Annons

Finns det en baksida med att dela bilder på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För mig skulle nog inte det avgörande vara hur jobbigt det var för mig (och att ladda upp 200 bilder till Facebook är INTE jobbigt) utan hur enkel och självklar processen är när släkt o vänner ska titta på bilderna. Även mamma, 92, skulle titta på bilderna om de låg på Facebook – men om nån föreslog att "det är bara att klicka på länken till dropbox så ..." skulle hon inte orka bry sig, är jag rädd.
Ja det kanske är en självklarhet för många att anta att alla är med i Facebook men jag kommer aldrig gå med i Facebook av flera skäl, så mig och de som är som jag skulle en person som är som du aldrig nå.

Vi är alla med i sociala sammanhang men jag kan inte gå förbi att så många frivilligt exponerar sig som man gör via Facebook som ju faktiskt helt oblygt ägnar sig åt att kartlägga alla som deltar där. Jag brukar tänka ibland att det är konstigt att folk accepterar en aktör som Facebook som bygger sociogram bakom gardinen utifrån aktiviteterna folk ägnar sig åt där. De må ha gott uppsåt för att hjälpa folk i sitt nätverkande men man gör det ju också mer själviskt för att träffa rätt med sin reklam och vara en attraktiv reklamkanal för företagen.

Tänk om en stat skulle ägna sig åt detta öppet i den omfattning som faktiskt sker på Facebook. Tack vare Facebook så slipper man det, för Facebook gör ju det jobbet indirekt även åt totalitära stater och hade Stalin och Hitler levat idag så skulle de blivit både gröna av avund och samtidigt helt till sig i trasorna och skämts som hundar när de jämfört sina brutala, ineffektiva och taffliga verksamheter med detta. --- och det bästa till sist: De skulle aldrig trott sina ögon när de insett att folk deltagit i detta helt frivilligt.

Facebook hjälper både vår polis och andra från mindre nogräknade regimer som tack för att de får verka i frid i dessa länder. Är det en win-win för alla? ... eller bara för vissa?

Jag säger som Microsofts tekniska evangelister på 90-talet när de pushade för Windows: "The future is so bright that you´ve got to wear shades".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man exponerar sig inte mer än man vill. Man kan mycket väl ha ett Facebookkonto utan att göra ett enda inlägg och använda det bara för att t ex titta på de bilder som ens vänner visar.
Jo det är precis det man gör eftersom Facebook bakom gardinen bygger relationer mellan alla du "umgås" med. Du ingår i ett sammanhang som är det som skapas av alla du kommunicerar med. För de flesta är det harmlöst men för andra inte. Du har ingen aning om vad Facebooks algoritmer hittar för samband i sina flöden och ännu mindre inflytande har du över hur de används av både Facebook och av de som FB har relationer med.

Har man dessutom bilder med GPS-koordinater inlagda så ökar de potentiells problemen än mer. De kan användas för att kartlägga hur folk rör sig men även i fel händer användas för att få tag på dem eller få tag på deras ägodelar som de i sin glädje inte kan motstå att visa upp på Facebook. Folk som exv. har skyddad identitet kan ofrivilligt exponeras - ja listan kan göras lång. Facebook är allt det vi var rädda för skulle hända med datoriseringen när detta började diskuteras på allvar på 80-talet. Tyvärr var de flesta här inte födda då så de har nog missat den diskussionen.

Man är naiv om om inte tror att sånt betyder.
 

hne

Aktiv medlem
Jo det är precis det man gör eftersom Facebook bakom gardinen bygger relationer mellan alla du "umgås" med. Du ingår i ett sammanhang som är det som skapas av alla du kommunicerar med. För de flesta är det harmlöst men för andra inte. Du har ingen aning om vad Facebooks algoritmer hittar för samband i sina flöden och ännu mindre inflytande har du över hur de används av både Facebook och av de som FB har relationer med.

