Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Och snart släpper Sony A7RIIIn med ny sensor och mycket högre upplösning. Men det är väl bara att ni uppgraderar igen...
 
Vad har pixelskift med ISO att göra?

Inget vad jag vet.

Och snart släpper Sony A7RIIIn med ny sensor och mycket högre upplösning. Men det är väl bara att ni uppgraderar igen...

Hur menar du? Sonys uppdateringscykel är ca 2 år. Menar du Mk4 så borde den komma runt 2019/2020. Något som slutar på "n" känner jag inte till.
Känner till 4 olika modellserier inom deras spegellösa FF-kameror:

A7* runt 24MPx
A7R* Högupplösta versionnen av A7* runt 40MPx
A7S* Lågupplöst för de som vill ha bra ljusinsamling för både stillbild och film
A9 Deras senaste snabba monster som verkar försöka konkurrera med Canons och Nikons snabba monster.

/Stefan
 
Det trista är att man måste uppgradera till en ny kamera för att få tillgång till förbättringar som går att lösa med firmware, men det är Sony inte ensamma om.
 
Hur menar du? Sonys uppdateringscykel är ca 2 år. Menar du Mk4 så borde den komma runt 2019/2020. Något som slutar på "n" känner jag inte till.
Varför tror du Sony släppte A7RIII med samma sensor som A7RII? Helt ovetande om att Nikon skulle släppa en högre upplöst sensor från Tower Jazz istället för Sony. Klart att Sony kommer att kontra med en ännu högre upplöst sensor i närtid. Vad har du för mean time between models gällande A6300 och A6500? Varför skulle inte samma sak kunna gälla för A7RIII/A7RIIIn? Go figure. Fake news? ;)
 
Varför tror du Sony släppte A7RIII med samma sensor som A7RII? Helt ovetande om att Nikon skulle släppa en högre upplöst sensor från Tower Jazz istället för Sony. Klart att Sony kommer att kontra med en ännu högre upplöst sensor i närtid. Vad har du för mean time between models gällande A6300 och A6500? Varför skulle inte samma sak kunna gälla för A7RIII/A7RIIIn? Go figure. Fake news? ;)

Ingen aning om hur snabba deras apsc-cykel är. Rent generellt borde den vara snabbare än FF.
Fake news? Vad för nyheter? Menar du rykten? Isåfall rykten om att de skulle släppa mellanmodeller som ska ha ett n i slutet? Finns ett sånt? Länk?

Och hur menar du med meningen "Men det är väl bara att ni uppgraderar igen..."

/Stefan
 
Varför tror du Sony släppte A7RIII med samma sensor som A7RII? Helt ovetande om att Nikon skulle släppa en högre upplöst sensor från Tower Jazz istället för Sony. Klart att Sony kommer att kontra med en ännu högre upplöst sensor i närtid. Vad har du för mean time between models gällande A6300 och A6500? Varför skulle inte samma sak kunna gälla för A7RIII/A7RIIIn? Go figure. Fake news? ;)

D850 sensorn må vara designad av Nikon men tillverkad av Sony så de var knappast ovetande.

Varför skulle de släppa en ny sensor i närtid? Det tror jag inte alls på. De måste tjäna på A7Riii modellen först.

Byter de upplösning kommer de knappast ändra "3" (iii) till "4" (iv) utan då blir det ett helt nytt modellnamn.
 
Varför tror du Sony släppte A7RIII med samma sensor som A7RII? Helt ovetande om att Nikon skulle släppa en högre upplöst sensor från Tower Jazz istället för Sony. Klart att Sony kommer att kontra med en ännu högre upplöst sensor i närtid. Vad har du för mean time between models gällande A6300 och A6500? Varför skulle inte samma sak kunna gälla för A7RIII/A7RIIIn? Go figure. Fake news? ;)

A6300/A6500 släppen var märkliga det kan jag hålla med om, under 2017 så har fotosidorna dominerats av onyttan med många pixlar, med mängder av inlägg om att inga skillnader syns på print även om det skiljer 20mp, 4mp mellan D850-A73 kan nog inte vara avgörande, men priserna hålls nere vilket var tacksamt för A73.
 
