Annons

Ersätta min Canon R6 I

Produkter
(logga in för att koppla)

Umi71

Aktiv medlem
Hej.

Jag sitter på följande utrustning:
* Canon R6 I
* Sigma EF 150-600 C
* Canon EF 105 2.8
* Canon RF 24-105/4-7.1 STM
* Godox Blixt

Har köpt den(Canon R6) begagnad för ett år sedan och har börjat upptäcka små buggar, kommer nog sälja min R6'a relativt billigt och ersätta den med någon Canon.​

Kommer iofs sälja min RF 24-105'a så får ju lite tillskott där om jag byter till DSLR.

Har inte råd med en ny Canon R6'a så måste bli något begagnat och billigare. Har börjat titta på att hoppa tillbaka till DSLR för att spara en slant.

Det jag vill ha är:
* Fullformat
* Canon

Vet ej riktigt mer, men har itne råd med varken reparation av R6'an eller en ny modell.

Mvh David

Senast ändrad:
Vad är det för små buggar? Borde kunna åtgärdas, eller kan det möjligen vara handhavandefel?
R8 är ju billigare och i mitt tycke totalt obuggig.

Fick plötsligt en grön rand längst ned på långa sidan av bilderna när jag körde craw och .hif formatet tillsammans.

Verkar inte dyka upp när jag kör bara raw eller jpg. Ev raw + jpg är också felfria men vid .hif så dök det upp. Sen när jag körde tidigigare snabba multi shots så blev det något err 07 eller något liknande när man höll in och bara matade på men det har itne dykt upp så vet ej om det var när jag använde båda sd korten samtidigt.

Låter eventuellt som mjukvarurellaterade problem. Har du kollat så den är uppdaterad?

Jag har också en R6 som jag kört sedan 2021(?) och är jätte nöjd med. Vissa mjukvaruversioner har varit lite skakiga, men den senaste har funkat bra för mig.

kör senaste FW på den, tror det har att göra med .hif saken så kommer testa den med att köra i ren raw i helgen och se vad som händer.

Om den bråkar skickar jag iväg r6 + 24-104 för 10k ihop och kör på en DSLR då jag redan har EF optik hemma. Ev följer en rf-ef adapter med

Senast ändrad:
Ett annat alternativ är att sälja ditt 24-105 och använda pengarna till reparation av R6. Det går nog att få ett prisförslag först. Visar det sig att reparationen hamnar inom rimliga gränser så bör det vara rätt väg att gå. Alltid svårt att sälja saker som inte fungerar.

Om du inte har gjort det vore en rimlig första åtgärd att pröva med andra högkvalitativa minneskort, givet att den typen av fel kan vara relaterade till dessa.

Ska göra det under promenaden i Uppsala på söndag. Ska testa med att enbart köra ett sd kort i samt .hif läge under helgen för att se vad som händer men litar inte riktigt på kameran nu.

Ett annat alternativ är att sälja ditt 24-105 och använda pengarna till reparation av R6. Det går nog att få ett prisförslag först. Visar det sig att reparationen hamnar inom rimliga gränser så bör det vara rätt väg att gå. Alltid svårt att sälja saker som inte fungerar.
Saknar kvitto tyvärr då jag köpte den begagnad.

Problemet blir ju då iofs att då måste jag köpa in en ny normal zoom. Nä tyvärr får detta bli den sista utvägen.

Men testen i helgen blir vägledande vad jag gör.

kör senaste FW på den, tror det har att göra med .hif saken så kommer testa den med att köra i ren raw i helgen och se vad som händer.

Om den bråkar skickar jag iväg r6 + 24-104 för 10k ihop och kör på en DSLR då jag redan har EF optik hemma. Ev följer en rf-ef adapter med
Har du blåst minneskorten med en lågnivåformatering?

ANNONS
Götaplatsens Foto