** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon 24-105 - Skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Nu vet jag att 24-105 inte är det skarpaste objektivet som finns.
Men det är trots allt ett "L"-objektiv.

Så om jag tycker att skärpan på mitt exemplar är ganska usel, är det fel på objektivet eller är det såpass dålig skärpa?
Nu har jag dessvärre inget exempel att visa just nu.

Har använt objektivet både på min 5d m2 och 6d.
Eller är det så att jag helt enkelt är bortskämd med mitt sigma 50 1.4 art och canon 70-200 2.8?
 
Du kanske bör utveckla lite grand. Hur och på vilken kamera använder du objektivet (alltså fullformat eller APS-C)? När tycker du att det känns oskarpt - vid alla brännvidder och bländare eller bara med en särskild inställning?
 
Är det när du fokuserar manuellt eller med autofokus?
Det kan ju vara så att kameran inte är inkalibrerad.
Jag köpte en 100-400/5.6 II i våras och har en 7dII och fick inte skarpa bilder vid autofokus.
Lämnade in kameran och objektiv för kalibrering och vilken skillnad det blev!
Nu blir det skarpa bilder!
 
Eller är det så att jag helt enkelt är bortskämd med mitt sigma 50 1.4 art och canon 70-200 2.8?

Det ligger nog en del i att du jämför med dessa extremt bra objektiv.

Själv bytte jag från Canon EF 24-70/2,8L (ver 1) till EF 24-105/4L IS för att 24-105 gav bättre kantskärpa i vidvinkelläge.

Canon kommer ut med en ny version om några veckor, EF 24-105/4L IS II USM, som ska vara skarpare. Så ja, ditt objektiv kan inte hålla absolut toppklass. Men generellt brukar det anses som bra.
 
Eller är det så att jag helt enkelt är bortskämd med mitt sigma 50 1.4 art och canon 70-200 2.8?

Jag upplever mitt 24-105 som tämligen skarpt men jämför jag med med t ex 100 2.8 L IS macro så är förstås det senare skarpare.

Utan bildexempel är det väl omöjligt att uttala sig om ditt exemplar är OK eller inte.

Här kan du få en fingervisning om vad du kan förvänta dig:
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=4
 
Precis som AFJ så kan jag konstatera att min 100 2.8 L IS macro är skarpare än min 24-105 1:4 L IS USM, men det är inte så konstigt eftersom 100 mm objektivet är något av det skarpaste jag har sett. Men även min 24-105 upplever jag att den har bra skärpa. Jag använder ett 6D och ett 5D mkII kamerahus.

Däremot hade jag problem med skärpan med 5D huset i kombination med 24-105 objektivet ända tills jag gjorde en justering av autofokus på 5D huset (AF mikrojustering). Efter det upplever jag samma skärpa oavsett vilket hus jag använder.

Jag har även en 50D och när jag köpte 24-105 objektivet hade jag även där skärpeproblem tills jag gjorde en mikrojustering. Kan det vara samma problem som Joacim har?
 
Nu vet jag att 24-105 inte är det skarpaste objektivet som finns.
Men det är trots allt ett "L"-objektiv.

Så om jag tycker att skärpan på mitt exemplar är ganska usel, är det fel på objektivet eller är det såpass dålig skärpa?
Nu har jag dessvärre inget exempel att visa just nu.

Har använt objektivet både på min 5d m2 och 6d.
Eller är det så att jag helt enkelt är bortskämd med mitt sigma 50 1.4 art och canon 70-200 2.8?

Hej, jag har ett 24-105/4 och jag tycker att det är "mycket skarpt" på undre halvan av brännviddsomfånget, men bara "skarpt" (dock fortfarande skarpt) på den övre. Om du upplever skärpan som "ganska usel" så verkar nåt vara tokigt.
 
Här kommer några exempelfoton. Inte jättebra dock.
La precis märke till att "auto vitbalans" var stor skillnad på f4 och f9...? (iaf på den inzoomade bilden)

Märkte nog större problem när jag fotade objekt på närmre håll. Då tyckte jag kantskärpan vad riktigt dålig för ändamålet.

https://drive.google.com/drive/folders/0B3WfHmZ226KVWEZlbmRKTTlocVk?usp=sharing

Är bilderna tagna genom ett fönster eller vad är det för reflektion man ser till vänster i den vidvinkliga bilden?
 