Det trista är att man måste uppgradera till en ny kamera för att få tillgång till förbättringar som går att lösa med firmware, men det är Sony inte ensamma om.


Ibis och plats för större batteri tror jag nog var mera avgörande som kom med efterföljarna, många önskar också en större variant av A7 så skulle det undret ske kommer det ytterligare en modell, vet inte om det går att uppdatera EVF med FW heller, M4/3 kamerorna ser också ut att få lite bättre EVF med varje ny modell.

Håller absolut med om att Sony kunde vara mera generösa med FW, men det kan också vara så enkelt som att Sony är inte lika duktiga som Canon/Nikon/Fuji att på kort tid skapa färdiga kameror.
 
Varför tror du Sony släppte A7RIII med samma sensor som A7RII? Helt ovetande om att Nikon skulle släppa en högre upplöst sensor från Tower Jazz istället för Sony. Klart att Sony kommer att kontra med en ännu högre upplöst sensor i närtid.

Om nu Sony var intresserad av ett MPx Race så är det väl inte pga Nikons D850 med ynka 4MPx mer. Canon ligger i toppen för FF-kamerorna sedan 2.5 år sedan på sina 50MPx. Alltså ingen blixt från himlen.
De har valt att fortsätta behålla en riktigt bra sensor och förfina delar som konsumenterna ville ha bukt på. Det har de ju gjort.
Såg nyss recensionen från theCameraTVStore och i den videon sägs det att A7R3 har bättre DR än D850 vid lågt ISO och vid högt ISO är detaljerna och bilderna renare. Detta är dock vid pixelpeeping och vad de säger, knappt synbart. Men det är ju en av många recensioner och vad jag minns är recensionskillarna pro_Nikon. Dessutom är alltså bildkvalitén bättre än sin föregångare. Så allt har ju förbättrats.

D850 sensorn må vara designad av Nikon men tillverkad av Sony så de var knappast ovetande.
.

Ryktet före releasen påstod att Sony inte hade gjort sensorn till D850. Nyligen gjort isärplockning av kameran antyder att sensorn kommer från TowerJazz.

Referens: Nikonrumours.com

/Stefan
 
Kom just hem med 1 A7R MK3 med ett 24-105. Jag sladdade in på Sony för ett antal år sedan när NEX-7:an kom. Otroligt kompetent kamera med en hel del nackdelar. Jag har för mig det var den första generation av OLED display, den första jag provade i alla fall. Den kameran hade mycket av de egenskaper jag ville ha med räckte inte till, den hade också en hel del kvalitetsproblem. En DSLR av annat fabrikat inhandlades i väntan på att tekniken skulle något så när motsvara vad jag ville ha. A7 serien kom men hade fortfarande för mig nackdelar som gjorde att jag avvaktade. Nu hade jag nästan övertalat mig själv, faktiskt dagarna innan MK3:an släpptes att köpa en A9, men jag avvaktade till Sonys lansering för att se om det skulle komma något spännande. Där var den, kameran som jag i alla fall väntat på. Så jag beställde den ganska omgående. Så nu kommer facit att komma, skulle jag väntat lite till eller blir det rätt. Vi får se....

Spännande! Tror A7RIII har potentialen att bli ett enormt stort lyft för Sonys spegellösa, och speciellt för hela A7-serien.

Återkom gärna med erfarenhet när du hunnit att testa lite!
 
Och snart släpper Sony A7RIIIn med ny sensor och mycket högre upplösning. Men det är väl bara att ni uppgraderar igen...

Man vet aldrig, men håller personligen inte det för troligt att så sker i närtid.

Sedan, även om bättre upplösning kan vara trevligt, så är det nog inte ett problem eller direkt behov för de flesta (för mig personligen har jag inget problem med varken med kamerahus som har 16 mpx eller 24 mpx).

