Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd för att köpa mindre systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluishi

Medlem
Hej!

Jag älskar att fotografera och har gjort i många år, men jag har fallit ur detta dom senaste två åren och har svårt att ta mig ur detta.
Kom på att en av anledningarna antagligen är att min nuvarande kamera är alldeles för otymplig och tung att ta med sig.

Så jag skulle vilja få lite råd om dom mindre varianterna som är enklare att ha med sig.

Som referens är mitt nuvarande system Canon Eos 7D samt ett 70-200mm, 10-22mm, 50mm, 18-55mm objektiv.

Finns det mindre kameror som kan prestera lika bra eller i alla fall i närheten? Är Canons mindre kameror bra eller vilka är bättre?

Vad har ni för råd?
Min budget ligger höst på 10000 men helst runt 5-6000kr.

Uppskattar verkligen råd!

(Det jag mest fotograferar är natur och människor.)

Du kan också kolla om Canon 100D är tillräckligt liten för dina behov. Sen spelar ju stor roll vilket objektiv du har på, men om du skaffar t.ex 50 mm 1.8 så får du en combo att ta med när du behöver liten utrustning, ev 35 mm isf 50 mm.

Titta även på spegelfria systemkameror av andra märken än Canon.

Fujifilm gör bra sådana kameror som är uppskattade av många.

Micro Four Thirds-systemet (Olympus och Panasonic) är svårslaget när det gäller små och behändiga objektiv, och har det största utbudet av objektiv för spegelfria kameror.

Kanske vore en idé med en Canon Eos M5. Med EF adapter kan du använda gluggarna du redan har. M5 har samma sensor som Eos 80D så den presterar riktigt bra, bättre än 7D. Cyberphoto tar 9990:- för M5 med adapter.
Kanske idé komplettera med någon glugg, ef-m 22/2,0 t.ex.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm5hus_efadapter

Låter absolut intressant, ser att det kommer ut ett m6 snart med fast läste att dom kommer ha samma spec?
Är m5 värd det priset? Känns lite häftigt.
Är absolut något att fundera över i alla fall.

Min budget ligger höst på 10000 men helst runt 5-6000kr.

Uppskattar verkligen råd!

(Det jag mest fotograferar är natur och människor.)

Om du är beredd att ta jobbet med att sälja din befintliga utrustning då kan du förstås titta på andra märken än Canon.

Men eftersom du redan har ett bra utbud av Canon objektiv och en snäv budget så tycker jag absolut att du skall kolla Canons M-modeller. De säljs oftast med någon form av bekväm liten "kit-zoom" som funkar bra till vardags.

Dessutom levereras det oftast tillsammans med en adapter som gör att du kan använda dina befintliga gluggar.

M5 är trevlig men kan spräcka budgeten med någon tusenlapp. Klarar du dig utan sökare kan M3 vara ett alternativ. M6 är den senaste varianten men jag tror även den hamnar över budget om du vill ha med optik.

Titta även på spegelfria systemkameror av andra märken än Canon.

Fujifilm gör bra sådana kameror som är uppskattade av många.

Micro Four Thirds-systemet (Olympus och Panasonic) är svårslaget när det gäller små och behändiga objektiv, och har det största utbudet av objektiv för spegelfria kameror.

Jag är inte alls insatt i Olympus och Panasonic, kollade lite snabbt i prisjakt nu.
Finns det några specifika du kan rekommendera? :)

Om du är beredd att ta jobbet med att sälja din befintliga utrustning då kan du förstås titta på andra märken än Canon.

Men eftersom du redan har ett bra utbud av Canon objektiv och en snäv budget så tycker jag absolut att du skall kolla Canons M-modeller. De säljs oftast med någon form av bekväm liten "kit-zoom" som funkar bra till vardags.

Dessutom levereras det oftast tillsammans med en adapter som gör att du kan använda dina befintliga gluggar.

