Annons

Stationär eller bärbar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag står inför att köpa ny dator inom 1-2 månader och tänkte försöka dra igång en diskussion här för att mäta för och nackdelar för stationär och bärbar.

Eftersom jag kommer köpa en mac, är det främst iMac, Mac mini+skärm och Macbook Pro jag kollat på.

Fördelar och nackdelar med stationär är bla (som jag ser det):
+ flexibilitet vad gäller skärm om man köper mac mini (vilket kan ge en bättre skärm och möjlighet att uppdatera denna vid behov istället för att byta hela datorn)
+ aningen billigare för samma prestanda som Macbook Pro
+ generellt sett mer lagring
- inte portabel
- behövs någon lagringslösning när man är ute i fält eller på resor

Fördelar och nackdelar med bärbar:
+ portabel
+ mindre, tar inget utrymme hemma
+ eventuellt ett större användningsområde mht till portabiliteten
- blir dyrt om man ska köpa till en extra skärm (ca. 30,000 uppskattningsvis istället för 20,000 med mac mini)
- mindre skärm (och har förstått att det råder delade meningar om Apples skärmar)

Vad tycker ni är för- och nackdelar med bärbart vs stationär? Just nu lutar jag åt att köpa en mac mini med en hyfsat bra skärm för runt 4-5000 kr. Eftersom jag inte fotat vrållänge än vill jag inte lägga alltför mycket pengar på en dator direkt.

Hoppas få se många för- och nackdelar listas!

/Adam

Egentlicen är ju svaret ganska enkelt: behöver du inte packa undan datorn varje gång och inte behöver ha den på resa - då får man mest för pengarna med en stationär. Behöver du däremot en dator även att resa med då är även en mini med separat skärm inte alltid så trevligt och då får du köpa en stationär OCH en bärbar och det blir ju dyrt.

Jag har en MBP för att kunna packa undan den och för resor och det löser mina behov. Det går att koppla upp en extern skärm tilm den om jag har behov.

Jag hade en Mac Pro innan och den gamla stora lådan var underbar om man skulle uppgradera RAM, hårddisk, skärm o s v men ju just stationär.

Eftersom jag inte redigerar video kräver jag inte det absolut vassaste så jag hade nog köpt en iMac idag som stationär om jag ville ha det.

Håller helt med. Det handlar väl mest om att avgöra hur mycket man faktiskt "behöver" en bärbar, eller om det helt enkelt bara är smidigare. Jag är dock väldigt tveksam till om jag tycker det är värt de extra 10,000 som en MBP med motsvarande prestanda skulle kosta mot en iMac 21" som jag tror skulle räcka till mig till att börja med.

Förresten, är det någon som vet hur det är med kalibrering av iMac-skärmar these days?

Hej!

Jag står inför att köpa ny dator inom 1-2 månader och tänkte försöka dra igång en diskussion här för att mäta för och nackdelar för stationär och bärbar.

Eftersom jag kommer köpa en mac, är det främst iMac, Mac mini+skärm och Macbook Pro jag kollat på.

Fördelar och nackdelar med stationär är bla (som jag ser det):
+ flexibilitet vad gäller skärm om man köper mac mini (vilket kan ge en bättre skärm och möjlighet att uppdatera denna vid behov istället för att byta hela datorn)
+ aningen billigare för samma prestanda som Macbook Pro
+ generellt sett mer lagring
- inte portabel
- behövs någon lagringslösning när man är ute i fält eller på resor

Fördelar och nackdelar med bärbar:
+ portabel
+ mindre, tar inget utrymme hemma
+ eventuellt ett större användningsområde mht till portabiliteten
- blir dyrt om man ska köpa till en extra skärm (ca. 30,000 uppskattningsvis istället för 20,000 med mac mini)
- mindre skärm (och har förstått att det råder delade meningar om Apples skärmar)

Vad tycker ni är för- och nackdelar med bärbart vs stationär? Just nu lutar jag åt att köpa en mac mini med en hyfsat bra skärm för runt 4-5000 kr. Eftersom jag inte fotat vrållänge än vill jag inte lägga alltför mycket pengar på en dator direkt.

Hoppas få se många för- och nackdelar listas!

