Annons

Jag fattar inte LIghtroom - är jag dum eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har Lightroom CC sedan knappt ett par år tillbaka (Creative Cloud-paketet med Photoshop, årsvis förinbetalning) samt Lightroom Mobile både i min iPad och iPhone...

Jag har LIghtroom CC installerade både på min MacBookPro och min stationära dator (PC med W7) och försöker att jobba mig igenom LIghtrooms bildspelsmodul och skapa ett bildspel med ca 25 bilder samt ett ljudspår (tal + musik, mP3) men kör bara fast, hela tiden.

Hur jag än försöker, kan jag inte fatta "tänket" i Lightroom och dess Bilblioteksmodul i synnerhet - på min stationära PC som jag har använt minst för bildbehandlingen har jag ju ett färre antal bilder och färrre mappar/samlingar i Biblioteksdelen, så jag tänkte att där kan jag kanske radera allt och börja om från början. Om jag då raderar alla bilder och kataloger/mappar, försvinner då också dessa i dom andra synkade enheterna i LIghtroom Mobile? Eller ska jag först avinstallera hela LIghtroomprogrammet på PC:n och sedan återinstallera det för att kunna börja på ny kula??

Nu försöker jag greppa logiken i Lightroom (som så många säger är så bra) men det går dåligt - såvitt jag förstår har programmet varken någon "spara"-funktion eller "ångra"-möjlighet för gjorda moment...
Moderskeppet har ju flera kurser som berör Lightroom, borde jag kanske försöka lära mej den vägen eller kan det här via Fotosidan finnas någon kunnig & hjälpsam person som kan låta mej bli guidad t ex över telefon just där jag har kört fast...?

Ett exempel på ett sådant "akut" problem, är när jag nyss startade upp programmet i min PC, och importerade en uppsättning bilder för det aktuella bildkspelsprojektet, så konverterades alla importerade bilder direkt efter importen till svartvita versioner allihop...Jag har säkert konverterat någon/några tidigare bilder där i Lightroomprogrammet tidigare, men jag vill ju inte att alla mina bilder där i framtiden ska vara svartvita! Jag hittar inte något ställe där man återställer denna automatiska sv/v-konvertering!

Jag känner bara en stor frustration inför ett nästan oöverstigligt hinder som LIghtroom verka vara för mig - det är nära att jag ger upp mina försök att lära mig LIghtroom, och fortsätter att bildbehandla mina bilder bara i Photoshop CC och DPP som jag däremot behärskar någorlunda.

Ett förtvivlat rop på hjälp ut ur "Lightroom-öknen"...
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jo jag vet hur man hittar till Moderskeppets kurser på nätet och Mattias Karlsson Sjöberg där är en alldeles utmärkt pedagogisk och kunnig instruktör hos Moderskeppet, men det räcker lixom inte för mig - jag kan ju där inte ställa konkreta frågor om det jag inte förstår, och jag tror att sådant som är direkt relaterat till mina ”bildspelsproblem” mm kanske kan besvaras direkt av någon erfaren Lightroom-användare här på FS.

Jag är säkert inte ensam om att ha svårt att komma igång med Lightroom, och att ha en ”Lightrrom-mentor” här på FS kanske kunde vara en bra ide’?
Mvh
B
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ett exempel på ett sådant "akut" problem, är när jag nyss startade upp programmet i min PC, och importerade en uppsättning bilder för det aktuella bildkspelsprojektet, så konverterades alla importerade bilder direkt efter importen till svartvita versioner allihop...Jag har säkert konverterat någon/några tidigare bilder där i Lightroomprogrammet tidigare, men jag vill ju inte att alla mina bilder där i framtiden ska vara svartvita! Jag hittar inte något ställe där man återställer denna automatiska sv/v-konvertering!

mvh
/B
Ditt akuta problem beror på att vid import så har du valt en förvalt framkallningsmall som gör att alla bilder importeras med den framkallning som du har bestämt. Välj en annan eller ingen alls istället.