Har man dessutom bilder med GPS-koordinater inlagda så ökar de potentiells problemen än mer. De kan användas för att kartlägga hur folk rör sig men även i fel händer användas för att få tag på dem eller få tag på deras ägodelar som de i sin glädje inte kan motstå att visa upp på Facebook. Folk som exv. har skyddad identitet kan ofrivilligt exponeras - ja listan kan göras lång. Facebook är allt det vi var rädda för skulle hända med datoriseringen när detta började diskuteras på allvar på 80-talet. Tyvärr var de flesta här inte födda då så de har nog missat den diskussionen.

Man är naiv om om inte tror att sånt betyder.
Du behöver inte ha konto på Facebook för att Facebook ska kunna veta massor om dig. De spårar dig genom like-knapparna som finns på var och varannan webbsida. De vet ditt telefonnummer för att dina bekanta lagrar sina telefonböcker hos dem och de vet vilka facebookanvändare du får länkar från.

Jag lägger bilder på privat server om det inte är menat att vara publikt. I katalog det inte finns länkar till och med namn det inte rimligen går gissa finns på servern. Ett enkelt cgi-script kan på äkta 90-tals-manér generera en bildspels-HTML för alla bildfiler i katalogen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du behöver inte ha konto på Facebook för att Facebook ska kunna veta massor om dig. De spårar dig genom like-knapparna som finns på var och varannan webbsida. De vet ditt telefonnummer för att dina bekanta lagrar sina telefonböcker hos dem och de vet vilka facebookanvändare du får länkar från.
Hannes, jag har aldrig "Likat" något i hela mitt IT-liv och mitt telefonnummer kan vem som helst hitta på Hitta.nu eller Eniro m.fl. Det är helt okontroversiellt. Vi lever i ett öppet samhälle och en massa info är tillgängliga genom offentliga register också. Men vi behöver ju inte göra det än enklare i vår aningslöshet för de som vill exploatera oss eller skada oss.

Förr pratade man om arbetarklassens dumhet och en av mina kusiner älskade då att säga: "Arbetarklassen gräver gärna sin egen grav bara den får bra betalt."

Nu förtiden pratar nästan ingen om arbetarklassen längre (utom Croneman i DN) - inte ens Socialdemokratiska Arbetarepartiet gör det, för nu är alla medlemmar i medelklassen istället. Möjligen med undantag av de som inte platsar ens där men som istället funnit sina roller i skäms-, förnedrings- och uppfostrings-TV. Medelklassen i Sverige har det redan bäst och tycker förmodligen redan att man har bra betalt, så den går inte ingång på sånt, utan för det krävs att man får något gratis eller åtminstone billigt. Så jackpot föll verkligen ut när den fick tillgång en virtuell lekplats gratis eller nästan gratis dit alla kompisar var välkomna utan undantag - det räckte med att betala med sina personuppgifter och en integritet som få ändå tillmätte något vidare värde.

Min kusin hade ett annat favorituttryck: "Man kan säga vad som helst om den dumma Medelklassen, för ingen räknar sig dit."

På 80-talet fanns en stor diskussion om datoriseringens effekter på samhället men det kommer inga ihåg i dagens IT-dimma för på den tiden hette IT ADB och det stod för Automatisk DataBehandling. Staten sponsrade t.o.m. en hel TV-serie om detta som hette "Datakunskap" där folket skulle bibringas kunskap om ADB/IT-framtiden. Man var helt enkelt orolig för demokratins utveckling i en helt otyglad IT-värld.

Men vad jag kan se så är det få som är särskilt oroade idag. Vi skrotade t.o.m. hela försvaret och civilförsvaret på några få år för vi hade ju ändå inte haft krig på över 200 år heller. Vi hade tydligen fyra haubitsar kvar när DN gjorde en inventering sist (det var väl några man glömt skicka till balterna) och vi kunde med möda ställa 5000 soldater på benen inom en månad enligt samma DN. (När ryssarna angrep Berlin vid slutstriderna hade ryssarna 9000 artilleripjäser (enligt historikern Antony Beevor) och de stod så tätt som på var fjärde meter eller 270 stycken per kilometer på en del ställen. En god del av dessa var mobila raketramper med en enorm eldkraft. Vi hade 4 kvarglömda haubitsar totalt. Så vi svenskar tror uppenbarligen att vi är Guds eget utvalda folk som ingenting kommer att hända - någonsin.)

