Annons

Nikon D750 vs Blackmagic Cinema

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tror jag tillsist hittat den perfekta parhästen till BMCC. Tillsammans täcker de det mesta man kan kan behöva och de kompletterar varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=1QnyKZSUcL8

Bägge har:
Grymma färger
13 stop DR
Mycket "filmisk" (i brist på bättre ord) look

BMCC:
2.5K
Raw/Prores
Kan gradas till förbanelse
Skintones som ingen annan
s16ish, klassiskt snitt

D750:
Fullformat
Slowmotion
Stillbilder
Lätt att handhålla
SD kortet räcker för evigt

Ett bra team helt enkelt som tillsammans inte kostar en förmögenhet om man köper begagnat.

Tack Mattias, intressant och vackert.
Det jag funderar på är autofokusen - du verkar ha filmat med manuell fokus (som ofta är det rimligaste) men om man behöver filma motiv som rör sig fort, typ inomhussport , vad skulle du föreslå då? (svagt ljus, stor bländare/kort skärpedjup blir krävande och jag är inte nog snabb på det manuella även om man förstås kan öva upp sig mer)
mvh/Kalle

Tack Mattias, intressant och vackert.
Det jag funderar på är autofokusen - du verkar ha filmat med manuell fokus (som ofta är det rimligaste) men om man behöver filma motiv som rör sig fort, typ inomhussport , vad skulle du föreslå då? (svagt ljus, stor bländare/kort skärpedjup blir krävande och jag är inte nog snabb på det manuella även om man förstås kan öva upp sig mer)
mvh/Kalle

Tack!
Ja tyvärr är nog manuel mitt bästa tips. Tycker man lär sig sina gluggar efter ett tag och kan fokusera på känsla.
Har man dessutom peaking är det lättare.

ANNONS
Götaplatsens Foto