** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp! Uppgradera till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanfleischer

Ny medlem
Hej, överväger uppgradering till fullformat och behöver vägledning. Har idag Nikon d7000 med följande gluggar:

TAMRON 90 MM
Nikkor 50/1.8
Sigma 18-200 VR
Nikkor 17-55/2.8 (endast dx)
Nikkor 70-300 VR

Använder 17-55 absolut mest, troligen för kvaliteten. Är glad allround amatör och har inga direkta specialiteter men vill utvecklas.

Hur hade ni tänkt för köp upp på fullformat om ni hade min kameraväska?
 
Behåll 90 mm och 70-300 mm
Sälj/Byt 17-55 och eventuellt 50/1.8 mot nikons nya 24-70/2.8
Hitta billig begagnad D800/D800E kamerahus
 
Tack! Tror tamrons 90 bara är dx, osäker! Får googla d800. Köper dock helst nytt..

Fler förslag?

D800 är i princip samma kamera som nuvarande modell D810 fast den har bara 4 bilder per sekund istället för 5 och lite långsammare autofokus men inte värre än att den fixar flygande svalor. D810 år också aningen tystare. Skillnaden mellan D800/D800E/D810 är att D800 har lågpassfilter vilket minskar risk för moire mönster i t.ex. tyger men ger å andra sidan lite crispigare bilder. Dock ganska subtil skillnad. De här kamerorna är lämpliga för studiobruk och landskapsfoto på grund av hög upplösning men mindre lämpliga för sport p.g.a låg bildfrekvens. De duger förstås för vanliga familjebilder och resor också, även om de kanske är lite tunga då de är byggda för att hålla för proffsbruk
 
Hej

Balans mellan pris o nybörjarstrategi viktigt. Inte omöjligt med 750 ny, men osäker på den vs 610

D750 har bättre autofokus av de två och vikbar skärm.

D610 är i princip en D7000 fast med större sensor och lite fler pixlar, så du lär i vart fall känna dig hemma. Med D750 får du även utfällbar skärm och bättre autofokus. Om newnoise priser stämmer hade jag nog tagit steget upp till D810 som har betydligt bättre byggkvalitet (vill minnas att slutarenpå F810 är specad för 100 000 fler exponeringar än D750/D610). Du får även bättre sökare, och fler pixlar att leka med, fast du förlorar den utvikbara skärmen och du får lite lägre bildhastighet.
 
D750 har bättre autofokus av de två och vikbar skärm.

D610 är i princip en D7000 fast med större sensor och lite fler pixlar, så du lär i vart fall känna dig hemma. Med D750 får du även utfällbar skärm och bättre autofokus. Om newnoise priser stämmer hade jag nog tagit steget upp till D810 som har betydligt bättre byggkvalitet (vill minnas att slutarenpå F810 är specad för 100 000 fler exponeringar än D750/D610). Du får även bättre sökare, och fler pixlar att leka med, fast du förlorar den utvikbara skärmen och du får lite lägre bildhastighet.

Det är just det som är problemet. I och med at D610 har samma AF-modul som egentligen är avsedd för DX, trots större sensor, så blir täckningen över bildytan sämre än normalt för FX. Och normalt för FX är sämre än för bättre DX-kameror, där man gjort tvärtom och hämtat AF från FX. För en del så spelar det ingen roll, men för andra är det kritiskt.

Priset på D810 stämmer inte. Den kostar 28 kkr för närvarande, men det har förekommit kampanjer på några tusen mindre.
 
Hej, överväger uppgradering till fullformat och behöver vägledning. Har idag Nikon d7000 med följande gluggar:

TAMRON 90 MM
Nikkor 50/1.8
Sigma 18-200 VR
Nikkor 17-55/2.8 (endast dx)
Nikkor 70-300 VR

Använder 17-55 absolut mest, troligen för kvaliteten. Är glad allround amatör och har inga direkta specialiteter men vill utvecklas.

Hur hade ni tänkt för köp upp på fullformat om ni hade min kameraväska?

Hade nog köpt en D750 med 16-35f4. Behåll 50 f1.8, Tamron 90mm och 70-300. Sälj 17-55 an med nikon d7000. Då har du ganska mycket från 16-300mm med ett glapp mellan 35-50 men är ingen bränvidd att bry sig om.
 
Priset på D810 stämmer inte. Den kostar 28 kkr för närvarande, men det har förekommit kampanjer på några tusen mindre.

Ja, givetvis ska det vara 28 tusen. Annars hade jag haft två :)

Håller med om rådet att kolla på en beg D800/E. Köpte själv en D610. Ville ha en D800 men hade inte råd. Nu kan man hitta d800 för bra pris (runt 10 tusen?).

Men alla FX kameror är fantastiskta! Tror inte du kommer bli missnöjd med någon. Men mitt råd är att inte lägga alla pengar på huset. Objektivet är ju många gånger viktigare. Så hellre ett lite billigare hus med bättre objektiv än ett dyrt hus med dåligt objektiv 😉
 
Min lärdom är att begagnat har sina fördelar om man är intresserad av det övre segmentet av kameror. Det tycks finns rätt gott om pedantiska köpare som antingen vill ha nästa modell eller kommit fram till att dom nog inte var så intresserade av foto ändå.
 
