Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerasystem i svåra förhållanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roalb

Medlem
Jag kommer nästa år befinna mig i miljöer som innebär rejäl väta, kyla, dålig tillgång på el, hög värme osv. Bilderna ska främst användas på nätet och motiven en blandning av action och natur. Valet just nu är Nikon AW 1 men jag känner mig osäker på bildkvaliteten. Förslag? Tankar?
 

David F Stop

Aktiv medlem
Jag kommer nästa år befinna mig i miljöer som innebär rejäl väta, kyla, dålig tillgång på el, hög värme osv. Bilderna ska främst användas på nätet och motiven en blandning av action och natur. Valet just nu är Nikon AW 1 men jag känner mig osäker på bildkvaliteten. Förslag? Tankar?
Tyvärr har jag inget riktigt förslag men vill varna dig för spegellösa kameror i allmänhet och kameror som saknar viewfinder. De slukar tyvärr batterier. En större DSLR kanske klarar 1200 bilder på en laddning. En spegelfri kameror med stor LCD och mindre batteri kanske klara 250-350 bilder.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag kommer nästa år befinna mig i miljöer som innebär rejäl väta, kyla, dålig tillgång på el, hög värme osv. Bilderna ska främst användas på nätet och motiven en blandning av action och natur. Valet just nu är Nikon AW 1 men jag känner mig osäker på bildkvaliteten. Förslag? Tankar?
Ska du ha något som verkligen är vattentätt är AW1 det enda valet.
Annars ska Olympus E-M1 ha riktigt bra väderskydd, fast det är förstås objektivberoende. Och föregående skribent har rätt om batteriförbrukningen.

Specar är i och för sig inte allt. Exempelvis använder svenska försvarsmakten vädertätade DSLR-kameror ur pro-segmentet med litet felutfall trots gissningsvis och bitvis ganska eländiga väderförhållanden (kyla, värme, fukt, snö, regn, sand, damm); detta trots att de inte är specade för att klara speciellt mycket alls. Erfarenhetsmässigt klarar dessa långt mer än vad specarna säger. Nackdelen är att om något går sönder är inte tillverkaren skyldig någonting, eftersom man använt kameran utanför spec.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ska du ha något som verkligen är vattentätt är AW1 det enda valet.
Annars ska Olympus E-M1 ha riktigt bra väderskydd, fast det är förstås objektivberoende. Och föregående skribent har rätt om batteriförbrukningen.

Specar är i och för sig inte allt. Exempelvis använder svenska försvarsmakten vädertätade DSLR-kameror ur pro-segmentet med litet felutfall trots gissningsvis och bitvis ganska eländiga väderförhållanden (kyla, värme, fukt, snö, regn, sand, damm); detta trots att de inte är specade för att klara speciellt mycket alls. Erfarenhetsmässigt klarar dessa långt mer än vad specarna säger. Nackdelen är att om något går sönder är inte tillverkaren skyldig någonting, eftersom man använt kameran utanför spec.
Pentax har väl bra vädertätning på sina systemkameror.
Såg ett youtubeklipp på det iaf, säkert många här inne som vet mer om Pentax.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Vad är din definition av kyla, värme och väta? Tror de flestas erfarenhet är att vanliga DSLR kameror speciellt ur det dyrare segmentet tål betydligt mer än de flesta verkar tro. Just meningen dålig tillgång på el talar ju för en kamera med optisk sökare snarare än en spegellös men det beror ju på prioritering.

När jag fotade multisport SM 2013 i Helagsfjället under 30 kontinuerliga timmar så var vädret hemskt. Vi pratar om snöblandad regn, 15-30 m/s vindhastighet, föll ned i en större bäck etc. etc. Varken min 5D eller min 7D klagade något på vädret, var värre för fotografen tror jag... =)
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Jag skulle nog valt någon av Pentax senaste modeller som ett digitalt alternativ (...och för säkerhets skull hade jag packat ner även en analog Leica eller en Nikon FM/FE/FM3A med en 35:a och några rullar ISO 400)

/Tommy
 

Roalb

Medlem
Vad är din definition av kyla, värme och väta? Tror de flestas erfarenhet är att vanliga DSLR kameror speciellt ur det dyrare segmentet tål betydligt mer än de flesta verkar tro. Just meningen dålig tillgång på el talar ju för en kamera med optisk sökare snarare än en spegellös men det beror ju på prioritering.