Det är inte specifikt på upplösningssidan eller DR-sidan som Sony haft problem, eller ens IQ-sidan generellt. Där har de ofta varit i framkant. Det är IMO tvärt om hanteringssidan (övrigt i kamerahus än just sensor) som haft förbättringspotential.

Här verkar både A9 och A7RIII tagit väldigt stora kliv framåt.
 
Eller hur! Nisse sa det till mig. Efter att du har googlat som en besatt och inte hittat något bevis för att Sony tillverkat sensorn drar du till med det! Well done!

Det där får du be om ursäkt för.

Jag träffade Nikon på IFA-mässan i Berlin vilket jag tidigare skrivit om. Det var där vi fick känna på D850 första gången. Den fanns ju inte i butikerna än.

Jag är inget sonyfan och tycker snarare det är en fördel om sony INTE producerat den.
 
Det där får du be om ursäkt för.

Jag träffade Nikon på IFA-mässan i Berlin vilket jag tidigare skrivit om. Det var där vi fick känna på D850 första gången. Den fanns ju inte i butikerna än.

Jag är inget sonyfan och tycker snarare det är en fördel om sony INTE producerat den.
Självklart ber jag om ursäkt, om du mår bättre då, förlåt. Det lät lite konstigt bara att en Nikonrep skulle påstå det när Nikon själva vägrar att svara på vem som tillverkat sensorn. Kanske repen bör be om ursäkt också. Sanningen är att ingen som spekulerar vet vilken fab som processat sensorn i D850 och vi lär kanske aldrig få veta det med säkerhet. Towerjazz sägs tillverka sensorn i Leica M10 också och såvitt jag känner till har Leca aldrig berättat vem som gör deras sensorer. Enligt Lloyd Chambers beter sig D850 annorlunda än D810 och han brukar utvärdera kamerorna under lång tid och i detalj.

"The new sensor is distinctly different in its noise behavior than the D810 sensor, with D850 underexposed long exposures showing much more noise and also underexposed long exposures showing severe pixie dust issues, which remind me of the M10 behavior."

https://diglloyd.com/blog/2017/20171118_1332-NikonD850-availability.html
 
Självklart ber jag om ursäkt, om du mår bättre då, förlåt. Det lät lite konstigt bara att en Nikonrep skulle påstå det när Nikon själva vägrar att svara på vem som tillverkat sensorn. Kanske repen bör be om ursäkt också. Sanningen är att ingen som spekulerar vet vilken fab som processat sensorn i D850 och vi lär kanske aldrig få veta det med säkerhet. Towerjazz sägs tillverka sensorn i Leica M10 också och såvitt jag känner till har Leca aldrig berättat vem som gör deras sensorer. Enligt Lloyd Chambers beter sig D850 annorlunda än D810 och han brukar utvärdera kamerorna under lång tid och i detalj.

"The new sensor is distinctly different in its noise behavior than the D810 sensor, with D850 underexposed long exposures showing much more noise and also underexposed long exposures showing severe pixie dust issues, which remind me of the M10 behavior."

https://diglloyd.com/blog/2017/20171118_1332-NikonD850-availability.html

Det är väl inte omöjligt att monterpersonalen var felinformerade. Kameran hade precis dykt upp.

Att den beter sig annorlunda än D810 har jag också märkt, har en av varje. Har inte fotat långtidsexponering dock. Ska kolla vid tillfälle. Vad är "pixie dust" ?

Intressant att han skriver "45.7MP" som upplösning. Har han inte märkt att den siffran är fel?8256x5504 = 45,44MP. (jo jag vet att det finns några rader runtom som marginal men 45,44 är vad man får när man fotar, inget annat)
 
Det är väl inte omöjligt att monterpersonalen var felinformerade. Kameran hade precis dykt upp.

Att den beter sig annorlunda än D810 har jag också märkt, har en av varje. Har inte fotat långtidsexponering dock. Ska kolla vid tillfälle. Vad är "pixie dust" ?

Intressant att han skriver "45.7MP" som upplösning. Har han inte märkt att den siffran är fel?8256x5504 = 45,4MP.
Pixie dust är väl små vita prickar.
 
ANNONS