/Stefan
 
Nu försöker jag greppa logiken i Lightroom (som så många säger är så bra) men det går dåligt - såvitt jag förstår har programmet varken någon "spara"-funktion eller "ångra"-möjlighet för gjorda moment...
Moderskeppet har ju flera kurser som berör Lightroom, borde jag kanske försöka lära mej den vägen eller kan det här via Fotosidan finnas någon kunnig & hjälpsam person som kan låta mej bli guidad t ex över telefon just där jag har kört fast...?
Så fort du gjort en ändring i Lightroom är den sparad i databasen. För att skapa en ny bildfil för exempelvis publicering på nätet eller utskrift gör du en export där du anger hur du vill att bilden ska se ut när den är färdig.

Varje moment kan ångras med CTRL+Z och du kan även i Historik hoppa mellan olika moment du gjort tidigare.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det finns flera andra program än just Lightroom man kan använda - inte minst om du kan lite engelska.

Ofta är det möjligt att ladda hem testversioner som man kan prova gratis i några veckor. Själv använder jag (efter att ha provat "det mesta") ACDSee Photo Studio Pro 2018 som är mycket kompetent och bra. Finns en "Ultimate-version" också där man kan jobba med lager. Har kört med ACDSee sedan fyra eller fem generationer tillbaka. Vill man ha ett allt-i-ett paket så är ACDSee verkligen att rekommendera, tycker jag!

Alternativt gnuggar du dina geniknölar lite till och försöker lära dig Lightroom ordentligt. Men använd det inte om du inte gillar eller tycker det är logiskt att jobba i, utan se dig istället om efter ett annat mer passande program då!
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Alternativt gnuggar du dina geniknölar lite till och försöker lära dig Lightroom ordentligt. Men använd det inte om du inte gillar eller tycker det är logiskt att jobba i, utan se dig istället om efter ett annat mer passande program då!
Tack för ditt positiva och konstruktiva svar, Jonas! Även om det finns alternativa programvaror som säkert också är riktigt bra, så tror jag att det lönar sig på sikt att försöka få kläm på hanteringen av Lightroom - i synnerhet som jag gärna vill jobba med deras Bildspelsmodul, men också för att Lightrooms sätt att hantera stora mängder av bilder kommer att kunna vara nyttig för mig. Engelska instruktioner/gränssnitt är inte någon svårighet för mej, men att hela tiden ta in nya programvaror för att sedan ev söka vidare efter ytterligare ett annat program blir lite tungrott i sig. Och inte minst - jag betalar ju redan för Lightroom CC, så varför inte lägga mera krut på att försöka lära sig det?

En av mina andra "akuta frågor" var ju: För att kunna "börja om på ny kula" med LIghtroom-programmet i min stationära dator (PC W7), ska jag avinstallera Lightroom helt till att börja med, sedan återinstallera för att kunna börja med ett "clean sheet"??

Eller kan jag radera de alla bilder/mappar jag har i bilblioteksmodulen, men riskerar jag då inte att allt i bildväg jag har i paddan och iPhonen också raderas?? Jag har ju Lightroom Mobile som ju också synkas med de andra enheterna, MacBooken och Windows-PC:n??

När det gäller bildspelsmodulen i Lightroom så har jag bl a läst "recensioner" på andra ställen att den är inte särskilt vettigt/logiskt uppbyggd - med min lilla kunskap är jag benägen att hålla med, många av funktionerna i Bildspelsmodulen saknar helt eller har bristfälliga instruktioner/förklaringar, och just i det specifika fallet med Bildspel är det kanske bättre att använda något annat program skilt från Lightroom.

Bildspelsprogrammet Fotomagico fr boinx.com verkar ha fått suveräna omdömen från flera håll är kanske ett alternativ, men är det kanske för proffigt för mig?

mvh
/B
 
En av mina andra "akuta frågor" var ju: För att kunna "börja om på ny kula" med LIghtroom-programmet i min stationära dator (PC W7), ska jag avinstallera Lightroom helt till att börja med, sedan återinstallera för att kunna börja med ett "clean sheet"??
Du behöver inte avinstallera programmet. Det räcker med att du skapar en ny katalog och gör om importerna av de bilder du vill ha i den.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Så fort du gjort en ändring i Lightroom är den sparad i databasen. För att skapa en ny bildfil för exempelvis publicering på nätet eller utskrift gör du en export där du anger hur du vill att bilden ska se ut när den är färdig.