Vid de stora skogsbränderna för några år sedan så fanns inga värnpliktiga att skicka för att hjälpa till med släckningen ens. Släckningsflygplan fick vi ta in från Frankrike om jag inte missminner mig. Även det ett resultat av den stora aningslösheten vi lever i. Svenska folket lallar vidare på Facebook.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Facebook är allt det vi var rädda för skulle hända med datoriseringen när detta började diskuteras på allvar på 80-talet.
Om man har en så paranoid inställning (jag påstår inte att det är helt orimligt att ha det) bör man nog helt undvika att använda internet och mobiltelefon, betala med kort osv. I de här sammanhangen är Facebook en relativt oskyldig småhandlare, inte "den store satan".
 

iSolen.se

Guest
Om man har en så paranoid inställning (jag påstår inte att det är helt orimligt att ha det) bör man nog helt undvika att använda internet och mobiltelefon, betala med kort osv. I de här sammanhangen är Facebook en relativt oskyldig småhandlare, inte "den store satan".
Facebook må vara hur oskyldiga som helst men de bygger upp en databas med information som valfri säkerhetstjänst skulle dregla över.

Data som mycket väl kan hamna i händerna på en otrevlig makt om några år och då är det lite sent att gå ur facebook och radera kakor.
 

iSolen.se

Guest
Facebook må vara hur oskyldiga som helst men de bygger upp en databas med information som valfri säkerhetstjänst skulle dregla över.

Data som mycket väl kan hamna i händerna på en otrevlig makt om några år och då är det lite sent att gå ur facebook och radera kakor.
Om några år förresten, https://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data) har redan använts för industrispionage som det inte var avsett för, så varför skulle inte USA kunna använda dessa data redan i dag för andra egna syften?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det låter som en poäng att tänka på. Som mångårig adblock-användare är det sådant som är lätt att missa. Det kan iof vara snällt att installera adblock för släkt och vänner men det kan nog inte ses som ett krav.
Det är olidligt att använda en dator utan adblock på vissa sidor. (uppfattar inte Fotosidan som en av dem). Adblock borde ingå vid köp av ny dator.

Jag brukar följa med bilderna till släkt och vänner och då sitter bilderna i ett usb-minne som kan pluggas in i lämplig tv-apparat. Enstaka bilder skickas ibland med onedrive. Skyr annars molntjänster då det innebär förlorad kontroll. Inga privata bilder på personer går ut på nätet utan övervägande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Facebook må vara hur oskyldiga som helst men de bygger upp en databas med information som valfri säkerhetstjänst skulle dregla över.
Det unika med Facebook (som gör bolaget intressant att diskutera på ett principiellt plan) är ju inte att de skulle ha speciellt mycket data om varje individ, utan om att de har data om så extremt många individer (uppåt två miljarder). På det sättet saknar förmodligen Facebooks databaser motstycke.

Men när det gäller min personliga integritet är förmodligen Icabankens databas över var och vad jag köper ett mycket större problem, eller min internetoperatörs databas över vilka jag mejlar till och vad jag besöker på nätet.
 

iSolen.se

Guest
Det unika med Facebook (som gör bolaget intressant att diskutera på ett principiellt plan) är ju inte att de skulle ha speciellt mycket data om varje individ, utan om att de har data om så extremt många individer (uppåt två miljarder). På det sättet saknar förmodligen Facebooks databaser motstycke.

