Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck med plats för stort tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Söker en ryggsäck där jag kan trpt ett långt tele med motljusskydd och fullformatshus monterat med total längd på 52 cm..

Vet att det finns ett alternativ som heter LowePro Lens Trekker 600 AW III.

Men min fundering är finns det andra alternativ...Behöver inte vara fotoryggsäck..

Ska endast anv till dagsutflykter och vara smidigt att snabbt få fram utrustningen skjutklar..

Nikon 300 mm F/2,8 + konv 2,0 + fullformatshus = 52 cm.

Mvh Göran

Jag använder LowePro Flipside 500 AW, som får plats med stora teleobjektiv.... Man lägger in utrustningen på så att säga fel sida, alltså sidan som kommer bli mot ens rygg. Sidan där man normalt lägger i saker på en ryggsäck, där finns lite småfack för att lägga i filter och även en laptop. När man har ryggsäcken på och vill ta fram utrustningen, så knäpper man bara upp det översta spännet och vrider runt ryggsäcken. Sedan har man ryggsäcken hängandes rätt ut och det är bara att plocka upp utrustningen. Därav namnet Flipside.

Väldigt nöjd med denna produkt och jag får plats med min Canon 5d + Tamron 150-600mm objektiv utan problem, och även få plats med ett antal objektiv/kameror

/ Mats

Jag har funderat på en Lowepro ProTactic 350 AW för mitt stora tele, fast jag har inte fingrat på den än.

Jag har en DSLR Video Fastpack 250 AW som jag förvisso kan bära omkring mitt 150-600 i men inte monterat på kameran. Fina dagar fungerar det rätt bra ändå men i sämre väder känns det inte lika roligt att plocka av objektivet för att lägga in kameran i väskan. En D800 med ett 70-300 får däremot plats i väskan, även om det "officiellt" inte får plats.

Själv använder jag Tamrac 5793 Super Telephoto, och tycker den fungerar bra tillsammans med min Canon 6D + Sigma 150-600 Sport med motljusskydd monterat, kan även ha min 1.4 extenser monterad

http://www.tamrac.com/products/supertelephotolenspack/

Edit: med monterat motljusskydd så menar jag att det är monterat för användning och ej omvänt

Senast ändrad:
Kolla noga på behövlig storlek för i många fall då en monterad 300/2,8 ryms så är det med med motljusskyddet bakvänt. Det tar tid att montera. Överväg en där du får plats med motljusskyddet monterat och skjutklart för då slipper man dra av det otympliga linsskyddet också då främre elementet är djupt begravt av motljusskyddet. Då tror jag storleken på väskan/ ryggsäcken är en som är gjord för en 600/4.

Söker en ryggsäck där jag kan trpt ett långt tele med motljusskydd och fullformatshus monterat med total längd på 52 cm..

Vet att det finns ett alternativ som heter LowePro Lens Trekker 600 AW III.

Men min fundering är finns det andra alternativ...Behöver inte vara fotoryggsäck..

Ska endast anv till dagsutflykter och vara smidigt att snabbt få fram utrustningen skjutklar..

Nikon 300 mm F/2,8 + konv 2,0 + fullformatshus = 52 cm.

Mvh Göran

Nackdelen med lenstrekkern är att den är så smal att inget annat får plats.
Jag funderade länge mellan Tamrac expedition x8 och x9 och valde till slut den näst största x8.
Mycket nöjd!

/

Tack för många bra svar..

Hittade ett bra sökord att Googla på.... Long lens backpack som gav ännu fler alternativ.

/Göran

Jag kör Tamrac Expedition 9x. Får med mig grymt mycket fotoutrustning, men saknar en extra ficka för laptopen eller annat. Men det mesta går att pula ner i något av dom många objektivfacken.

Har bl.a en Benro Falkon 800 , rymmer ledigt Nikon 200-400 med hus o
motljusskydd på + lite andra grejer..
Finns även en något mindre variant.

Då har jag löst mitt ryggsäcksproblem.......

Det blev en Tamrac 5793 Evolution Super Tele Lens Pack

Nu får jag plats med mitt Nikon 300 mm 2,8 med motljusskyddet rätt monterat och 2,0 konverter på i hop med stort fullformats hus....Utrustningens längd 50 cm.

Specifikationer

Bredd (innermått kamerafacket / cm): 17
Djup (innermått kamerafack / cm): 20
Färg: Svart
Färggrupp: Svart
Höjd (innermått kamerafack / cm): 53
Vikt (g): 2.068
Yttermaterial: Syntetfiber

Länk till Tamracs hemsida. http://www.tamrac.com/products/evolution-super-telephoto-lens-pack

Prisbild enl Prisjakt ca 1.700 kr + frakt från butik i Sverige

Detta verkar vara ett bra alternativ för oss som anv ovan objektiv kombo och inte behöver de större och ca 1.000 kr dyrare ryggsäckarna.

Bilagor

• Evolution1_4feca0bf-67b1-4fdd-a237-e813d6352c15.jpg
    Evolution1_4feca0bf-67b1-4fdd-a237-e813d6352c15.jpg
    129.9 KB · Visningar: 62
  • Evolution4_467bb851-4d97-42bf-b218-f3988cbdff45.jpg
    Evolution4_467bb851-4d97-42bf-b218-f3988cbdff45.jpg
    144.6 KB · Visningar: 70
Jag väcker liv i denna gamla tråd. Är ute efter en ryggsäck som är skräddarsydd för ett supertele. Den ska rymma en 500/4 med kamerahus och rättvänt motljusskydd. Skjutklart så att säga. Den behöver inte rymma en massa annan utrustning.