M5 är trevlig men kan spräcka budgeten med någon tusenlapp. Klarar du dig utan sökare kan M3 vara ett alternativ. M6 är den senaste varianten men jag tror även den hamnar över budget om du vill ha med optik.

Jag vill helst inte sälja min befintliga faktiskt så den får vara kvar även om den är otymplig!

Jag har kollat på M3 och M5, såg även M6 som släpps snart, dock läste jag att M6 enda skillnad mot M5 är utseendet? :s

Vet du hur M3 och M5 står sig emot varandra? Det är ganska stor skillnad i pris mellan dom så börjar undra lite.

Vet du hur M3 och M5 står sig emot varandra? Det är ganska stor skillnad i pris mellan dom så börjar undra lite.[/QUOTE]

M5 är vassare och nyare teknik vs. M3.
Har själv en M5, med adapter och är nöjd, Digi 7 processor, rasande snabb faktiskt.
Följande fokus funkar jättebra. Smidig med en liten EF-m glugg, samtidigt som du kan använda dina befintliga gluggar. Lika med M6.
Helt sant som någon skrev, Fujifilm gör jättefina kameror, x-trans sensorn är mycket bra.

M5 är vassare och nyare teknik vs. M3.
Har själv en M5, med adapter och är nöjd, Digi 7 processor, rasande snabb faktiskt.
Följande fokus funkar jättebra. Smidig med en liten EF-m glugg, samtidigt som du kan använda dina befintliga gluggar. Lika med M6.
Helt sant som någon skrev, Fujifilm gör jättefina kameror, x-trans sensorn är mycket bra.[/QUOTE]

Okej då förstår jag! Vad använder du för EF-M objektiv till den?
Fujifilm har jag 0 koll på, har egentligen bara koll på Canon men är öppen förslag.

Skulle du säga att Fujifilm gör bättre spegellösa än Canon? Samt Panasonic och Olympus som någon annan nämnde?

Detta var svårare än jag trodde haha..

Jag vill helst inte sälja min befintliga faktiskt så den får vara kvar även om den är otymplig!

Jag har kollat på M3 och M5, såg även M6 som släpps snart, dock läste jag att M6 enda skillnad mot M5 är utseendet? :s

Vet du hur M3 och M5 står sig emot varandra? Det är ganska stor skillnad i pris mellan dom så börjar undra lite.

Den stora skillnaden mellan M5 och M6 är att femman har sökaren inbyggd, på M6 kan man köpa till en sökare.

Jag har M, M3 och M5. Av dem tycker jag M5 är trevligast eftersom jag gillar sökaren. M3 är inget dumt val om du kan klara dig utan sökare. Du spar mycket pengar. Skillnaden i bildkvalité är inte dramatisk och M3 är ju lite mindre.

Fuji gör säkert trevliga modeller. De får väldigt fin kritik, MEN med den budget du har så tycker jag ett systembyte känns fel. Genom att välja Canon kan du ju utnyttja det du redan har. Du har ju en bra telezoom, en vettig vidvinkelzoom, en ljusstark 50 mm. Skall du skaffa allt detta på Fuji-sidan så kommer nog inte budgeten att räcka.

Så min rekommendation är att titta på en M5 med 15-45 gluggen och/eller den fasta 22/2.0.

En annan tanke är ju att om du ändå skall behålla din nuvarande utrustning kolla på en bra kompaktkamera. Det är ju ännu smidigare att ha med sig än en spegellös.

M6 saknar sökare så man måste använda skärmen för att komponera bilden.

Som Anders påpekade så finns det en sökare att köpa som tillbehör till M6, men jag tycker att det är en sämre lösning än att ha den inbyggd från början.

Den stora skillnaden mellan M5 och M6 är att femman har sökaren inbyggd, på M6 kan man köpa till en sökare.

Jag har M, M3 och M5. Av dem tycker jag M5 är trevligast eftersom jag gillar sökaren. M3 är inget dumt val om du kan klara dig utan sökare. Du spar mycket pengar. Skillnaden i bildkvalité är inte dramatisk och M3 är ju lite mindre.

