Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Så! Nu var en A7R II beställd!
Sitter och funderar på att beställa hem en Zeiss 55mm F/1,8 (50 eller i detta fallet 55mm är brännvidden som sitter på mina kameror i 9 fall av 10)

Tanken VAR att komplettera med ett 24-70mm F/2,8 när Scandinavian Photo fått hem dom..
Men nu läser jag på DXoMark att gluggen blir klådd av Nikons 24-70 2,8g? Då är det inte lika frestande att lägga 23.000:- på linsen längre..

Ryktena har ju tidigare sagt att Zeiss 24-70 skulle slå konkurrenterna på marknaden. Men dom verkar ligga efter en del?

Ingen idé att tänka om nu brännvidd kring 50mm är mest användbart för dig. FE 55/1.8 ZE är ett av världens absolut skarpaste objektiv och har en mycket bra kantskärpa. D v s f/1.8 är en riktigt bra arbetsbländare. Går inte att skilja från Zeiss Otus (för 30.000:) rent IQ-mässigt. Däremot har ju Sonygluggen dessutom AF. Jag har många objektiv av olika märken (primes) men 55:an är en klar favorit.

Ang 24-70/2.8 med FE-fattning är jag osäker på om det har testats. Är du säker på att det inte är A-varianten?
Men det är möjligt att du har rätt. Dock tror jag skillnaden IRL är obetydlig. Nikons 24-70/2.8 är ett väldigt bra objektiv (jag har det), men jag kan inte tänka mig att Sonyvarianten är så mycket sämre. Däremot är prislappen för Sonys glugg inte munter.

För att se vilken glugg av dem som är bättre än den andra bör de köras på en och samma kameratyp. D v s lämpligen på A7RII. Nikongluggen kan ju köras via adapter och MF mot testtavlor.

//Lennart
 
Ingen idé att tänka om nu brännvidd kring 50mm är mest användbart för dig. FE 55/1.8 ZE är ett av världens absolut skarpaste objektiv och har en mycket bra kantskärpa. D v s f/1.8 är en riktigt bra arbetsbländare. Går inte att skilja från Zeiss Otus (för 30.000:) rent IQ-mässigt. Däremot har ju Sonygluggen dessutom AF. Jag har många objektiv av olika märken (primes) men 55:an är en klar favorit.

Ang 24-70/2.8 med FE-fattning är jag osäker på om det har testats. Är du säker på att det inte är A-varianten?
Men det är möjligt att du har rätt. Dock tror jag skillnaden IRL är obetydlig. Nikons 24-70/2.8 är ett väldigt bra objektiv (jag har det), men jag kan inte tänka mig att Sonyvarianten är så mycket sämre. Däremot är prislappen för Sonys glugg inte munter.

För att se vilken glugg av dem som är bättre än den andra bör de köras på en och samma kameratyp. D v s lämpligen på A7RII. Nikongluggen kan ju köras via adapter och MF mot testtavlor.

//Lennart

Hej Lennart

Du har helt rätt angående 55mm gluggen ifrån Sony.
Var borta och prövade den i butiken.. Och den är verkligen superskarp ända ut i kanterna.. Och bokén på full bländare är ruskigt vacker!

Det kan hända att jag kolla den gamla kameran på Dpreview.. Får vänta till 24-70 finns i butik så man kan sniffa lite på den ;)
 
ANNONS