Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja A7III tappar några poäng på färgdjupet, oj vad höga DR den får högt på iso-stegen, höga poäng på färgdjupet ser ut att ge mer utslag på totalpoängen, skillnad ett steg kräver väl ungefär 1000 poängs skillnad vid Lågljus/sport, tror det var Fredrik som hade bra koll på det. Ja en hygglig instegs kamera i FF-familjen är det utan tvekan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har dxo testat den och där får den väldigt bra resultat. Högsta poäng på ISO: 3730 vilket är högst av alla FF-kameror (över 1000 poäng mer än D850)
Totalt 96 poäng, 4 under A7rIII och D850
Nu bör man vara medveten om att det inte är fullt så dramatiskt som det låter när man börjar prata om 1000 poäng. Vad det handlar om är det högsta ISO-tal där brus mm håller sig bättre än de gränsvären DxO har satt upp. Däremot är det förstås klart trevligt att de lyckats pressa ur lite till ur en småbildssensor, men det är nog inget man bör springa och köpa en ny kamera för. I alla fall inte om man inte är ute efter att tillfredställa sin "GAS". :)

Tillägg: Nu pratar jag förstås om moderna småbildskameror som uppvisar ganska höga siffror, eftersom det är relativt.
 

ztenlund

Aktiv medlem

iSolen.se

Guest
Ja A7III tappar några poäng på färgdjupet, oj vad höga DR den får högt på iso-stegen, höga poäng på färgdjupet ser ut att ge mer utslag på totalpoängen, skillnad ett steg kräver väl ungefär 1000 poängs skillnad vid Lågljus/sport, tror det var Fredrik som hade bra koll på det. Ja en hygglig instegs kamera i FF-familjen är det utan tvekan.
Det är förstås för att man kan tjäna DR genom att göra färgflitren tunnare. Och tvärtom.
 

iSolen.se

Guest

gamleJ

Aktiv medlem
Nu bör man vara medveten om att det inte är fullt så dramatiskt som det låter när man börjar prata om 1000 poäng. Vad det handlar om är det högsta ISO-tal där brus mm håller sig bättre än de gränsvären DxO har satt upp. Däremot är det förstås klart trevligt att de lyckats pressa ur lite till ur en småbildssensor, men det är nog inget man bör springa och köpa en ny kamera för. I alla fall inte om man inte är ute efter att tillfredställa sin "GAS". :)

Tillägg: Nu pratar jag förstås om moderna småbildskameror som uppvisar ganska höga siffror, eftersom det är relativt.
Rätta mig omgående om jag har fel. Har ett hus 2700 och ett annat 3700 så räknar jag ut den procentuella skillnaden dvs 1000/2700 vilket ger en ökning med 37%. 25% ökning är ca 1/3 steg så lite knappt ett halvt stegs skillnad mao. Tänker jag rätt?

Går det att jämföra värdena mellan aps-c och småbild på samma vis? Känns som att värdena blir lite märkliga. Har aps-c sensorn 800 så blir det väldigt stor skillnad att jämföra den mot 2700 eller 3700. Det som var ett halvt steg i skillnad mellan småbildsensorerna blir nästan 1 och 2/3 steg i skillnad när de båda småbildsensorerna jämförs mot aps-c sensorn.

Troligen har jag missförstått och skulle bli tacksam för lite hjälp. Får känslan att fler har problem att tolka dxo.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tips angående DxOMark. Skit i alla siffror i varje kategori och slutsiffran för rankningen.
Titta på diagrammen!

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nog sparas de i kameran annars skulle man ju förlora inställningarna när man bytte kort.

Du menar att man kan spara ner dem på/och återläsa dem från minneskortet på samma sätt som för Nikon enligt ovan?
Har själv aldrig praktiserat det, men kollade upp lite sån onödig fakta (för mig) när jag läste på om A7R2 innan jag köpte den.
Inställningarna skulle visst finnas på kortet.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Man kan, såvitt jag förstår, spara custominställningar som ligger på C1, C2 och C3 på minneskortet, och också en del andra inställningar (och de lagras förstås i kameran också). Däremot verkar det inte gå att globalt spara alla kamerainställningar på samma sätt som hos t.ex. Nikon (och Fuji).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man kan, såvitt jag förstår, spara custominställningar som ligger på C1, C2 och C3 på minneskortet, och också en del andra inställningar (och de lagras förstås i kameran också). Däremot verkar det inte gå att globalt spara alla kamerainställningar på samma sätt som hos t.ex. Nikon (och Fuji).
Vart tvungen och leta upp det på min A7R3 och yupp det går!

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Man kan, såvitt jag förstår, spara custominställningar som ligger på C1, C2 och C3 på minneskortet, och också en del andra inställningar (och de lagras förstås i kameran också). Däremot verkar det inte gå att globalt spara alla kamerainställningar på samma sätt som hos t.ex. Nikon (och Fuji).
Det är globala inställningar jag pratar om, ingen delmängd.

Ytterligare ett argument för att det inte verkar som programmerarna fotograferar själva, så väldigt användbar funktion.

När jag lånar ut kameran så kan jag låta fotografen göra vad han eller hon vill, jag återställer utan att behöva fundera på vad för "kul" saker assistenten hittat när denne hade tråkigt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad händer om man byter SD-kort (jag gör det rätt regelbundet)?
Ingen aning.
De som har en A7R2 kan väl testa?
A7R3 verkar ha en lite mer avancerad överföring inne i menyn och återkallning av typ 3 olika eller nåt.
Tänker inte testa dock.

Orkar ni inte googla det själva? Jag har ingen A7R2a så jag kan inte kolla personligen. Men googla kan jag göra. Men det är roligare om ni för en gångs skull kollar andra källor än mig. Exempelvis via internet.

/Stefan
 
ANNONS