Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för semestern!

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Ska ta mig mot Cypern i sommar och har lite fundering på vad man ska ha med för utrustning, man vill ju inte ta med hela väskan. Bästa hade varit endast hus och ett objektiv.
Är även ute efter ett nytt objektiv, zoom men det kanske inte kan diskuteras här, men skriver med att ja är ute efter ett iaf för max 2000-2500kr ;)

Det jag har är en Nikon D90,
Objektiv:
Nikon 35 1.8
Tamron 17-50 2.8
Kitobjektiv Nikon 18-105

Vad skulle ni tagit med på resan, alternativt köpt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag reser så ligger fotoutrustningen på gränsen till handbagagets 8-10kg.
Så det blir bara det i handbagage, senast kunde jag delat handbagage med sonen o då kan man klämma in liiiite till :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag hade tagit huset och 35:an alt 17-50.
Inget annat.

Och sedan njuta av semestern och anamma den eller de bildvinklar som erbjuds.
Att släpa på för mycket är såå tråkigt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ska ta mig mot Cypern i sommar och har lite fundering på vad man ska ha med för utrustning, man vill ju inte ta med hela väskan. Bästa hade varit endast hus och ett objektiv.
Är även ute efter ett nytt objektiv, zoom men det kanske inte kan diskuteras här, men skriver med att ja är ute efter ett iaf för max 2000-2500kr ;)

Det jag har är en Nikon D90,
Objektiv:
Nikon 35 1.8
Tamron 17-50 2.8
Kitobjektiv Nikon 18-105

Vad skulle ni tagit med på resan, alternativt köpt?
Fotoresa eller semester?

Jag brukar numera ta med en god kompaktkamera på semestern (i form av t.ex. Sony RX100) om det inte är något mer spektakulärt resmål (som Santorini t.ex.) där foto överväger målet med resan.
 

PMD

Aktiv medlem
ja fast med en radiotrigger.
Men det beror på om du har tänkt dig att gå ner till stranden när solen går ner o du vill ha sällskapet mer rätt exponerat o inte bara som svarta siluetter.
Nikon D90 kan vara trådlös master med den inbyggda blixten. Minimering av kameraväskan tycks vara TS strävan, så radiosändare och -mottagare kanske inte passar in i det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon D90 kan vara trådlös master med den inbyggda blixten. Minimering av kameraväskan tycks vara TS strävan, så radiosändare och -mottagare kanske inte passar in i det.
OM det passar in lägger jag mig inte i.
Jag ger förslaget.
O trådlösa master med inbyggda blixtar ger jag inte mycket för. Funkar dåligt mitt på dagen när solen lyser. Därav mitt förslag på 685an som har inbyggd mottagare eller kan agera master.
 

asjohem

Aktiv medlem
OM jag nu vill köpa till en blixt så är en YN685 bra att börja med? Kan köra den både på kameran och trådlöst med hjälp av kameran, utan att köpa sändare? Om ja vill köpa sändare också, vad ska man titta på då?

Lutar som andra skrivit att ta 35 eller 17-50.

Och de är vanlig solsemester ja ska på, men ja vägrar lämna systemkameran hemma :D
 

PMD

Aktiv medlem
OM jag nu vill köpa till en blixt så är en YN685 bra att börja med? Kan köra den både på kameran och trådlöst med hjälp av kameran, utan att köpa sändare?
Ja, såvitt jag kan se av specifikationerna så kan den blixten styras både av din kameras inbyggda blixt och av en radiosändare, så du kan komplettera med en sändare senare om du inte tycker att styrningen med hjälp av kamerans inbyggda blixt fungerar tillräckligt bra.

Fundera också på om det är värt att ta med en extern blixt om du vill hålla nere storlek och vikt på kamerautrustningen. Kraven på kameraväska blir direkt högre om du lägger till en stor blixt till din kamera och enda objektiv. Kameran med monterat objektiv kanske du inte ens behöver sen kameraväska för.

Kamerans inbyggda blixt fungerar ganska bra som upplättningsblixt utomhus i dagsljus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM jag nu vill köpa till en blixt så är en YN685 bra att börja med? Kan köra den både på kameran och trådlöst med hjälp av kameran, utan att köpa sändare? Om ja vill köpa sändare också, vad ska man titta på då?
Ja det går att tända den som slav med TTL med den vanliga blixten. Själv har jag testat lite med Nikons SB910 o det funkar inte lysande om ordvitsen tillåts.

I princip är en 685 en NIkon SB910 fast visst är det en viss kvalitetsskillnad men de skiljer i kostnad också.
Jag har båda. Men är då tvingad att trigga 910 med en separat mottagaren 622N.
Vill ha kitet så ser det ut så här (OBS Vet ej om det är bra ställe att handla mend et visar hur det ser ut)
https://proflash.es/kit-strobist-para-nikon/kit-yongnuo-yn-685n-disparador-yn-622tx-nikon-102.html

Idag är det många som köper en Godox sändare till kameran o om jag fattat rätt så triggar den 685an också.
OBS köp rätt variant Nikon 685N och 622N TX där N står för Nikon!!! C för Canon
 

Ventures

Aktiv medlem
Blixt är nog det minsta man behöver på semester. Om det inte är nattlivet som ska dokumenteras. :)
 

AWid

Aktiv medlem
För att återgå till frågan:)
Jag skulle ta med huset och 18-105an. Inget annat. Själv har jag en D7000 + 16-85 som enda semesterutrustning. Det nyare och tyngre huset plus allt annat bråte får stanna hemma på vanliga "sol-och-bad-semestrar". Skulle aldrig falla mig in att släpa med mig en lös blixt på solsemester. Men det är jag det:)
 
ANNONS