Varje moment kan ångras med CTRL+Z och du kan även i Historik hoppa mellan olika moment du gjort tidigare.
Tack Magnus - då vet jag.
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ditt akuta problem beror på att vid import så har du valt en förvalt framkallningsmall som gör att alla bilder importeras med den framkallning som du har bestämt. Välj en annan eller ingen alls istället.


/Stefan
Jag hittade inställningen/väljarknappen "Återställ alla standradframskallningsinställningar" (se bif skärmdump, knappen jag menar är inringad med rött) under modulen Framkalla (listen uppe till höger) >Redigera (menyflikarna i raden uppe till vänster)>Inställningar (alternativ i rullningslisten) -

MEN DET FUNKADE INTE. Jag raderade tidigare importerade bilder och gjorde en ny import efter att "standradframskallningsinställningar" enl ovan ändrats, men samma sak händer igen. bilderna importeras i sv/v och inte i färg.

Vad gör jag för fel?? Ligger den inställning du syftar på någon annanstans än i det pop-upfönster jag hittat??
Med vänlig hälsning
/B
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Personligen tycker jag just Lightroom är nog ett av de simplaste bildprogrammen att ta sig in i.

Har använt Photoshop sedan 14 års ålder och det har hänt mycket under resans gång. Det har tagit tid att ta sig in och bli duktig.

Men då jag startade Lightroom för första gången tog det mig bara några klick att producera förbättringar i mina bilder. Efter bara någon månad i lightroom tycker jag mig klara av programmet för det jag själv vill skapa. Mycket kortare tid än vad det tagit i Photoshop.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Jag hittade inställningen/väljarknappen "Återställ alla standradframskallningsinställningar" (se bif skärmdump, knappen jag menar är inringad med rött) under modulen Framkalla (listen uppe till höger) >Redigera (menyflikarna i raden uppe till vänster)>Inställningar (alternativ i rullningslisten) -

MEN DET FUNKADE INTE. Jag raderade tidigare importerade bilder och gjorde en ny import efter att "standradframskallningsinställningar" enl ovan ändrats, men samma sak händer igen. bilderna importeras i sv/v och inte i färg.

Vad gör jag för fel?? Ligger den inställning du syftar på någon annanstans än i det pop-upfönster jag hittat??
Med vänlig hälsning
/B
Enklast tror jag du hittar inställning genom att gå till Bilioteksmodulen och där klicka på importera. Då om du tittar till höger så ser du menyn Använd vid import. Kolla där vid Framkallningsinställningar om du har en svartvit förinställning och byt isåfall till inga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu ställer du väldigt breda frågor, kors o tvärs.
Det är lättare att svara på mer precisa
Eftersom engelska inte är ngt problem så föreslår jag Julieanne Kost från Adobe om man vill åt gratis kurser. Morganti & Lightroom Queen har också, Det är bara o googla.

Import https://www.youtube.com/watch?v=867ysQfh4sU
organisera https://www.youtube.com/watch?v=XUqqm3DaTmE

Men Patrik Larssons kurser på Moderskeppet är mycket svårslagna i effektivitet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske det här hjälper dig?
Tyvärr har jag aldrig skrivit in ngt om LR mobile eftersom att jag inte använder det.

LR basics in an extremely short text.

Read them, try understand them, if you need to know more, simply ask about a bullet.

1 LR does not touch your originals, never.

2 LR is a database that keep track of where your imported files are.

3 When you import to LR, what you REALLY do is showing LR where the file are. LR keep a link to your original file.

4 Because of 2 & 3 you never move/rename/delete a file outside of LR. All changes shall be handled from within LR.

5 If you still have moved or renamed a file outside of LR you will have to relink to that file.

If you moved a whole top folder, relink the top folder and the rest is given automaticly.

6 At import LR creates at preview, a LR-copy, that is hidden in the catalogs preview file. Previews will be rebuilt when watching a file if they where removed.

6,5 Catalogs is your file with extension lrcat.

7 You do not SAVE in LR. Every change you do is saved automaticly by LR in your catalogs.

You can also save changes in an XMP-file.

XMP has 2 advantages:

a Your changes to a picture is also saved in this sidecar file and the XMP is readable to other programs(read not Adobe).

b If, and god forbid, your lrcat is damaged on the disc you will still have your changes saved in the XMP.

c If you use DNG, LR will save xmp information inside the DNG file wich means no extra xmp file.

Disadvantage is:

More files which take more space and time to backup.