Men när det gäller min personliga integritet är förmodligen Icabankens databas över var och vad jag köper ett mycket större problem, eller min internetoperatörs databas över vilka jag mejlar till och vad jag besöker på nätet.
Nog är det din personliga integritet som ryker när FB kartlagt alla de du känner, vad du brukar köpa och vad du brukar läsa och göra....och det sen läcks eller stjäls av en makt som har intresse av det. Mer integritetskränkande än vad för mat jag köper tycker i alla fall jag.
 

jkm

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon sida som är enkel att lägga upp bilder på och där det är enkelt att dela dem vidare med tex mail eller länk?
Jag skulle vilja dela mina bilder med släkt och vänner som inte hänger på fotosidor, om ni förstår. Jag har Instagram, så andra tips tas tacksamt emot 😀
Jag använder G-mails eget program för att göra fotoalbum att dela med dom man önskar. Picasa hette det förr nu heter det Google Photo tror jag. Det har tom en bildredigeringsfunktion som är riktigt bra. Funkar för det mesta jag gör nuförtiden. Satte mig ett jullov för några år sedan och skapade ett album för varje månad. Och det har jag fortsatt med... Säkerhetskopierar varje album på en extern hårddisk dessutom så där ligger dom högupplösta filerna kvar... Ha det gött!
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag använder G-mails eget program för att göra fotoalbum att dela med dom man önskar. Picasa heter det och har tom en bildredigeringsfunktion som är riktigt bra.
...
Fast Picasa är nedlagt sedan länge och i Googles ögon sett så är det ersatt av Google Foton. Finns i och för sig kanske kvar att ladda hem någonstans ändå och kanske fungerar så länge man haft det installerat sen tidigare men nedlagt är det...

För det som efterfrågas av TS så vidhåller jag att Google Foton fungerar alldeles utmärkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man har en så paranoid inställning (jag påstår inte att det är helt orimligt att ha det) bör man nog helt undvika att använda internet och mobiltelefon, betala med kort osv. I de här sammanhangen är Facebook en relativt oskyldig småhandlare, inte "den store satan".
Ja du får kalla det vad du vill och ta dina billiga poäng men kom tillbaka när du själv blir drabbad. I Sverige kan vi kosta på oss att ha den inställningen idag men vi som växte upp under kalla kriget vet att saker kan ha en helt annan gång en den vi har idag. Facebook är verkligen ingen småhandlare i sammanhanget och de dealar de har med totalitära regimer för att få verka i de länderna har du och jag ingen aning om när det gäller detaljerna även om en del läckt ut under senare år. Deras sociogram är en realitet inget hjärnspöke och hur de används är helt avhängigt det politiska läget i varje land de verkar i och förhandlar om med regimerna. Allt är en förhandlingsfråga.

Min far var stalinist till sin död och jag kommer mycket väl ihåg att min mamma sade till mig vid ett tillfälle inför ett val att "vi är kommunister men det är inte så populärt att vara kommunist, så det är bäst att säga att vi inte är det eller inte prata om det." Idag är det få som ser kommunismen som ett allvarligt hot eller ens en politisk kraft att räkna med men innan muren föll så höll SÄPO bättre koll på dem än de gör med islamisterna idag, bara för att ta ett exempel som folk kan relatera till idag i bästa fall.

Socialdemokratiska fackföreningar svartlistade kommunister på 50-talet bl.a. för att motverka övertagande av fackklubbar under denna tid och att gå ut med att man var kommunist var ibland liktydigt med att man minskade sin anställningsbarhet väsentligt. Man blev utan försörjning helt enkelt. Så det fanns faktiskt ett visst fog för den paranoian och jag har respekt för om den omedvetna och välkammade medelklassen idag inte har en aning om detta men likväl är det aningslöst och historielöst. Men då och i en framtid kommer det vara ett överlevnadskrav att kunna "flyga under radarn". Av det skälet kan det vara bra att fundera över vad man faktiskt gör på Facebook.

Idag används Facebook både för att organisera uppror och att effektivt tråla in all opposition. Fråga turkar, iranier och pakistanier exv. hur oskyldigt det är med Facebooks agerande. Vem som vinner den kampen? Det återstå att se. Min tandläkare är iranier. Jag har också rest mycket och sett mycket av de motsättningar som finns både i Afrika och Asien.

