Jag kan verkligen rekommendera fuji xt-2 väldigt trevlig kamera med prisvärda objektiv. Det som jag gillar med fujin är att den är
liten
känns som en analog kamera har rattar osv
bra objektiv normalzoomen är klass med min nikon 24-70 om man printar ut bilder o jämför.
allt får plats i l en liten väska
du ser bilden i sökaren o kan detaljstudera den efter du taget den. slipper försöka se något på en display i sol.
att fuji har den snyggaste färdiga bilden från scratch.
enda nackdelen är batteriet men jag brukar klara mig på 2 st per dag men dom kostar inte mycket o är små så det är inget problem.
Jag kör med fuji utomlands o när jag ska gå o fota miljöer i sverige samt till barnbilder o litet komplement till bröllop. Min arbetskamera för interiör är annars Nikon D850 men den lämnar jag hemma vid utlandsresor o kör fuij för den är diskret o smidig.
du kan se bilder på min instagram
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
alla interiör är tagna med nikon men många utlandsbilder såsom dom sista från laos är med fuji.Bilderna från grekland är tagna med fuji sedan är det lite blandat.
Varför jag väljer nikon till interiör är inte för bildkvaliten det skiljer inte särkilt mycket på en print däremot så är den mer robust o lättare att köra blixt till. Jag använder profotos A1 till dom bilder jag kör med blixt.
Man blir glad o det känns klart roligare att springa runt med fuji är nikon men jag tycker dom är bra på olika saker men som resekamera o reportage föredrar jag fujin.
Om du däremot skulle välja ff så ryms en D850 med en utmärkt 24-70 tamron nästan inom din budget annars får du en nikon D750 med lite mer objektiv. Jag gillar skarpt fasta gluggar som sigmas art 20 mm 35 50mm.
Däremot en zoom som tamron 24-70 täcker in rätt mycket precis som fuji 18-55.
jag hade gått på fuji xt-2 med 18-55 sedan om du behöver mer vidvinkel så är fuji 14mm riktigt bra motsvara 21mm. Gillar du fota porträtt o vill ha en prisvärd lämplig optik så är fuji 35mm riktigt bra. Det finns även 56 mm men den drar iväg i vikt storlek o pris. Jag klarar mig med 14mm 18-55 . 35mm samt telen. Men till 80 % använder jag 18-55.