8 Virtual copies is never saved in XMP, only in catalogs.

8,5 Snapshots from a Virtual Copy will be saved in the XMP.


9 A lot of people with laptops has files on External Hard Drives, EHD.

If you save your lrcat on your internal disc you are always able to make changes to your picture when using smart previews which came with LR5.

Even if your EHD is connected or not.

What you really do see is the smart preview, the LR-copy.

All your changes will be stored in the lrcat.

After reconnecting your EHD, you are then able to make exports.

10 You CAN have multiple catalogs.

The normal reason is that you want to separate private pictures from work or one client from another or keeping discs data separately.

The normal user use ONLY 1 catalog. More than one is going to complicate your work.

11 LR does NOT backup your original files. That is done by YOU no one else.

12 LR does backup catalogs. Where to is controled by YOU. It is smart to use another drive for backup of catalogs.

13 A good way to organize your files is one top library per disc.

I use years below to simplify my backup routines.

Picture

Picture/2015


And normally one named folder for each import with named files. And I keep LR normal datefolder inside.

Easy to find what pictures that is on which disc and keep keywords down.

Picture/2015/2015-12-24-christmas/2015-12-24 (files renamed to 2015-12-24-christmas_0001....)


14 LR never remembers exported files. An Exported file is a copy. Normally your original+edits you have done. You CAN export the original file and that is the same as making a copy outside of LR.

If you want to keep them or not does not LR care about. You can always export a new one.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Nu ställer du väldigt breda frågor, kors o tvärs.
Hej Erik
Jag tror inte att du har läst mina inlägg i den här forumtråden ordentligt -

För mig handlar det alltså om:

1) Jag tänker fortsätta att försöka lära mig Lightroom och logigen i det bildbehandlibgsprogrammet, om det sedan blir via Moderskeppet/Mattias Karlsson, YouTube eller annat, det får jag se - Facebook är i alla fall inget alternativ för mig då jag inte är med på Facebook och tanker heller inte gå med där.

2) "....väldigt breda frågor kors och tvärs..." skriver du . När det gäller mjukvara för produktion av bildspel så trodde jag att jag hade tydliggjort att i första hand vill jag lära mig Lightrooms bildspelsmodul -
om så småningom den inte funkar för mig, kan jag tänka mig at använda någon annan programvara för detta. FotoMagico vore isåfall ETT möjligt alternativ, iMovie vore kanske ett annat.

mvh
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller video eller bildspel.
Det finns ett program som heter ProShow Gold. Det skall vara riktigt bra. Jag hade tittat på det istället.
Personligen använder jag videoredigeringsprogram för det. Premiere Pro CS6.
 

thommya

Aktiv medlem
Hej Erik
Jag tror inte att du har läst mina inlägg i den här forumtråden ordentligt -

För mig handlar det alltså om:

1) Jag tänker fortsätta att försöka lära mig Lightroom och logigen i det bildbehandlibgsprogrammet, om det sedan blir via Moderskeppet/Mattias Karlsson, YouTube eller annat, det får jag se - Facebook är i alla fall inget alternativ för mig då jag inte är med på Facebook och tanker heller inte gå med där.

2) "....väldigt breda frågor kors och tvärs..." skriver du . När det gäller mjukvara för produktion av bildspel så trodde jag att jag hade tydliggjort att i första hand vill jag lära mig Lightrooms bildspelsmodul -
om så småningom den inte funkar för mig, kan jag tänka mig at använda någon annan programvara för detta. FotoMagico vore isåfall ETT möjligt alternativ, iMovie vore kanske ett annat.

mvh
/B
Hej Börje

Jag har skrivit ett antal artiklar/blogginlägg om Lightroom som kanske kan vara till hjälp.
De är inga steg-för-steg för nybörjare utan handlar mer om utvalda verktyg, ändamål och metoder.
Hoppas i alla fall att något kan vara av intresse och kan hjälpa dig förstå Lightroom.
Du hittar alla inlägg i detta bloggindex under kolumnen Lightroom.
http://www.thommyandersen.se/bloggindex/

Och hur var det med svartvit förinställning i samband med import?
Har du hittat orsaken varför alla dina bilder är svartvita?
Om inte, skicka skärmbild på importdialogen så vi kan se hur det ser ut.

Thommy
 
ANNONS