Annons

Val av kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sb45

Aktiv medlem
Tänker köpa en liten bra kompakt kamera ,eftersom jag har Canon spegelreflex 7DMarkII
så lutar det åt en Canon G7x eller G7Xmark II ,jag vet att G7x har utgått men finns fortfarande att köpa för cirka 4900;- är MarkII värd 2000:- mer, vad jag förstår är det ingen bildkvaliteskillnad , Mark II är snabbare men en kompakt tar jag nog bara enstaka bilder i råformat då spelar det väl inte så stor roll . Eller har jag fel tacksam om synpunkter vilken jag ska välja

Om jag hade dem pengarna att spendera på kompaktkamera hade jag tittat närmare på en G5X. Den har visst sina nackdelar men den har en suverän EVF och bra försett med reglage, fotosidan tidningen gör en fin jämförelse mellan "alla" bättre kompakter i senaste numret, väl värt att köpa tror jag.

Tänker köpa en liten bra kompakt kamera ,eftersom jag har Canon spegelreflex 7DMarkII
så lutar det åt en Canon G7x eller G7Xmark II ,jag vet att G7x har utgått men finns fortfarande att köpa för cirka 4900;- är MarkII värd 2000:- mer, vad jag förstår är det ingen bildkvaliteskillnad , Mark II är snabbare men en kompakt tar jag nog bara enstaka bilder i råformat då spelar det väl inte så stor roll . Eller har jag fel tacksam om synpunkter vilken jag ska välja

Hej !

Jag är i samma båt, har precis köpt en Olympus TG-4.
Har behov av tåligheten och den kan ge raw, i övrigt är den väl
inte speciell. 31xx på Mediamark, väntade mej 36xx.

//MW

Om jag hade dem pengarna att spendera på kompaktkamera hade jag tittat närmare på en G5X. Den har visst sina nackdelar men den har en suverän EVF och bra försett med reglage, fotosidan tidningen gör en fin jämförelse mellan "alla" bättre kompakter i senaste numret, väl värt att köpa tror jag.

Jag kan nog hålla med ,den har optisk sökare vilket jag saknar på G7X ,Zomomfånget ät också bra ,ska läsa jämförelsen

Jag kan nog hålla med ,den har optisk sökare vilket jag saknar på G7X ,Zomomfånget ät också bra ,ska läsa jämförelsen

Inte optisk. Elektronisk.

Det sagt så håller jag 100% med om att en bra kamera gärna bör innehålla en hyfsad sökare (oavsett om optisk eller elektronisk).

Välj något med EVF om du inte huvudsakligen ska använda kameran inomhus, eller mulet väder och även då är nog EVF att föredra, eftersom du håller kameran stadigare om du kan ta stöd mot huvudet. EVF sökare har dessutom oftast möjlighet till dioprijusteringar för synfel. Enda sättet att korrigera för synfel med enbart display på baksidan är att ta på läsglasögonen.

Naturligtvis kan man använda svart skynke som fotografer förr i världen, eller t.ex. en jacka för att skugga displayen så att man ser vad man gör om solen skiner för mycket, men det är enklare att bara sätta kameran till ögat och fotografera.

Dessutom tycker i vart fall jag att det är lättare att komponera bilden om man har en klar avgränsning mot omgivningen som en riktig sökare ger.

ANNONS
Götaplatsens Foto