Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dränkt med vattenslang

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst ska man anmäla brott. Man ska även gå till läkaren om man är sjuk. Men man bör inte gå till akuten med en förkylning, eller gå till polisen varje gång man känner sig kränkt.

Om jag hade råkat ut för samma sak hade jag sett det som en rolig historia om gatufotografens vedermödor. Kanske hade jag också funderat lite på mitt eget uppträdande.

Gatufotografi handlar om att läsa situationen och att ha en bra attityd till dem man fotar.

Over and out.

Bra formulerat.
Instämmer fullständigt.

Så, du värdesätter fotoutrustning högre än fotografens rätt till integritet?

Eller tycker du bara att det är en grövre kränkning av integriteten att bli fotograferad än att bli nersprutad med vattenslang?

Jag tycker att "modellens" integritet ska väga tyngre än fotografens "rätt" att fotografera allt och alla på allmän plats.
Jag kan förstå att det innebär problem med att fråga innan hela tiden men om den som blivit fotograferad kräver att bilden ska raderas så anser jag det vara full rimligt och jag ser inga konstigheter med det.

Att påstå att om man inte vill bli fotograferad så får man stanna hemma är ett i mitt tycke befängt påstående.
Varför ska folk tvingas stanna hemma för att de inte vill vara en del av andras hobby?
Observera att jag inte påstår att det var du som sade detta men det har uttryckts tidigare i tråden.

Om jag förstått det hela riktigt så har vi i Sverige en synnerligen liberal lagstiftning på detta område medan flera av våra grannländer t.ex Tyskland och Danmark har en striktare syn på detta. Där krävs medgivande från de som fotas och uppenbarligen så går det trots detta att vara fotograf där också ;)

Jag tycker att "modellens" integritet ska väga tyngre än fotografens "rätt" att fotografera allt och alla på allmän plats.

Det var inte det jag frågade. Jag frågade om du tycker att det är en grövre kränkning att bli fotograferad än det är att bli nerspolad med vattenslang.

För övrigt så behöver man inte stanna hemma om man vill undvika att bli fotograferad. Det är bara att vända ryggen till.

Nu är ett av dom grundläggande problemen i denna diskussion, att vi bara hört ena sidan i "dramat".

Det var inte det jag frågade. Jag frågade om du tycker att det är en grövre kränkning att bli fotograferad än det är att bli nerspolad med vattenslang.

För övrigt så behöver man inte stanna hemma om man vill undvika att bli fotograferad. Det är bara att vända ryggen till.

Det beror på vilken situation man blir fotograferad i.

Det är ett litet fåtal av alla människor som fotograferar på detta viset och jag kan inte förstå varför den stora massan ska behöva anpassa sig till denna lilla klick pga att de vill utöva sin hobby.

Om jag hade spelat hög musik, i MITT tycke konstnärlig musik, på en allmän plats och du inte gillade det, hade du då tyckt det var ok om jag bad dig att ta på hörselskydd?

Visst ska man anmäla brott. Man ska även gå till läkaren om man är sjuk. Men man bör inte gå till akuten med en förkylning, eller gå till polisen varje gång man känner sig kränkt.
Nej, man ska verkligen inte gå till polisen varje gång man känner sig kränkt. Man ska bara polisanmäla lagbrott, dvs händelser där man blir kränkt.

(Ibland kan det vara svårt för en lekman att avgöra om en händelse utgör ett lagbrott, och då avskriver polisen ärendet. Det är missar vi som kollektiv får leva med för att det inte ska vara orimligt svårt att göra en polisanmälan.)

Om jag förstått det hela riktigt så har vi i Sverige en synnerligen liberal lagstiftning på detta område medan flera av våra grannländer t.ex Tyskland och Danmark har en striktare syn på detta. Där krävs medgivande från de som fotas och uppenbarligen så går det trots detta att vara fotograf där också ;)
Såvitt jag vet är det publiceringen som är striktare reglerad i Tyskland. Det går lika bra att ta bilder av folk på allmänna platser där som i Sverige.

Det är ett litet fåtal av alla människor som fotograferar på detta viset och jag kan inte förstå varför den stora massan ska behöva anpassa sig till denna lilla klick pga att de vill utöva sin hobby.
Situationen i urinlägget i tråden är en sådan som rätt många turister kan befinna sig i. Turister är nog de vanligaste gatufotograferna tror jag. Vissa tider på året är det fullt av turister i storstäderna.

Om jag hade spelat hög musik, i MITT tycke konstnärlig musik, på en allmän plats och du inte gillade det, hade du då tyckt det var ok om jag bad dig att ta på hörselskydd?
Om du spelar för högt så bryter du förmodligen mot en lag eller en ordningsstadga.