/Adam

Hej Adam!
För knappt ett år sen satsade jag på en toppspecad MBP 15" med Retinaskärm, har numera också en iPhone 6s och en iPad mini 4....Dessförinnan tillhörde jag PC-världen helt, men nu har jag bara kvar min relativt snabba stationära PC med 24" skärm och Windows 7. Använder Google Drive för att flytta bilderna trådlöst mellan enheterna (har inte fattat iCloud än, hur det funkar) , har Telia ADSL-uppkoppling 30 på nätet.

Jag är supernöjd med laptopen, fantastisk skärm, snabb, kör PS cc, och Lightroom cc, mm på alla enheterna med en licens. Det har förstås kostat en slant att uppgradera min utrustning så här, men enheterna lirar (ska lira...när jag fattat allt) förträffligt med varann och flaskhalsen är väl nu bara mitt eget kunnande...(en riktig skit bakom spakarna vissa dagar) men jag lär mig för varje dag. Sammantaget tycker jag att mitt fotande har fått ett fantastiskt lyft! på bildbehandlingssidan! Roligast just nu är att göra bildspel i Lightroom med ljudspår till!!
mvh
/B

Föregående har väl sammanfattat det ganska bra. Du kan få bättre prestanda för mindre pengar om du köper stationär.

Jag kör själv med laptop men hemma använder jag den som stationär, dvs med två externa skärmar inkopplade samt externt tangentbord och mus. Jag skulle inte klara att jobba med laptop-skärmen som enda skärm under några längre perioder. Extern skärm och tangentbord hoppas jag ska hålla mer än en "dator-generation".

Enkelt. Det finns bara en fördel med laptop, den går att ta med. Är det inte ett absolut krav så är en stationer bättre på ALLT.

Inte minst prismässigt då man själv kan uppgradera datorn istället för att köpa nytt, om du inte kör Mac vill säga.

Enkelt. Det finns bara en fördel med laptop, den går att ta med. Är det inte ett absolut krav så är en stationer bättre på ALLT.

Inte minst prismässigt då man själv kan uppgradera datorn istället för att köpa nytt, om du inte kör Mac vill säga.

Håller med dig till nästan 100% Leif. Dock funderar jag på hur folk gör om man t.ex. åker iväg på fotokurs el dylikt där redigeringsinslag ingår (som det brukar göra på kvällskvisten osv) - då krävs det ju en bärbar om man inte ska släpa med sig oändligt med packning haha? Eller får de som föredrar stationär dator snällt hålla sig till redigering i eventuell iPad tills man kommer hem?

Är fortfarande extremt kluven men eftersom MBP blivit vansinnigt dyr för att få den prestanda jag vill ha blir det nog en iMac till att börja med i alla fall, även om jag hellre skulle ha en MBP med separat skärm - det får dock bli efter nästa trisslott i så fall :)

En till fråga: Förstår att det handlar om personliga preferenser men anses det generellt för litet med en 13" skärm? Med en sådan skulle jag kunna köpa en MBP och sedan komplettera med en extern skärm hemma när budget finns för det.

Håller med dig till nästan 100% Leif. Dock funderar jag på hur folk gör om man t.ex. åker iväg på fotokurs el dylikt där redigeringsinslag ingår (som det brukar göra på kvällskvisten osv) - då krävs det ju en bärbar om man inte ska släpa med sig oändligt med packning haha? Eller får de som föredrar stationär dator snällt hålla sig till redigering i eventuell iPad tills man kommer hem?

Är fortfarande extremt kluven men eftersom MBP blivit vansinnigt dyr för att få den prestanda jag vill ha blir det nog en iMac till att börja med i alla fall, även om jag hellre skulle ha en MBP med separat skärm - det får dock bli efter nästa trisslott i så fall :)

Själv har jag en laptop för resor, och en stationär :)
"riktig" redigering gör jag dock alltid på den stationära där jag har en stor kalibrerad skärm.

Så enkelt är det inte riktigt tycker jag. En laptop idag är nästan lika snabb som en stationär. Och ofta tystare, mindre och snyggare. Och det är väl rätt många idag som någon gång ibland har behov av att ta med sin dator även om det inte är ett absolut krav?

Hellre skulle jag då ha en stationär hemma och sämre laptop att ta med. Men då får man nya problem, hur synkar man filer mellan dessa två på ett bra sätt? Hur kopplar jag in min jobb-laptop hemma på ett smidigt sätt?

En till fråga: Förstår att det handlar om personliga preferenser men anses det generellt för litet med en 13" skärm? Med en sådan skulle jag kunna köpa en MBP och sedan komplettera med en extern skärm hemma när budget finns för det.