Det ser rätt risigt ut men det är svårbedömt när man inte vet var fokus ligger.

Jag tycker du skall fota något mer distinkt där man vet var du har lagt fokus och där ljusförhållanden är lite snällare.

Ta t ex en husfasad där du står exakt vinkelrätt mot fasaden och inte har några svåra ljusförhållanden. Gärna tegel, det brukar vara avslöjande.

Ta även någon bild på nära håll på ett mindre objekt, t ex en sprit eller vinflaska där du sätter fokus mitt på etiketten från ett par meters håll.

Fota gärna i RAW och lägg upp bilderna så kan du säkert få mera tips.
 
Jag har ägt ett par olika 24-105 och visst kan det skilja sig vad gäller skärpan.
Det första exemplaret jag hade var lite mer opålitlig med att pricka rätt än det nuvarande. När det väl blev skarpt, ja då var det riktigt bra, men ganska ofta hamnade det lite fel. Kan kanske vara värt att skicka in, eller varför inte prova att låna ett annat 24-105 för att jämföra?
 
Jag var ganska besviken på mitt 24-105 tills jag började blända ner. Bara lite. På mitt exemplar är det stor skillnad bara jag bländar ner 1/3-1 steg, 4.5 är märkbart skarpare än 4.

Vet inte varför.

Sigma ART 50 1.4 är ju tokskarpt på full öppning.
 
Jag var ganska besviken på mitt 24-105 tills jag började blända ner. Bara lite. På mitt exemplar är det stor skillnad bara jag bländar ner 1/3-1 steg, 4.5 är märkbart skarpare än 4.

Vet inte varför.

Sigma ART 50 1.4 är ju tokskarpt på full öppning.

Jag tycker det känns (nästan) lika dåligt på f9 f10 som f4...
 
Nu har jag lagt upp nya bilder. Raw direkt från kameran. Är väl inga jättebra förhållanden nu heller men.

Tänkte om någon som har samma objektiv kan avgöra om jag borde lämna in och kolla upp det, eller om det är så det ska vara...?!

https://drive.google.com/drive/folders/0B3WfHmZ226KVWEZlbmRKTTlocVk?usp=sharing

Tack för hjälpen!

Det är jättesvårt att svara på. Jag har kollat dina bilder.

Golfen på f4 tycker jag är ser rätt så mjuk ut.

Whiskeyflaskorna däremot tycker jag är relativt OK.

Tyvärr är min Talisker uppdrucken och mitt 24-105 och min 6D ligger nere i Spanien så jag kan inte göra någon exakt jämförelse. :) Åker ner på tisdag, kan ta några liknande bilder då som du kan kolla på, men det förstås oerhört svårt att jämföra olika fototillfällen och motiv.

Bilderna på whiskeyflaskan tycker jag ändå tyder på att fokus ligger rätt. Det är skarpast där det skall vara skarpast.

En sak du kan prova är att ta en bild med LiveView och jämföra med en bild som du tar men vanligt fokus. Då använder kameran den kontrastavkännande fokusen och då brukar man få svar på om den fokuserar fel.

Jag tycker dock det känns som ditt problem mer handlar om dåligt skärpa än dålig fokus.

Men som sagt, oerhört svårt att vara säker på exempelbilder så här.
 
Funderar på att lämna in till canon i krokslätt gbg. men dom tar 1450kr bara för att göra en kontroll på obejktivet. om det då är något som är kass och behöver åtgärdas kanske det kostar lika mycket som jag gav för objektivet från början. haha
 
Jag tycker att du ska leka lite med skärpan i efterbehandlingen.
Jag kollade på en av bilderna på flaskan. Du har valt bildstil Faithful/Naturtrogen som ju inte lägger på någon digital skärpning. Bara genom att ställa in bildstil Standard så märks det direkt skillnad.


Petter...
 
ANNONS