Jag som jobbar som byggprojektledare har svårt att förstå motståndet till att en kamera dokumenterar arbetet. Tvärtom så finns det många fördelar med det. Med tillgång till bilderna så har man ju en byggdagbok där man ser framdriften dag för dag. Ett sådant underlag kan man använda för att stämma av vid projektuppföljning, förkalkyl etc. Man skulle tom kunna använda det i marknadsföring förutsatt att konsumenten samtycker. Bara win win här, såvida man inte har något att dölja...
T ex:
På byggföretagets webbsida/Facebook/Instagram: följ framdriften på ett av våra småhusprojekt. Hur bra marknadsföring som helst.
Vid projektuppföljning kan man stämma av framdriften mot tidplanen och förkalkylen. Hur många dagar tog det innan stommen var på plats? Hur lång tid tog det att lägga taket? Hur många har arbetat med de olika aktiviteterna. När kom leveransen med fönster? Osv osv. En byggdagbok som foto säger mer än 1000 ord. Som projektledare kan du ha kontroll utan att behöva närvara. Värt hur mycket som helst.
Jag har själv erfarenhet av detta. Vid ett bygge av en fotbollshall så hade beställaren en webbkamera för timelapse samt en professionell fotograf som dokumenterade bygget. Jag såg till att få tillgång till bilderna. Oerhört värdefullt.
Idag så fotograferar jag mycket på mina projekt och jag har även gett alla anställda i uppdrag att fotografera dagligen och ladda upp i ett delat album på Google foto. Det blir mycket användbart material, egenkontroller, avvikelser, transportskador, väderförhållanden, leveranser/mottagningskontroller, kamratskap, människor, glädje, humor etc.