När jag fotade multisport SM 2013 i Helagsfjället under 30 kontinuerliga timmar så var vädret hemskt. Vi pratar om snöblandad regn, 15-30 m/s vindhastighet, föll ned i en större bäck etc. etc. Varken min 5D eller min 7D klagade något på vädret, var värre för fotografen tror jag... =)
Ja alltid bra att definiera begreppen. Kylan kan gå neråt minus 30 och värmen upp till plus 40 i skuggan. Vad gäller vätan. På första stället handlar det alltså om snö och is. På andra om djungel och vadning i floder. Samt en tredje destination med sand och hav.
 

Roalb

Medlem
Tack för in-put. Strömförbrukningen spegel vs. spegellöst hade jag inte tänkt på. Gamla FM2an kommer att hänga med. Hon känns piggare än den betydligt yngre D200.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hon känns piggare än den betydligt yngre D200.
Om vi talar om strömförbrukning är just D200 ett dåligt exempel :) Den har jämfört med jämngamla och i synnerhet modernare DSLR-kameror ganska dålig batterikapacitet (den har en sällsynt strömslukande ccd-sensor). Med en modernare kamera kan du nog förvänta dig minst dubbla eller tredubbla antalet exponeringar per batteri.

Batterier blir lätt ett problem när man reser och alldeles i synnerhet i kyla och det talar, som många är inne på, för en kamera med optisk sökare.

Allmänt om vädertätning: Jag skulle nog säga att de flesta systemkameror (med eller utan speglar) tål mer av väder och fientlig miljö än de flesta tror. Tänk till exempel på att i flera år var en av de vanligaste kamerorna för för pressfotografer på resande fot (och de utsätter sina kameror för det mesta och har höga krav på tillförlitlighet) gamla Eos 5D Mark II vars kamerahus håller helt normal konsumentkamerastandard sett till byggkvalitet och tätningar (nya Mark III är ju avsevärt mer påkostad i det och flera andra avseenden).

Att en kamera är vädertätad innebär ingen garanti, bara att den statistiskt sett överlever lite längre och/eller lite oftare klarar sig utan skador från en fientlig miljö. Jag skulle säga att den bästa garantin trots allt är att ha med ett reservhus, oavsett hur mycket vädertätning tillverkare utlovar. Plus att man då kan jobba med två olika objektiv utan att byta vilket är en fördel i riktigt skitiga och/eller fuktiga miljöer.

Mitt köpråd: Två DSLR-hus och ett antal extrabatterier.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag anser att bildkvaliteten från AW1 är helt OK. Jag har den och en Canon 7D och under bra förhållanden är bildkvaliteten från AW1 nära den som 7D levererar. För vissa typer av bilder är givetvis en DSLR helt överlägsen, men det finns ett antal fördelar med den stöt- och vattentåliga AW1. Tidigare inlägg har främst handlat om tåligheten mot väta, men betänk även fördelen av att AW1 tål att tappas, något som inte många DSLR överlever.
Nackdelarna har du själv varit inne på; batterikapaciteten är ganska kass, men det kan enkelt uppvägas med ett antal extra batterier. Dessutom tycker jag att det är en stor nackdel att AW1 saknar riktig sökare. I starkt dagsljus är det mycket svårt att se detaljer i LCD-skärmen.
Utifrån dina krav låter AW1 som ett klokt val.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bildkvaliteten hos Nikon 1 seriens kameror är helt OK för webbruk och mindre utskrifter kanske upp till drygt A3. Tyvärr är ju dock utbudet av vattentäta objektiv minst sagt begränsat.

Behöver du inte kunna dränka och tappa kameran i backen, skulle jag annars föreslå någon Pentax t.ex K-3 som ger betydligt bättre dynamiskt omfång än Nikon 1 och har bättre lågljusegenskaper p.g.a. större sensor. Pentax DSLR kameror är dessutom ganska små och nätta.
 

ralex911

Aktiv medlem
Objektiv tålighet mot regn?

Hej,

Jag hänger på denna tråd pga är intresserad av hur regntåliga objektiv är?
Min EOS 7D är vädertätad men inte mina EF objektiv, ex 35/2,0; 17-55/2,8 och 70-200/4,0L.
Hur tåliga är de?
Var tränger fukten in och vilka konsekvenser får det?

/ Roger
 
ANNONS