Fuji gör säkert trevliga modeller. De får väldigt fin kritik, MEN med den budget du har så tycker jag ett systembyte känns fel. Genom att välja Canon kan du ju utnyttja det du redan har. Du har ju en bra telezoom, en vettig vidvinkelzoom, en ljusstark 50 mm. Skall du skaffa allt detta på Fuji-sidan så kommer nog inte budgeten att räcka.

Så min rekommendation är att titta på en M5 med 15-45 gluggen och/eller den fasta 22/2.0.

En annan tanke är ju att om du ändå skall behålla din nuvarande utrustning kolla på en bra kompaktkamera. Det är ju ännu smidigare att ha med sig än en spegellös.

Okej då är jag med på skillnaderna!

Har dock ett till dilemma, jag kollade på M5 bildresultat och jämförde med Sony A6000, har du någon erfarenhet av Sonys kameror?
Det kändes som att resultatet med Sonys kamera blev bättre än med M5 vilket gör mig mer delad än innan.

Okej då är jag med på skillnaderna!

Har dock ett till dilemma, jag kollade på M5 bildresultat och jämförde med Sony A6000, har du någon erfarenhet av Sonys kameror?
Det kändes som att resultatet med Sonys kamera blev bättre än med M5 vilket gör mig mer delad än innan.

Nej jag har ingen erfarenhet av Sonys kameror.

Tänk på att alla dessa tester som publiceras på nätet bara visar små skillnader som ses vid extrem granskning.

Jag är tämligen säker på att väldigt få personer kan avgöra om en vanligt bild publicerad på nätet eller utskriven och upphängd på väggen kommer från en Sony eller Canon.

Tänk också på att kameran bara är en del av ekvationen. Optiken är minst lika viktig.

Huvudanledningen till att jag rekommendera Canon M är förstås att du redan sitter på ett uppsättning bra gluggar som du kan använda.

Om du är beredd att "börja från noll", ja då kanske inte M är det bästa valet.

Åh tack för att du länkade! Gör det helt klart enklare när man har "bildbevis".
Vilket objektiv använde du på dessa bilder? :)

På M5 hade jag EF-M 22/2.0 och på 6D EF 35/2.0 IS. Eftersom de båda kamerorna har olika sensorstorlekar blir bildvinklarna tämligen lika trots att brännvidden skiljer.

Sony apsc serien hade jag hoppat. Tex a6000 mfl.
Det finns väldigt få objektiv till den serien. Du kan köra FF objektiv visst men då blir det både dyrare och helt andra brännvider...
Satsa på M5 om du nu har canon objektiv ;)

Mvh Sony användare

Okej då förstår jag! Vad använder du för EF-M objektiv till den?
Fujifilm har jag 0 koll på, har egentligen bara koll på Canon men är öppen förslag.

Skulle du säga att Fujifilm gör bättre spegellösa än Canon? Samt Panasonic och Olympus som någon annan nämnde?

Detta var svårare än jag trodde haha..[/QUOTE]

Det är en EF-m 22/2,0, i övrigt använder jag mina EF L gluggar till den. Tycker det är kanon ha en smidig liten "släng" kamera som kombo till fullformaten. M5 är fullt fungerande som backup kamera.
Tycker M5 är lite coolare i looken än vad den kommande M6 är =) , samt att det är ingen nackdel med sökaren. Det är tycke och smak.
Fujifilm....helt klart ett intressant alternativ. Titta vad många som bytt ut sina kameror mot Fuji. Något bra som Fuji gjort är att lyssna på sina kunder., vilket andra stora drakar inte gjort. Fujifilm xt-2 är en otroligt kompetent kamera.
Varför inte köpa en ny Fujifilm xt-1, som fortfarande är mycket bra. Klart värd pengarna...
Men åter...gluggarna man har, använda eller sälja?

ANNONS
Götaplatsens Foto