AdamRångemyr
Medlem
Hej!
Jag står inför att köpa ny dator inom 1-2 månader och tänkte försöka dra igång en diskussion här för att mäta för och nackdelar för stationär och bärbar.
Eftersom jag kommer köpa en mac, är det främst iMac, Mac mini+skärm och Macbook Pro jag kollat på.
Fördelar och nackdelar med stationär är bla (som jag ser det):
+ flexibilitet vad gäller skärm om man köper mac mini (vilket kan ge en bättre skärm och möjlighet att uppdatera denna vid behov istället för att byta hela datorn)
+ aningen billigare för samma prestanda som Macbook Pro
+ generellt sett mer lagring
- inte portabel
- behövs någon lagringslösning när man är ute i fält eller på resor
Fördelar och nackdelar med bärbar:
+ portabel
+ mindre, tar inget utrymme hemma
+ eventuellt ett större användningsområde mht till portabiliteten
- blir dyrt om man ska köpa till en extra skärm (ca. 30,000 uppskattningsvis istället för 20,000 med mac mini)
- mindre skärm (och har förstått att det råder delade meningar om Apples skärmar)
Vad tycker ni är för- och nackdelar med bärbart vs stationär? Just nu lutar jag åt att köpa en mac mini med en hyfsat bra skärm för runt 4-5000 kr. Eftersom jag inte fotat vrållänge än vill jag inte lägga alltför mycket pengar på en dator direkt.
Hoppas få se många för- och nackdelar listas!
/Adam
Jag står inför att köpa ny dator inom 1-2 månader och tänkte försöka dra igång en diskussion här för att mäta för och nackdelar för stationär och bärbar.
Eftersom jag kommer köpa en mac, är det främst iMac, Mac mini+skärm och Macbook Pro jag kollat på.
Fördelar och nackdelar med stationär är bla (som jag ser det):
+ flexibilitet vad gäller skärm om man köper mac mini (vilket kan ge en bättre skärm och möjlighet att uppdatera denna vid behov istället för att byta hela datorn)
+ aningen billigare för samma prestanda som Macbook Pro
+ generellt sett mer lagring
- inte portabel
- behövs någon lagringslösning när man är ute i fält eller på resor
Fördelar och nackdelar med bärbar:
+ portabel
+ mindre, tar inget utrymme hemma
+ eventuellt ett större användningsområde mht till portabiliteten
- blir dyrt om man ska köpa till en extra skärm (ca. 30,000 uppskattningsvis istället för 20,000 med mac mini)
- mindre skärm (och har förstått att det råder delade meningar om Apples skärmar)
Vad tycker ni är för- och nackdelar med bärbart vs stationär? Just nu lutar jag åt att köpa en mac mini med en hyfsat bra skärm för runt 4-5000 kr. Eftersom jag inte fotat vrållänge än vill jag inte lägga alltför mycket pengar på en dator direkt.
Hoppas få se många för- och nackdelar listas!
/Adam