Nej, man ska verkligen inte gå till polisen varje gång man känner sig kränkt. Man ska bara polisanmäla lagbrott, dvs händelser där man blir kränkt.

(Ibland kan det vara svårt för en lekman att avgöra om en händelse utgör ett lagbrott, och då avskriver polisen ärendet. Det är missar vi som kollektiv får leva med för att det inte ska vara orimligt svårt att göra en polisanmälan.)

Visst förekommer det ofedanden och fridskränkningar som leder till åtal. Men de handlar ofta om att någon systematiskt stör någon annans tillvaro.

Om kameran hade blivit förstörd, hade försäkringsbolaget kunnat kräva en polisanmälan för att lämna ersättning. Men det hade kanske räckt med bilderna.

I övrigt kan det vara bra att skaffa sig lite skinn på näsan.

Vad menar du med "skinn på näsan" i detta sammanhang?

Jag tycker inte att man ska behöva tåla att bli trakasserad så länge man inte ofredar någon med sitt fotografrerande. Man behöver förstås inte polisanmäla folk som skriker tillmälen efter en, men går det så långt att man blir utsatt för något som kan förstöra ens egendom så är det solklart att en polisanmälan är på sin plats. Vandalen kanske lär sig något av det.

Jag tycker inte att man ska behöva tåla att bli trakasserad så länge man inte ofredar någon med sitt fotografrerande. Man behöver förstås inte polisanmäla folk som skriker tillmälen efter en, men går det så långt att man blir utsatt för något som kan förstöra ens egendom så är det solklart att en polisanmälan är på sin plats. Vandalen kanske lär sig något av det.

Att ha skinn på näsan betyder att man har ett starkt och tåligt psyke.

Såvitt jag vet är det publiceringen som är striktare reglerad i Tyskland. Det går lika bra att ta bilder av folk på allmänna platser där som i Sverige.

Och såvitt jag vet så krävs det samtycke till fotografering i Danmark.
Vi har en väldigt liberal lagstiftning angående detta jämfört med väldigt många länder.

Och du tycker inte att du gått för långt i din hobbyutövning om folk skriker tillmälen efter dig?
Jag tycker min hobby ska vara något roligt att utöva och jag vill inte hamna i sådana situationer men vi är alla olika ;)

Visst förekommer det ofedanden och fridskränkningar som leder till åtal. Men de handlar ofta om att någon systematiskt stör någon annans tillvaro.
Om det rör sig om systematiska ofredanden så är det snarare frågan om "olaga förföljelse" (BRB 4 kap. 4 b §). Det är ett grövre brott som kan ge fängelse i upp till fyra år.[/QUOTE]

"Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter."

Fortfarande; Att fotografera andra människor på allmän plats är inget lagbrott. Det är ett rättighet som jag tycker är värd att försvara eftersom den i förlängningen utgör en del av yttrandefriheten och tryckfriheten.

Den "frihet" från att bli fotograferad som du efterlyser är en frihet som du i princip bara kan åtnjuta i din egen bostad.

Det kan väl vara en allmänt bra egenskap, men knappast något som man behöver "skaffa sig" för att fotografera.

Gatufotografering kan reta folk om man inte gör det på rätt sätt.

Eftersom fotografen skapar situationen som kan reta folk får fotografen vara beredd på att hantera negativa reaktioner.

Själv har jag aldrig hamnat i en obehaglig situation vid gatufotografering.

Men det beror på en medveten strategi att inte skapa obehag.

Om det rör sig om systematiska ofredanden så är det snarare frågan om "olaga förföljelse" (BRB 4 kap. 4 b §). Det är ett grövre brott som kan ge fängelse i upp till fyra år.

"Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter."

Fortfarande; Att fotografera andra människor på allmän plats är inget lagbrott. Det är ett rättighet som jag tycker är värd att försvara eftersom den i förlängningen utgör en del av yttrandefriheten och tryckfriheten.

Den "frihet" från att bli fotograferad som du efterlyser är en frihet som du i princip bara kan åtnjuta i din egen bostad.[/QUOTE]

Straffrätt i stort är ett alltför invecklat ämne för att det ska gå att diskutera meningsfullt här.

Även om det inte är straffbart i sig att fotografera, kan det vara straffbart om man beter sig på ett sätt som passar en brottsrubricering.

Som exempel har det ansetts som ofredande att fotografera alltför närgånget på allmän plats. Dvs om fotografen är påträngande eller efterhängsen.

En fotograf med sunt förnuft hamnar dock inte i situationer där han bryter mot lagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto