Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är domänägaren du vill ha tag i, men du har bara hittat registratorn än så länge.
Tack för förtydligandet, jag synes blandat ihop begreppen. Här lyser min okunskap vad det avser datortermonologi med all önskvärd tydlighet.
En del registratorer har som "affärsidé" att aldrig släppa information om vem som äger vilken domän (...)
Det har jag inga som helst svårigheter att tro. Med tanke på i vilket sammanhang den nu aktuella bilden figurerar i, är det kanske inte så konstigt att ägaren till domänen (fick jag det rätt nu ?) har valt detta alternativ.

Vad gäller detta specifika fall kan jag tänka mig att det blir lite komplicerat: toppdomänen .ml sköts av någon organisation/företag i Mali, Afrika. De lär inte bry sig om svenska lagar...
Ja, om det är en organisation/ett företag i Mali då kan jag nog se i stjärnorna efter ekonomisk kompensation. Vad jag får hoppas på är att dom åtminstone tar bort bilden i det sammanhang den nu figurerar.

Får väl se vad registratorn svarar, jag har ännu bara bett om att få ut kontaktuppgifter till den som äger domänen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Jag vill arbeta för ett bättre språkbruk i samhället i stort, och det här stället är väl lika bra (eller bättre) som något annat att börja på?

[...].
Jag är själv ganska ofta språkpolis. Men man måste böja sig för språkets förändring när omvärlden förändras.

I och med digitaltekniken och internet har det blivit mycket vanligt med intrång i upphovsrätten. Så vanligt att vanligt folk har börja använda ordet stöld. En term de begriper.
Alternativ skulle man såklart kunna säga piratkopierat, eller piracy. Ord som mediebranschen använder i avskräckande reklam.
 

Frasan

Medlem
Bildstöld är vedertaget

Det beror väl på de exakta omständigheterna.


Om någon stjäl en bil (genom att lasta den på ett flak och ta den med sig olovandes) så handlar det om bilstöld, men även "tillgrepp av fortskaffningsmedel" kan i dagligt tal betecknas med ordet bilstöld. Det handlar inte om sammanblandning av äganderätt med någon annan rätt.


Det är ju bra för dig, men vi som inte tycker att det är en bra term kan väl få fortsätta att diskutera hur man ska få till en ändring?
Förbundsjuristen från Svenska Fotografers Förbund, Catharina Ekdahl använder sig av ordet bildstöld i sina resonemang. Jag förstår inte vitsen med att fastna i petitesser kring terminologin av detta spörsmål. Överallt där ämnet diskuteras så används ordet bildstöld, vad är problemet?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Du menar dejting.ml ?
Säger mig inte så mycket, då jag inte ser kopplingen. Sitter med mobilen i detta Nu, så jag kan inte göra några djupare forskningar, såvida du inte vill upplysa mig om kopplingen 😉.
Jag tror nästan du måste läsa själv, men i kort så hanterar freenom alla klagomål mot de som har domäner under .ml och copyright har ett avsnitt, e-post, i texten pröva och skicka dit det är möjligt att de kommer att hjälpa dig.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är domänägaren du vill ha tag i, men du har bara hittat registratorn än så länge. En del registratorer har som "affärsidé" att aldrig släppa information om vem som äger vilken domän, medan andra är mer öppna med det.

Vad gäller detta specifika fall kan jag tänka mig att det blir lite komplicerat: toppdomänen .ml sköts av någon organisation/företag i Mali, Afrika. De lär inte bry sig om svenska lagar...
Freenom som registrerar och hanterat .ml uppger Holland i kontaktinformationen så det kan vara ett Holländskt bolag, de påstår sig också att de stänger ned sidor som missbrukar.

Den informationen finns om man läser vidare på länkarna

Hur pass seriös de är med och hur de gör i sånt här fall återstår att se. Det kan bli intressant.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Freenom som registrerar och hanterat .ml uppger Holland i kontaktinformationen så det kan vara ett Holländskt bolag, de påstår sig också att de stänger ned sidor som missbrukar.

Den informationen finns om man läser vidare på länkarna

Hur pass seriös de är med och hur de gör i sånt här fall återstår att se. Det kan bli intressant.
Återkommer med uppföljning så fort något nytt dykt upp...
 

PMD

Aktiv medlem
Straffrättsligt jämförbart och det har gått 20 år, de flesta har lärt sig vad bildstöld är.
Inte riktigt. Straffskalan för stöld går längre. Dessutom faller inte upphovsrätt under allmänt åtal.

Och, som sagt, det jag påpekade var att stöld hänför sig till egendom vilket inte upphovsrättsbrott gör.

Det har gått 20 år sen vad?
 

iSolen.se

Guest
Inte riktigt. Straffskalan för stöld går längre. Dessutom faller inte upphovsrätt under allmänt åtal.

Och, som sagt, det jag påpekade var att stöld hänför sig till egendom vilket inte upphovsrättsbrott gör.

Det har gått 20 år sen vad?
Inte exakt samma men jämförbara straff. Och folk vet vad bildstöld är.

20 år sedan folk kunde skylla på okunskap och att allt på internet skulle vara gratis.

Delvis, kanske, men det är mest terminologi. De som vill kalla upphovsrättsbrott för bildstöld lägger nog ungefär samma semantiska innebörd i det ordet, men det får ju lite andra konnotationer.
De som tidigare (debatten har svalnat ordentligt sen lagliga alternativ blev vanliga) ville kalla bildstöld för "upphovsrättsbrott med avseende på bilder", "låna" eller liknande brukade vara ute efter att förminska brottet eftersom de visste att stjäla var olagligt och det var ju egentligen inte det som de höll på med, bara lite olagligt,, eller helt enkelt röra till det i diskussionerna och göra det svårt att benämna brottet.

