Annons

Metabones Speed Booster micro-4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har haft nöjet att testa Rohny Gustavssons adapter Metabones Speed Booster XL för Canon.
I söndags var det fint väder och Hagbyån blänkte i solen. Med andra ord läge för att filma några snuttar med vidvinkelzoomen 17-40mm och teleobjektiven 100/2, 200/2,8 L och 300/2,8 IS L.

När man filmar i 4K 2160 så ändrar kombinationen av adapter och objektiv crop factor till 1,5. Adaptern ökar ljusstyrkan med hela 1 1/3 steg. Adaptern själv minskar brännvidden 0,64 ggr.
Panasonic Lumix G7 filmar liksom storebror GH4 i 4K. Att se filmerna på en UHD TV är något extra.

Kolla gärna filmen som är på 2 1/2 min, (4K-klippen är nedskalade till HD 1080)
https://youtu.be/6VRegwu2yFY

Sigma 17-50mm/2,8 OS

Sigmas stabiliserade standardzoom för APS-C med ljusstyrka f:2,8 passar utmärkt som standardzoom för filmning med Lumix G7 (och andra M43-kameror)
Brännvidden blir 25-75mm (vid 4K) motsvarande fullformat och ljusstyrkan ökar 1 1/3 steg till f:1,8

Det går även att handhålla kameran ganska bra tack vare den fina stabiliseringen OS.

Just nu kan man köpa Lumix G7 för ett bra pris hos Sajber i Umeå. Det måste vara en av de absolut mest prisvärda kamerorna, i alla fall i mitt tycke.

Filmning i 4K kanske får en knuff uppåt nu när t.ex Nikon erbjuder det i sina nya toppmodeller.
Kommer Canon att svara?

Jag testade Sigma 17-50mm och har lagt upp en snutt på tuben:
https://youtu.be/6aocgpvLU_o

I kombon G7, Sigma 17-50 och Metabones Speedbooster XL så är det adaptern som är absolut dyrast

Det där med ekvivalens eller "motsvarande"

Min fotokompis Rohny Gustavsson och jag har gjort en "demo" om adaptern på Lumix G7.
Hur man jämför optikens egenskaper på olika sensorformat är inte helt enkelt eller solklart.
Att jämföra brännvidden är en sak, men hur skärpedjupet förändras kan vara knepigt att förstå.

https://youtu.be/jiuxpaT2x7w
(ca. 3min)

Tanken var god, men jag tycker det mest blev förvirrande med alla inklippta texter och diagram från olika källor .. (och då vet jag ändå vad ekvivalens innebär) ;)

Jag tycker nog fortfarande det är lite förvirrande. Jag vet hur det hänger ihop, men när jag ser den videon och försöker hänga med i beräkningarna i tal och på skärmen, fattar jag nästan inget ... Det kanske bara är jag som är dum.

Jag tycker nog fortfarande det är lite förvirrande. Jag vet hur det hänger ihop, men när jag ser den videon och försöker hänga med i beräkningarna i tal och på skärmen, fattar jag nästan inget ... Det kanske bara är jag som är dum.

Rätt igen, utom sista påståendet.
Jag har tagit bort filmen och får väl tänka om.

Det är svårt att förklara ekvivalens, eftersom man först måste känna till vad det är ekvivalent med. Utan det blir det bara mumbo jumbo :)

Med tanke på forumtrådar och nyhetskommentarer hjälper det inte alltid med förkunskaper heller ...

Det är synd att fotobranchen och fotomedia slarvar med begreppen. Man jämför kompaktkameror, videokameror och andra "småkameror" med fullformatare och anger motsvarande brännvidd.
Men man utelämnar motsvarande bländare.
T.ex Olympus vidvinkelzoom för MFT 9-18mm/4-5,6 beskrivs som motsvarande FF 18-36mm.
Visserligen är största bländare fortfarande 4 men den ekvivalenta största bländaren är 8.
Det som egentligen är intressant för fotografen är hur bilden ser ut. Då måste man känna till att man ska ange motsvarande bländare, inte bara brännvidd.
Man kan säga att ljusstyrkan är i alla fall f:4-5,6 och det påverkar exponering, man kan ha kortare exponeringstid eller lägre ISO. Men det påverkar inte avbildning eller hur bilden ser ut.
När man då säger att motsvarande objektiv på fullformat för Olympus 9-18mm/4-5,6 är ett 18-36mm/8-11 så låter det kanske inte lika attraktivt.