"Uppgradera till fullformat" skriver du i din fråga. Det antyder att du har uppfattningen att fullformat är "bättre" än APS-C. Själv har jag både "småbild" och APS-C, en D800 och en D7000. Min uppfattning är att formaten båda har sina för- och nackdelar. Om man i huvudsak fotograferar fåglar, vilda djur, makro etc föredrar alla fall jag den mindre sensorn. Sen finns det andra situationer där småbild har sina fördelar, t ex porträtt, landskap etc. Själv använder jag min D7000 mer än min D800. Framför allt är den smidigare för t ex semesterresor, släktträffar, "låna-ut-kamera" och liknande.

Betr. bildkvalité krävs det rejält stora printar (A2 och större?) för att se skillnad och då om bilder läggs bredvid varandra för jämförelse. (På skärm finns faktiskt inte en susning att så någon skillnad). Småbild har en fördel vid dåligt ljus (alltså höga ISO på kameran) genom mindre brus. Men å andra sidan är höga ISO (över 800 för min del) i alla fall något jag alltid försöker undvika. Allt i bilden blir sämre, inte minst DR, när ISO skruvas upp, oavsett sensorformat. Bruset är oftast det mindre problemet och som i viss mån kan åtgärdas. Kortare skärpedjup är något som ofta framhålls som en fördel med småbild. Lite obegripligt tycker jag. För mig är det betydligt oftare ett problem att få tillräckligt stort skärpedjup. Och man kan få korta skärpedjup med APS-C också (t ex vid porträtt) om man lär sig vad som ger detta.

Meningen är inte att avråda dig från att köpa en fullformatskamera. Tvärt om - de är i många lägen riktigt kul att fotografera med. Men ett tips jag verkligen vill ge är att du ska behålla din D7000. Skulle tro att när första entusiasmen över småbildskameran lagt sig så kommer din D7000 fortsatt ha mycket att göra:). I övrigt tycker jag du ska behålla din Tamron 90 mm, Nikon 50 1,8 och Nikon 17-55 (om du behåller din D7000). Komplettera så småningom med t ex Tamron 24-70/2,8 och Nikon 70-200 /4 alt 2,8. Bra optik betyder mer än häftigaste huset:) Och betr. hus så hoppa över D600/610. Själv är jag förtjust i D800/810, men D750 har naturligtvis också en rad fördelar, inte minst den vikbara skärmen och att den är lättare än 800-serien. Men hur du än gör kommer du att få en rolig höst tillsammans med en ny kamera.
 
Har oxå en D800 och kan säga att det skönaste med dessa bilder den presterar är att man kan croppa bilden som bara den utan att tappa så mycket i kvalité. Fotade myror med mitt vidvinkelzoom och croppade bilden. Blev en bra instagrambild.
 
Har du provat? visa gärna i så fall.

Eftersom en crop sensor inte är något annat än en beskuren större sensor som t ex FF så ter sig frågan märklig. En D800 beskuren till DX med fast objektiv X levererar samma som en D7000 med objektiv X avseende utsnitt, upplösning, brus per helbild och även per pixel om man i det senare hänseendet avser att det är ungefär samma sensor i olika storlek. Då de är ungefär samma generation är även det sistnämnda rimligt.
 
Eh?

Hej, överväger uppgradering till fullformat och behöver vägledning. Har idag Nikon d7000 med följande gluggar:

TAMRON 90 MM
Nikkor 50/1.8
Sigma 18-200 VR
Nikkor 17-55/2.8 (endast dx)
Nikkor 70-300 VR

Använder 17-55 absolut mest, troligen för kvaliteten. Är glad allround amatör och har inga direkta specialiteter men vill utvecklas.

Hur hade ni tänkt för köp upp på fullformat om ni hade min kameraväska?

Vad menar du med "uppgradera"? Vad tror du att s.k. full frame ska göra med din fotografi? Vad är du missnöjd med just nu? Hur ofta skriver du ut större format än A3? Alltså - vad är felet med DX-formatet?

/ mvh FiCa!

Edit: Jag har en D300 DX, funkar superbra fortfarande. Har också en "full frame" Leica M Monochrom, en DX (?) Fujifilm X100 och en Panasonic Lumix LX3 kompaktkamera. ALDRIG någonsin har sensorformatet haft någon som helst inverkan på mitt sätt att fotografera. Inte heller har det haft någon PRAKTISK inverkan på slutresultatet. En bra bild är en bra bild och en dålig är en dålig, oavsett vilken sensor som har fångat den. Mitt råd är att spara pengarna om du inte är bombsäker på att "full frame" är ett måste. Varför inte i så fall gå över till digitalt mellanformat?

/ DS
 
Senast ändrad:
Om man beskär hårt förlorar man ju alla fördelarna med en större sensor.

Stämmer, förutom att han med fler pixlar kunde få ut en bild på instagram trots att han hade fel objektiv med sig. Det har ju förstås inte med sensorstorlek att göra utan snarare med antalet pixlar att göra.
 
Tack!

Hejsan fotovänner,

Tack för era synpunkter och råd. Jag begav mig till affären och tänkte köpa några gluggar till min d7000, men det slutade faktiskt med att jag köpte ett nytt kamerahus, en D750. Köpte också det nya 24-70 f/2.8 ed vr och ett 85 f/1,8 och lite smått och gott. Behåller mitt dx-hus, man vet aldrig när det kan komma till pass.

Tacksam för hinten om att det är tokigt att tänka uppgradering (fast lite så känns det, satan i gatan vilket roligt hus d750 är), och det är tack vare er som jag behåller dx-huset och också min långa zoom samt makro. Tänker mig kunna köra dx-format till sådant. Fast mest blir det nog min d750 förstås - känner mig just nu lite nykär.

Skoj är det! Än en gång - tack för råd!
 
ANNONS