Ser bara problem med andra benämningar, tex piratkopiering brukar handla om film eller musik. Inte om bildstöld. Fortsätt gärna med att hitta ett effektivare ord, det stödjer jag. Under tiden skriver jag bildstöld som i dagsläget är det tydligaste och mest utbredda ordet för "olovlig publicering av andras bilder".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För oss språkpoliser

Svenska Akademiens Ordbok är inte lika strikt med ordet stjäla som lagboken verkar vara. Och det är ju faktiskt Svenska Akademien som är vår officiella språkpolis.

Ex från SAOB.se under ordet stjäla ”Du har stulit min fästman från mig med dina konster”
 

PMD

Aktiv medlem
Inte exakt samma men jämförbara straff. Och folk vet vad bildstöld är.
Straffskalan för stöld går som sagt längre, dvs straffen kan bli hårdare.

20 år sedan folk kunde skylla på okunskap och att allt på internet skulle vara gratis.
Det kan de väl fortfarande? Folk som har ideologin att allt (inklusive sånt som finns på Internet) ska vara gratis har nog samma åsikter idag.

Däremot kan det nog vara så att det finns färre som faktiskt tror att allt på Internet är gratis efter diverse uppmärksammade rättsfall om piratkopiering och liknande.

De som tidigare (debatten har svalnat ordentligt sen lagliga alternativ blev vanliga) ville kalla bildstöld för "upphovsrättsbrott med avseende på bilder", "låna" eller liknande brukade vara ute efter att förminska brottet eftersom de visste att stjäla var olagligt och det var ju egentligen inte det som de höll på med, bara lite olagligt,, eller helt enkelt röra till det i diskussionerna och göra det svårt att benämna brottet.
Visst kan det finnas sådana motiv för att kalla upphovsrättsbrott för att "låna", precis som det finns liknande motiv åt andra hållet för att kalla upphovsrättsbrott för "stöld". Benämningen "upphovsrättsbrott" är däremot neutral och beskriver exakt vad det handlar om.
 

iSolen.se

Guest
Straffskalan för stöld går som sagt längre, dvs straffen kan bli hårdare.
Det finns svenska fall med 5 miljoner i skadestånd. Det är jämförbara brott.

Det kan de väl fortfarande? Folk som har ideologin att allt (inklusive sånt som finns på Internet) ska vara gratis har nog samma åsikter idag.
Det är inte min uppfattning. Det är fler som förstått att internet inte är någon frizon och att mycket business sker på internet idag. Det är inte samma lekstuga nu som för 20 år sedan och många som piratkopierade förr jobbar nu med jobb som är helt internetbaserade.

Däremot kan det nog vara så att det finns färre som faktiskt tror att allt på Internet är gratis efter diverse uppmärksammade rättsfall om piratkopiering och liknande.
Vet du någon enda som tror allt på internet är gratis längre?

Visst kan det finnas sådana motiv för att kalla upphovsrättsbrott för att "låna", precis som det finns liknande motiv åt andra hållet för att kalla upphovsrättsbrott för "stöld".
Eftersom stöld är jämförbart är det varken förminskande eller förstorande att kalla bildstöld för bildstöld.

Benämningen "upphovsrättsbrott" är däremot neutral och beskriver exakt vad det handlar om.
Det är väldigt fluffigt och oprecist, dessutom svårare att säga, det kanske är meningen? Det framgår inte ens att det handlar om bilder. Bildstöld är lätt att säga, vedertaget och de flesta vet att det betyder olovlig användning av andras bilder.

Fler förslag.
 

sb12

Aktiv medlem
Isolen:
Men du tycker ju uppenbarligen så att ordet ”bildstöld” är förträffligt för att du tycker att upphovsrätten är superviktig för dig. Det är ju en sorts propaganda du bedriver här på FS. Eller hur?
Det handlar väl inte om att det är svårt att säga eller skriva upphovsrättsbrott eller liknande som DU vill använda ”bildstöld” istället?
 

iSolen.se

Guest
Isolen:
Men du tycker ju uppenbarligen så att ordet ”bildstöld” är förträffligt för att du tycker att upphovsrätten är superviktig för dig. Det är ju en sorts propaganda du bedriver här på FS. Eller hur?
Det handlar väl inte om att det är svårt att säga eller skriva upphovsrättsbrott eller liknande som DU vill använda ”bildstöld” istället?
Vad tycker du? Vilket ord ska man använda för att beskriva olovlig publicering av andras bilder? Bidra gärna till debatten. Jag är som jag upprepat skrivit öppen för förslag. "Upphovsrättsbrott" är en tungvrickare och det beskriver inte ens att det är bilder som det rör sig om.
 

sb12

Aktiv medlem
Vad tycker du? Vilket ord ska man använda för att beskriva olovlig publicering av andras bilder? Bidra gärna till debatten. Jag är som jag upprepat skrivit öppen för förslag. "Upphovsrättsbrott" är en tungvrickare och det beskriver inte ens att det är bilder som det rör sig om.
”Någon har ”använt” min bild” istället för ”stulit” kanske.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om vi ska avgränsa oss till juridisk terminologi kan vi inte använda andra ord än vad som står i lagen.
Men om vi ska använda ord som funkar i svenska språket i allmänhet så går det bevisligen att använda orden stjäla och stöld.
 
ANNONS