Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom du funderar på att använda adapter för ditt tele så tycker jag inte du behöver känna dig begränsad.
Du har ju alla andra objektiv från Sigma, Tamron, Canon mfl att välja mellan med adapter. Och med nya a7r3 så verkar dessa funka bra.
Men lite begränsad blir man väl ändå då adaptrar och teleförlängare faktiskt kan påverkar AF-prestanda i värsta fall. AF-egenheterna i Sonys hus med objektiv som är nedbländade till vald bländare istället för att vara öppna som i DSLR:er kan ju påverka på marginalen inte minst med krävande långa telen.

Ofta funkar det ju bra ändå men ibland går det kanske inte lika bra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Min invändning mot att skapa en massa samband mellan telefoner och annan utrustning är att det är Kajsa Warg - man tager vad man haver. Många människor är så totalt telefoncentrerade idag att de kanske ibland går lite fel. Telefoner är generella och speciella lösningar är nästan alltid bättre och effektivare - helt enkelt för att de är dedikerade lösningar.

Ta t.ex. Crome Cast till TV. Visst är det skitbra att kunna casta Netflix, HBO och SVT Play m.fl. - om man inte har något annat att styra TV:n med än telefonen. Men det är en jäkla ineffektiv B-lösning tycker i alla fall jag. LG:s egna inbyggda Netflix och SVT Play-kopplingar är mycket snabbare och effektivare att hantera med LG:s eminenta fjärrkontroll.

Jag har digital-TV från Bredbandsbolaget men har skrotat deras bredband så nu använder jag inte deras TV-box med kort utan kör via Chrome Cast och jag kan meddela att det gnäller min fru över varje dag :). Hon tycker deras BBB-app är mycket sämre än när man hade deras dedikerade TV-fjärr till deras TV-box.

Jag kan inte annat än hålla med. Jag sitter där och drar och drar och pekar och pekar och har ett helvete ibland - enbart för att jag har så torra händer att min telefon (Samsung) har svårt att fatta att jag faktiskt tryckt på "casta". Det kan ta mig en halv minut att få mobilen att reagera och det krävs att jag funktar fingar och håller på innan det går.

En del av de här gränssnitten telefon-kamera suger också. Jag är ingen större fan av Sonys PlayMemories heller. Verkligt stökig lösning som många på nätet retar sig på.

Jag har jobbat med användardialoger i de IT-system jag byggt i årtionden, med fokus på användarvänlighet och effektivitet. "Keep it simple" är en bra devis och mycket av dessa telefoncentrerade lösningar är faktiskt ganska yxiga och inte alls särskilt simpla, vare sig att sätta upp eller använda i många fall. Jämförelsevis ineffektiva är de många gånger också om de ställs mot väldesignade dedikerade lösningar. Telefon-centrerade lösningar är självfallet populära eftersom folk tycker de är gratis. Jag undrar ju hur mycket tid jag lägger på en månad på att få min telefon att byta kanal med Bredbandsbolagets BBB-app. Det börjar väl snart bli dags att göra något åt det "härket".

Jag har kört i flera år nu med Boxer och en modul att sätta i TV, kan då växla med boxerkortet till sovrum vardags rum, behöver då inte en extra fjärrkontroll som jag hade förr då jag använde en Box, detta fungerar mycket bra så länge man nu har dom gamla TV-antennerna kvar, men det är för olika många kanaler som man får välja själv. Köpte ny TV 2013 Panasonic, smartfunktionerna fins där också i TV:n men det är en klumpig och mycket omständig hantering i just denna modell, Fibernätet använder jag till datorn genom trådlös sändning. Försvinner alla antennerna så småningom blir det svårare att koppla i hop fiber med flera TV, då måsta jag ha en box för varje TV och extra fjärrkontroller, så allt blir sämre, har en gammal bio-ljudanläggning som också kräver en egen fjärrkontroll plus en DVD med fjärrkontrol också.

och frugan köpte en Iphone5 2013 och den har ingen inbyggd radio, som vi alltid haft i dom gamla telefonerna, vi har inte lyckats än att få hem någon radio app för denna telefon, frågar efter lösenord och ID som vi söker nytt och krånglar som tusan med, men det vill inte fungera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men lite begränsad blir man väl ändå då adaptrar och teleförlängare faktiskt kan påverkar AF-prestanda i värsta fall. AF-egenheterna i Sonys hus med objektiv som är nedbländade till vald bländare istället för att vara öppna som i DSLR:er kan ju påverka på marginalen inte minst med krävande långa telen.

Ofta funkar det ju bra ändå men ibland går det kanske inte lika bra.
Att kameran är nerbländad vid AF-C har inget med adapter att göra.

/Stefan
 
ANNONS