Kolla gärna mina bilder i min portfolio "Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85"

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=380789

Din kommentar bekräftar bara ytterligare hur långt den svenska medelklassen i världens avlägsnaste politiska bakvatten är från dagens världspolitiska verklighet. Vi får hoppas att någon fortsatt kommer hålla sin hand över detta aningslöshetens rike för det kommer kanske behövas.

Vi kan raljera över "att betala med kort" men det funkar ju inte heller särskilt bra. Näst sista gången jag var på Zanzibar upptäckte jag när jag kom hem att någon använt mitt kortnummer på Ladbrookes spelsite. Den som gjort det hade systematiskt förlorat i kortspel och tömt mitt kort på 18 000 spänn som hamnat på förövarens kompis konto. Banken bekräftade detta efter utredning och höll mig skadeslös. Något år senare hade en massa transaktioner (små sådana) dragits från samma kort men de hade Facebook korrigerat (de verkar ha koll i alla fall).

Jag kan bara konstatera att det funkar rätt uselt men hittills har bankerna tagit smällen men jag ser nu att fler och fler handlare öppnar för att dra mindre belopp direkt från korten utan kod och jag kan inte säga att jag omfamnar den utvecklingen. Affärsvärlden vill ha snabbare snurr i kassorna och både bankerna och affärsvärlden skiter i att skydda dina pengar så länge det gynnar deras egna intressen. Jag är helt emot den utvecklingen. Alla har faktiskt rätt att kräva att ingen tar ut deras pengar utan deras medgivande. Det här har bara skett de senaste året utan någon som helst debatt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det unika med Facebook (som gör bolaget intressant att diskutera på ett principiellt plan) är ju inte att de skulle ha speciellt mycket data om varje individ, utan om att de har data om så extremt många individer (uppåt två miljarder). På det sättet saknar förmodligen Facebooks databaser motstycke.

Men när det gäller min personliga integritet är förmodligen Icabankens databas över var och vad jag köper ett mycket större problem, eller min internetoperatörs databas över vilka jag mejlar till och vad jag besöker på nätet.

Nä inte alls, du har nog missat hela grejen. Det viktigaste med Facebook är att de skapar sociogram "bakom gardinen" med hjälp av den interaktion som du och dina kompisar ägnar er åt. De kartlägger alla relationer mellan de som använder Facebook för att kunna styra bl.a. reklam bättre men baksidan av detta är att den infon även kan användas för att tråla in alla som ingår i ett intressant nätverk. Dessa kan sedan användas av mindre nogräknade stater. Hur bra är det med sociogram i exv. Kina?? En bra karta över alla Falun Gong-medlemmar t.ex. måste ju var rena bingon för partiet.

Vad du handlar på ICA handlar det inte om Erland. Det skiter nog t.o.m. kineserna i.

Du har ingen aning om hur dessa data kommer användas förrän de används. Tyvärr är det lite sent att vakna då.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför skall det vara så förbannat svårt att hålla sig till ämnet?
Vi pratar om aspekter av bilder och info på Facebook och det är också en aspekt av ämnet. Livet och t.o.m. fotolivet har tyvärr rätt svårt hålla sig till ämnet, för det berör liksom hela livet för många.

Varför ska det vara så förbannat svårt att se annat än det som finns i tunneln mellan skygglapparna?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi pratar om aspekter av bilder och info på Facebook och det är också en aspekt av ämnet. Livet och t.o.m. fotolivet har tyvärr rätt svårt hålla sig till ämnet, för det berör liksom hela livet för många.

Varför ska det vara så förbannat svårt att se annat än det som finns i tunneln mellan skygglapparna?
Svarar dig i den andra tråden som PMD skapat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt inte FB är problemet.
Det är dagens mentalitet hos ungdomarna som skrämmer mig.
Hörs man inte så syns man inte....

Inte fasen hade man hört dagens diskussioner som finns på bussen för 25-30 år sedan.
Lite som FB IRL ... fast det är lite svårt att stänga öronen.
 
ANNONS