Har förstås kollat på LowePro Lens Trekker 600 AW och Manfrotto TLB-600 som finns tillgängliga via svenska återförsäljare, men tycker att +3000kr är lite i mesta laget att betala. Think Tank Glass Limo finns också, men den är för liten.

På den internationella marknaden hittar jag flera andra alternativ, t.ex.:
Benro Falcon 800
Ruggard Alpine 600
Vanguard Alta 66
Kani L 300L
Tamrac Super Anvil 25

Har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande? Tar gärna emot tips baserat på personliga erfarenheter. 🙂

Edit: Flera av de modeller som nämns tidigare i denna tråd är numera utgångna.

Senast ändrad:
Jag väcker liv i denna gamla tråd. Är ute efter en ryggsäck som är skräddarsydd för ett supertele. Den ska rymma en 500/4 med kamerahus och rättvänt motljusskydd. Skjutklart så att säga. Den behöver inte rymma en massa annan utrustning.

Har förstås kollat på LowePro Lens Trekker 600 AW och Manfrotto TLB-600 som finns tillgängliga via svenska återförsäljare, men tycker att +3000kr är lite i mesta laget att betala. Think Tank Glass Limo finns också, men den är för liten.

På den internationella marknaden hittar jag flera andra alternativ, t.ex.:
Benro Falcon 800
Ruggard Alpine 600
Vanguard Alta 66
Kani L 300L
Tamrac Super Anvil 25

Har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande? Tar gärna emot tips baserat på personliga erfarenheter. 🙂

Edit: Flera av de modeller som nämns tidigare i denna tråd är numera utgångna.

Jag vill tipsa om F-Stop Gears väskor och ryggsäckar och deras lösning med utbytbara ICUs (internal camera unit). Själv har jag en Ajna med en Large Pro ICU men efter att ha införskaffat ett 500mm f/4 ska jag beställa XL Pro. En stor fördel tycker jag är att jag kan flytta med ICUn till min stora vandringsryggsäck.

Jag vill tipsa om F-Stop Gears väskor och ryggsäckar och deras lösning med utbytbara ICUs (internal camera unit). Själv har jag en Ajna med en Large Pro ICU men efter att ha införskaffat ett 500mm f/4 ska jag beställa XL Pro. En stor fördel tycker jag är att jag kan flytta med ICUn till min stora vandringsryggsäck.
Trevligt koncept, men inte riktigt det jag söker just nu. Jag letar efter en renodlad, smal ryggsäck för hus+supertele. Har redan två andra, bredare ryggsäckar för mer generella fotoutflykter.

Senast ändrad:
Har bl.a en Benro Falkon 800 , rymmer ledigt Nikon 200-400 med hus o
motljusskydd på + lite andra grejer..
Finns även en något mindre variant.
Hej Gunte!
Återkopplar till denna sex år gamla tråd. Har du kvar din Benro Falcon 800? Är du nöjd med den?
Jag skulle gärna vilja veta säckens verkliga innermått. Har du möjlighet att mäta? Jag behöver ett vertikalt innermått på ca 62 cm. Enligt Benros egen spec ska Benro-säcken vara 64 cm invändigt, men det litar jag inte riktigt på.
Tack på förhand!

Har som du ett 500/4 ISII till min 5DM3 och nu R5. Köpte för några år sedan en mycket praktisk `väska´ för att bekvämt kunna bara det hela under en dag. Dock har jag valt en storlek som kräver att motljusskyddet monteras omvänt för att slippa en monstruös längd på det hela. Önskas detta finns det längre modeller. Kinesis tillverkas och säljs i Canada.

/Stephan
NEX5N SCR 2013-04-29 Angarnsjöängarna.jpg

Jag har en Backlight 26L som också är en flipside. Har den inte här just nu, och vet inte exakt hur långa grunkor som får plats. Däremot insåg jag att den var ett felköp, för den är inte djup nog för fullvuxna kameror. Kamerahuset går i stående, men då gnager prismahuset på min rygg när jag bär säcken. En 5D går dock i.
Nästa storlek, Backlight 36L, får mina kameror också plats i.

Uppdatering: Backlight 26L är för kort för dig. 42 cm går bra.

Senast ändrad:
Hej Gunte!
Återkopplar till denna sex år gamla tråd. Har du kvar din Benro Falcon 800? Är du nöjd med den?
Jag skulle gärna vilja veta säckens verkliga innermått. Har du möjlighet att mäta? Jag behöver ett vertikalt innermått på ca 62 cm. Enligt Benros egen spec ska Benro-säcken vara 64 cm invändigt, men det litar jag inte riktigt på.
Tack på förhand!

Hej Acke..nej jag har tyvärr inte kvar grejerna så måttet kan jag inte bekräfta..men en googling gav många bilder som säkert kan vara tillhjälp. Computer salg /CD on har den så den finns ju på "nära håll".
Det är bra om man behöver extra fickor/utrymme till annat..
HaD

Jag använder LowePro Flipside 500 AW, som får plats med stora teleobjektiv.... Man lägger in utrustningen på så att säga fel sida, alltså sidan som kommer bli mot ens rygg. Sidan där man normalt lägger i saker på en ryggsäck, där finns lite småfack för att lägga i filter och även en laptop. När man har ryggsäcken på och vill ta fram utrustningen, så knäpper man bara upp det översta spännet och vrider runt ryggsäcken. Sedan har man ryggsäcken hängandes rätt ut och det är bara att plocka upp utrustningen. Därav namnet Flipside.

Väldigt nöjd med denna produkt och jag får plats med min Canon 5d + Tamron 150-600mm objektiv utan problem, och även få plats med ett antal objektiv/kameror

/ Mats

Har en likadan, det är bra grejor! Klarar också precis kabinmåttet på flyget.

ANNONS
Götaplatsens Foto