För redigering klarar man sig med liten skärm eftersom övergripande drag som färg och tonkurva inte skiljer sig om skärmen är stor eller liten och skärpning och mikrokontrast justeras i 100%. Däremot ger en större skärm en bättre uppfattning om helheten, förutsatt att upplösning, färgäkthet och omfång är stora nog.

För redigering klarar man sig med liten skärm eftersom övergripande drag som färg och tonkurva inte skiljer sig om skärmen är stor eller liten och skärpning och mikrokontrast justeras i 100%. Däremot ger en större skärm en bättre uppfattning om helheten, förutsatt att upplösning, färgäkthet och omfång är stora nog.

Några timmar här och där klarar man ju med 13" men generellt får jag en väldigt klaustrofobisk känsla på en liten skärm....speciellt Lightroom tycker jag kräver mycket plats på skärmen.

Några timmar här och där klarar man ju med 13" men generellt får jag en väldigt klaustrofobisk känsla på en liten skärm....speciellt Lightroom tycker jag kräver mycket plats på skärmen.

Givet att MBP klarar att driva en OK skärm skulle det ju kunna vara ett alternativ att ha en MBP 13" + större skärm vid behov då? Så får man båda två :)

Svaret fann du i det du citerade, en fördel med laptop är att den går att ta med som t.ex. på en fotokurs.

Men det måste ju vara en relation mellan vad man själv behöver och hur snabb datorn är, vad man själv vill ha är ju inte alltid samma sak som behovet. Kanske oftast är ett större "vill ha" än det egentliga "behovet".

Fotokursen som ett exempel på det, att kunna köra Lightroom mobile(?) på iPad kanske egentligen täcker behovet även om det skulle vara "bättre" med en bärbar MBP. Men om jag går på en fotokurs en gång och sedan inte mer så kanske det är lämpligare att bara kolla till vad som egentligen behövs. (Ungefär som med semestern, det är ok avstå vissa bekvämligheter från hemmet när man bor på en camping.)

Du vill köpa en ny för att du vill ha bättre prestanda ... ju längre du väntar med att köpa en ny desto större kommer prestandaökningen att bli alternativ blir dagens förväntade prestandaökning billigare. (Jaja, jag är ute efter att få dig tveksam. ;) )

Givet att MBP klarar att driva en OK skärm skulle det ju kunna vara ett alternativ att ha en MBP 13" + större skärm vid behov då? Så får man båda två :)

Jag det är ju den lösning jag själv har valt (fast jag kör Windows istället för Mac). Den klarar garanterat av att driva en ok skärm, en MBP har högre upplösning är de flesta 24"-skärmar. Det gäller bara att ha rätt kablar.

Så enkelt är det inte riktigt tycker jag. En laptop idag är nästan lika snabb som en stationär. Och ofta tystare, mindre och snyggare. Och det är väl rätt många idag som någon gång ibland har behov av att ta med sin dator även om det inte är ett absolut krav?

Hellre skulle jag då ha en stationär hemma och sämre laptop att ta med. Men då får man nya problem, hur synkar man filer mellan dessa två på ett bra sätt? Hur kopplar jag in min jobb-laptop hemma på ett smidigt sätt?

Det där stämmer inte :)

Det är stor skillnad, framförallt om du jämför i någorlunda samma prisklass.
Gör en jämförelse en stationär och en laptop för samma pris så får du se. Jag gör det snabbt nu bara.

Båda har 8 gig ram, men… Laptopen lär sitta på 1600 MHZ DDR 3 minnen och den stationära på 2133MHZ (eller mer) DDR 4 (eller DDR3) minnen, d.v.s. mycket snabbare minnen. På laptopen lär du också vara begränsad till eftersom du oftast har 2 minnesplatser, i regel är man begränsad till 16 gig. I min stationära har jag 32 gig 2400 MHZ. Sedan är det itne bara frekvensen som är viktig utan latency, dvs vilket CL den har.

Båda har i5 processorer, men det är OLIKA processorer. Den i den stationära är mycket snabbare. Procesorer är olika fast de har samma betäckning.

Sedan har du grafikkortet. Det som sitter i laptopen är rent löjlig, det är inte ens lönt att jämföra. Grafikortet har man användning för i Photoshop, men inte minst gällande videoredigering, där är rökt utan rejäla grafikkort. I en laptop har man något integrerat skräp. Sedan har du skärmfrågan som är väldigt viktig. Ska du kunna redigera ordentligt på laptop måste då ändå ha en kalibrerar skärm vid sidan av.