Eller om man ska ta en bild med en fullformatare som ser likadan ut som en bild tagen med Panasonic 20mm/1,7 så är det ekvivalenta objektivet 40mm/3,4

En del blir så arga när man anger ekvivalent bländare, så jag förstår att man undviker det :)

Det känns fortfarande ungefär lika spännande som gamla anslagstavlan eller reklam för vitaepro. ;)

Vinjettering med "cropobjektiv"

Nu har jag inte kvar Sigma 17-50mm f:2,8 OS eftersom objektivet inte fungerade på min EOS 7D Mark II.
Men man måste se upp med vinjettering när man använder objektiv anpassade bara för APS-formatet och Speed Booster XL 0,64. Däremot fungerar det utan vinjettering med Speed Booster 0,74. Risken är alltså att bildens hörn inte tecknas ut ordentligt med vidvinkelobjektiv och zoomar som precis är anpassade för APS.
Jag kan se på mina videos att motljusskyddet skärmar av hörnen när jag filmat med 17mm på Sigmazoomen. Hur det skulle bli utan motljusskyddet vet jag inte.

Det är synd att fotobranchen och fotomedia slarvar med begreppen. Man jämför kompaktkameror, videokameror och andra "småkameror" med fullformatare och anger motsvarande brännvidd.
Men man utelämnar motsvarande bländare.
T.ex Olympus vidvinkelzoom för MFT 9-18mm/4-5,6 beskrivs som motsvarande FF 18-36mm.
Visserligen är största bländare fortfarande 4 men den ekvivalenta största bländaren är 8.
Det som egentligen är intressant för fotografen är hur bilden ser ut. Då måste man känna till att man ska ange motsvarande bländare, inte bara brännvidd.
Man kan säga att ljusstyrkan är i alla fall f:4-5,6 och det påverkar exponering, man kan ha kortare exponeringstid eller lägre ISO. Men det påverkar inte avbildning eller hur bilden ser ut.
När man då säger att motsvarande objektiv på fullformat för Olympus 9-18mm/4-5,6 är ett 18-36mm/8-11 så låter det kanske inte lika attraktivt.

Eller om man ska ta en bild med en fullformatare som ser likadan ut som en bild tagen med Panasonic 20mm/1,7 så är det ekvivalenta objektivet 40mm/3,4

Hei, dette blir vel litt feil. Hvis du tar et bilde av samme motiv med panasonic 20mm/1,7 mft og
40mm/1.7 fullformat ,vil du se at du må ha samme lukkertid og blenderåpning for å få lik eksponering på begge kamerane. Dette forutsetter selvfølgelig like iso verdier og at isoen på kamerane er kalibrert nogelunde likt. Dette betyr at blender Panasonic 20mm/1.7 er ekvivalent med 40mm/1.7 når det gjelder lys styrke og brennvidde. Forskjellen er dybdeskarpheten. Dette skyldes sensorstørrelsen. Du vil kunne få en smalere/kortere dybdeskarphet med ff enn mft.

Hei, dette blir vel litt feil. Hvis du tar et bilde av samme motiv med panasonic 20mm/1,7 mft og
40mm/1.7 fullformat ,vil du se at du må ha samme lukkertid og blenderåpning for å få lik eksponering på begge kamerane. Dette forutsetter selvfølgelig like iso verdier og at isoen på kamerane er kalibrert nogelunde likt. Dette betyr at blender Panasonic 20mm/1.7 er ekvivalent med 40mm/1.7 når det gjelder lys styrke og brennvidde. Forskjellen er dybdeskarpheten. Dette skyldes sensorstørrelsen. Du vil kunne få en smalere/kortere dybdeskarphet med ff enn mft.

Jag har inte varit tillräcklig tydlig.
Med ekvivalent bländare avses den bländare som ger motsvarande skärpedjup.
Ett ekvivalent objektiv är det som har motsvarande brännvidd och bländare (med avseende på skärpedjup)

ANNONS