Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tomkassetter i plast svindyra?!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Varför kostar tomkassetter i billig plast för att rulla upp film på så sjukt mycket?? 5p tomkassetter på macodirect.de för 112 spänn??? Det blir ca 22.50kr för en plastkassett som inte kan kosta mer än 0.1 öre att tillverka!? Varför sälja dem överhuvudtaget om man ändå ska göra bulk-filmen prismässigt likvärdig med vanlig färdigrullade filmer genom att lägga på all mellanskillnad på billiga skit-plastkassetter?!

Usch säger jag bara!

Jag har inte använt hemladdad film sedan 80-talet, men de som såldes då gick i alla fall att använda massor av gånger.

Är det såna här du köpt? https://www.macodirect.de/en/film/f...4665/kaiser-35mm-film-cartridges-5-pcs.?c=623

De ser ut exakt som de jag använde, och tog man ur filmen genom att vrida loss toppen och lyfta ur spolen höll de ihop hur bra som helst.

Några har jag kunnat använda fler gånger, men den där jädra tygbiten sitter snett limmad på vissa och börjar tråda upp sig på andra.. Dåligt kvalitet.. Jaja, är väl bara att acceptera.. :)

Såg nu att de är ca 100 kr billigare på Photax för 20st även fast frakten är medräknad! Helt klart ett mer seriöst pris.

Varför kostar tomkassetter i billig plast för att rulla upp film på så sjukt mycket?? 5p tomkassetter på macodirect.de för 112 spänn??? Det blir ca 22.50kr för en plastkassett som inte kan kosta mer än 0.1 öre att tillverka!? Varför sälja dem överhuvudtaget om man ändå ska göra bulk-filmen prismässigt likvärdig med vanlig färdigrullade filmer genom att lägga på all mellanskillnad på billiga skit-plastkassetter?!

Usch säger jag bara!

Se det så här: Även om de kostar låt säga ett öre att tillverka så skall de likafullt förpackas, skickas runt halva jordklotet, finns tillgängligt (för butiker) hos en distributör som mellanlagrar dem, och sedan skall de fraktas ut till en butik som i sin tur skall hantera dem och upplåta plats åt dem.

Ta bara det här med lagringsutrymme, sett ur både distributörens och butikens synpunkt måste de ha en marginal på den här prylen som motiverar att den upptar utrymme hos dem där de kunde haft en kamera eller ett objektiv istället (som de kan sälja för tusentals kronor).

Allt detta skall de betala för med ett pris på 90 kronor (ja, 90 kr, eftersom resten är moms, och den får de faktiskt inte behålla :)

Om den kostar ett öre eller 10 kronor att tillverka spelar i det sammanhanget ganska lite roll.

På min tid.. förr, var Ilford kassetter bra man slog dem i bordet så hoppade gaveln av. Kunde laddas med ny film många ggr. Vill man lira i lite fina kretsar så fanns ju Leica laddbara kassett som säkert är samlarobjekt och kostar en förmögenhet. Fördel var att den inte hade den plyschtyg remsan som kunde samla smått som repade eller släppa in ljus.
Ja jäklar blir nästan lite nostalgisk, men lättare med SD kort är det ju ;-)

Det kostar att vara annorlunda :). Förr när alla använde film kunde man ju få kassetter hur mycket som helst (av de som gick att återanvända) eftersom de ändå kasserades. Man får vara glad att det ens går att köpa plastkassetter idag, för det är väl ingen jättemarknad direkt. Jag slängde nog en kasse med kassetter eller om jag skickade dem till Läkarmissionen tillsammans med filmladdaren för några år sedan. Jag trodde inte ens det gick att köpa råfilm/bulk längre. Förr köpte man Ektachrome och Tri-x på 30 metersrullar och bökade i mörkret med filmändar...

ANNONS
Götaplatsens Foto