Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt- fokuspunkt-af lås+exp

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver er hjälp ang hur man kan förbättra ännu bättre när det gäller att fotografera porträtt med ljus starka gluggar tex 1.2,1.4 osv.

Ni vet hur känsliga det blir när man fotograferar en halv porträtt, fokus på ögonen o flytta en aning neråt. Men ibland blir det ändå miss o suddiga på ögonen.

Hur kan jag bli bättre på det? Jag har provat att flytta en fokuspunkt närmast åt höger när man tar en stående bild. Samt fick en bra tips: http://www.zachandjody.com/blog/tuesday-photography-tips-tricks-back-button-focusing/15588/

Att använda fokusknappen där bak istället o avfyrning enbart ta bilden. Explås flyttad till AF-on för att låsa exp.

Nu frågar jag er om det finns en sätt att ändra i inställningen: Avtryckare låser även exp o är beredd att avfyra. Går det? för jag måste annars ofta låsa exp knappen o avfyra.

//Jocke

Använder du One Shot AF och evaluerande ljusmätning ingår exponeringslås vare sig du vill eller ej.
Annars går det att lägga exponeringslås på avtryckaren också. Hur man gör och vilka möjligheter som finns beror på vilken kameramodell du har. Titta i bruksanvisningen.

Annars är en bra metod att använda manuellt läge. När du väl bestämt dig för en viss exponering så blir den där du ställer den.

Tack att du besvarade den här frågan! Jag testkörde nyss med den inställningen som jag fick tips av en hemsida. Stämmer som du säger, låser exp+af så länge jag trycker nertryckt på den knappen på baksidan.

Tidigare var det inte så när jag körde AF+avfyrningpå avtryckaren. Exp ändrades sig när jag flyttade en aning. Nu ska jag vänja med den inställningen o köra i några veckor :D

//Jocke

Tack att du besvarade den här frågan! Jag testkörde nyss med den inställningen som jag fick tips av en hemsida. Stämmer som du säger, låser exp+af så länge jag trycker nertryckt på den knappen på baksidan.

Tidigare var det inte så när jag körde AF+avfyrningpå avtryckaren. Exp ändrades sig när jag flyttade en aning. Nu ska jag vänja med den inställningen o köra i några veckor :D

//Jocke

Varför inte detsamma med centrumvägd? Så det gäller bara evaluerande ljusmätning. Bökigt ju. Manuellt är det väl som är tvungen göra så när man först har mätt och kör på. Annars exp-lås den stjärnan.

ANNONS
Götaplatsens Foto