

För fejkat motljus från sol brukar jag lägga på ett lager med blandningsläget overlay och måla solen med ljust orange pensel (stor mjuk) på det lagret. Om man vill förändra resten av bildens färg så att den matchar solens varma ljus kan man måla med samma pensel med låg opacitet på samma lager. Testa även att kopiera det lagret och ge det blandningsläget screen (behövs nog minska opaciteten på det lagret. Trixa lite med kurvor för att få tillbaka kontrast om det behövs...

ANNONS
Götaplatsens Foto