När du väl har slantat upp för din latop så sitter du fast med det, man får i regel köpa en helt ny efter en tid då det i princip inte går att uppgradera. Den stationära byter du bara ut delar efter hand.

Så det är många som inte kan så mycket som tittar på siffror de inte förstår och tror att de har samma prestanda, så är inte fallet. Och då går de och köper en Mac :Men man måste läsa och förstå detaljerna.

Hur man synkar filerna hemma? Jag har en server, tankar över det när jag kommer hem. Kan även göras på distans via internet. Men hur ofta har man behov att redigera något på distans? För mig är det väldigt sällan.

Vill folk ha laptop så får de väl det :) Men likvärdigt är det då inte.

Gör en jämförelse en stationär och en laptop för samma pris så får du se. Jag gör det snabbt nu bara.

Båda har 8 gig ram, men… Laptopen lär sitta på 1600 MHZ DDR 3 minnen och den stationära på 2133MHZ (eller mer) DDR 4 (eller DDR3) minnen, d.v.s. mycket snabbare minnen. På laptopen lär du också vara begränsad till eftersom du oftast har 2 minnesplatser, i regel är man begränsad till 16 gig. I min stationära har jag 32 gig 2400 MHZ. Sedan är det itne bara frekvensen som är viktig utan latency, dvs vilket CL den har.

Båda har i5 processorer, men det är OLIKA processorer. Den i den stationära är mycket snabbare. Procesorer är olika fast de har samma betäckning.

Sedan har du grafikkortet. Det som sitter i laptopen är rent löjlig, det är inte ens lönt att jämföra. Grafikortet har man användning för i Photoshop, men inte minst gällande videoredigering, där är rökt utan rejäla grafikkort. I en laptop har man något integrerat skräp. Sedan har du skärmfrågan som är väldigt viktig. Ska du kunna redigera ordentligt på laptop måste då ändå ha en kalibrerar skärm vid sidan av.

När du väl har slantat upp för din latop så sitter du fast med det, man får i regel köpa en helt ny efter en tid då det i princip inte går att uppgradera. Den stationära byter du bara ut delar efter hand.

Så det är många som inte kan så mycket som tittar på siffror de inte förstår och tror att de har samma prestanda, så är inte fallet. Och då går de och köper en Mac :Men man måste läsa och förstå detaljerna.

Hur man synkar filerna hemma? Jag har en server, tankar över det när jag kommer hem. Kan även göras på distans via internet. Men hur ofta har man behov att redigera något på distans? För mig är det väldigt sällan.

Tack för jämförelsen, intressant faktiskt! Jag är ingen datanörd på den nivån och struntar lite i om det tar 0,2 sek eller 0,8 sek för datorn att utföra vissa grejer, och videoredigering kommer jag överhuvudtaget inte att ägna mig åt. Jag har överlag hört goda ordalag från fotografer om MBP så så dålig tror jag heller inte att den är, och är det verligen så enkelt att byta ut komponenter i en iMac eller Mac mini these days? Inte vad jag lyckats läsa mig till i alla fall. Rent skärm och grafikmässigt tror jag att en MBP skulle duga gott för mig just nu i alla fall.

Köper man en ny MBP idag känns det som att det tar ett tag innan det är hårdvaran man vill uppgradera. Så klart kommer det regelbundet nya och bättre grejer men i mitt fall kommer jag inte ha behov av det utan kan leva med en BRA MBP i några år säkert, men tilläggsköp av en skärm så småningom - om jag nu bestämmer mig för att gå på bärbart.

Går det förresten att kalibrera en MBP-skärm? Är det ens lönt?

Allt kommer väl ner till tycke och smak. Du har rätt i att det är stor skillnad för samma pengar. Dock tycker jag att du överdriver fördelarna av snabbare minnen och processor. För mig är det värt att kompromissa lite för att ha en laptop och jag är ganska kräsen när det kommer till prestanda (jag uttalar mig om redigering av foton, hur videoredigering påverkar prestanda har jag ingen erfarenhet av).

Det finns hårdvarukalibrering i MBP. Huruvida detta räcker får bedömmas av den enskilde. För mig räcker det, men allas krav är olika.

ANNONS
Götaplatsens Foto