Annons

Finns det en baksida med att dela bilder på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag tror faktiskt inte FB är problemet.
Det är dagens mentalitet hos ungdomarna som skrämmer mig.
Hörs man inte så syns man inte....

Inte fasen hade man hört dagens diskussioner som finns på bussen för 25-30 år sedan.
Lite som FB IRL ... fast det är lite svårt att stänga öronen.
Ungdomarna är vettiga nog att ha slutat med facebook. FB är för äldre.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Varför är inlägg flyttade?

Vem och varför är det någon som flyttat mina (och andras) inlägg och kommentarer från original-tråden "Visa foto för släkt och vänner' till denna tråd istället. Våra inlägg #13 och #14 höll sig ju faktiskt till ämnet i original-ämnet men det gör de verkligen inte här !!!

Plus att 3 svars-inlägg (#30-40) som hör ihop med de andra fortfarande ligger kvar i originaltråden.

Jag gillar inte heller när trådarna sticker iväg OffTopic men detta att någon annan tar mina kommentarer och flyttar de till ett annat sammanhang och ämne som jag inte vill kommentera är än värre.

Kan den som flyttat dessa göra om och göra rätt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nä inte alls, du har nog missat hela grejen. Det viktigaste med Facebook är att de skapar sociogram "bakom gardinen" med hjälp av den interaktion som du och dina kompisar ägnar er åt. [...]
Vad du handlar på ICA handlar det inte om Erland. Det skiter nog t.o.m. kineserna i.
Om du hade läst vad jag skrev så hade du insett jag inte har "missat hela grejen". Jag är väl medveten om att Facebook samlar in den information som jag väljer att lämna ifrån mig. Däremot tycks du ha "missat hela grejen", nämligen att din kontokortsutgivare och framförallt ditt mobiltelefonbolag och din internetoperatör registrerar åtskilligt mer av känslig information som du svårligen kan undvika att lämna ifrån dig. På Facebook bestämmer du faktiskt själv hur mycket och med vem du ska interagera.
 

John Friberg

Ny medlem
Svårt att inte synas

Hej.
Det är svårt att inte synas när man vill synas.....

Har blivit något reserverad till sociala media just för att jag inte kan kontrollera vad de gör med mina uppgifter och vilka som använder mitt material.
T.ex. tog ett foto en jul på ett av mina barnbarn som jultomte.
Allt blev bra utom bildkvaliten, vilket ledde till att jag gjorde om bilden i PC till en målning samt fick bilden tryckt på canvas.
Denna canvas skickade till barnbarnet, som förmodligen visade upp den på något socialt media.
Ett år senare sitter ett av mina övriga barnbarn från sonen sida och tittar på foton/canvas på mina väggar.
Helt plötsligt säger hon "den bilden fick mamma som julkort i år av en kompis till henne"
Det visar sig att någon tagit bilden från socialamedia och tryckt upp julkort med mitt motiv.
Vilket stör mig jäkligt mycket.
Den lilla händelsen och ett program från BBC har gjort att jag försöket välja bort "onödig" display av mig själv, vilket inte är lätt när man ändå vill visa upp vad man gör.......

Länk till program på BBC om ni har möjlighet att titta.
https://www.bbc.co.uk/programmes/b08qgbc3
 

martinator

Aktiv medlem
Facebook må vara hur oskyldiga som helst men de bygger upp en databas med information som valfri säkerhetstjänst skulle dregla över.
Det gör i ärligheten namn även din granne, din partner eller du själv... Eller du har aldrig någonsin blivit fotad eller fotat något med en mobiltelefon - som någon synkar mot ett moln. Med ägare till mobilen samt tid och plats för när bilden är tagen? Eller sökt på google - du vet att alla dina sökningar sparas och analyseras? Du vet att dina telefonsamtal, sms med mera sparas - under en period ska tilläggas - samt att det går att se var du befann dig när du ringed eller skickade dessa?
Facebook i all är - men de gör inget som ingen annan gör.
 

Visom

Aktiv medlem
Det kan var värt att påpeka att detta är helt lagligt.
Ni som vet mer än jag får gärna utbilda mig, hur kan detta vara lagligt? Som jag ser det så måste fotografen delat offentligt eller till en väldigt massa personer för att det ens ska vara värt att diskutera. Efter det är jag tveksam till att det går att använda till annat än nyhetsrapportering
 
ANNONS