Annons

Behöver vi verkligen 4K video?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Har själv en 4K tv på 49 tum och spelar tvspel i 4K från ca 1 ½ meters avstånd. Att se på 4K video gör jag om möjligheten finns helt enkelt. Oftast tittar jag via youtube och höjer till max upplösning.
Behövs 4K video? Nej. Föredrar jag 4K video? Ja.

Skulle jag välja mellan 4K och en skärm i lägre upplösning men med snabbare uppdateringsfrekvens än 60Hz som tex 144Hz eller mer så hade jag dock föredragit den snabbare.

Just nu sitter jag på ett jobbigt val. Att nedgradera min datorskärm på 32 tum 60Hz till en 27 tum 144Hz, eller ta en 32 tum upp till 4K. Eller helt enkelt vänta till framtiden där datorskärm har både 32 tum, 4K och 144Hz. Men det lär väl dröja innan det blir en normal prisnivå.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Har själv en 4K tv på 49 tum och spelar tvspel i 4K från ca 1 ½ meters avstånd. Att se på 4K video gör jag om möjligheten finns helt enkelt. Oftast tittar jag via youtube och höjer till max upplösning.
Behövs 4K video? Nej. Föredrar jag 4K video? Ja.

Skulle jag välja mellan 4K och en skärm i lägre upplösning men med snabbare uppdateringsfrekvens än 60Hz som tex 144Hz eller mer så hade jag dock föredragit den snabbare.

Just nu sitter jag på ett jobbigt val. Att nedgradera min datorskärm på 32 tum 60Hz till en 27 tum 144Hz, eller ta en 32 tum upp till 4K. Eller helt enkelt vänta till framtiden där datorskärm har både 32 tum, 4K och 144Hz. Men det lär väl dröja innan det blir en normal prisnivå.
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Enligt länken är "visual acuity distance" ca 1m för 49" skärm och 4K
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det är precis vad jag missat. Fick 1/500s idag och borde om jag fattat saken rätt ha en 1/60s, dvs ett 10-gångers ND-filter. Det funkar utan om rörelserna är långsamma
Det finns färdiga kit till de flesta drönare med ND4, ND8 och ND16. Ett ND8 (3 stopp) hade gett dig 1/60. Det är för övrigt det mest använda till min drönare, tar nästan aldrig av det.
 

iSolen.se

Guest
Det finns färdiga kit till de flesta drönare med ND4, ND8 och ND16. Ett ND8 (3 stopp) hade gett dig 1/60. Det är för övrigt det mest använda till min drönare, tar nästan aldrig av det.
Jo jag har sett det men med tanke på att jag beställt en Mavic 2 Pro känns det lite onödigt att lägga pengar på min Mavic 1. MP2 har ett fyrkantigt filter, MP1 runt.

Lite tråkigt att man inte kan stänga av filtret med en knapp för när man tar stillbilder vill man absolut inte ha något filter.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Enligt länken är "visual acuity distance" ca 1m för 49" skärm och 4K
Det spännande med detta är att ju högre upplösning ju närmare kan du sitta givet samma skärmstorlek. Det Dock finns en närmsta gräns baserat på skärmstorleken.

Anledningen är att man vill inte kunna särskilja enskilda pixlar. Så en 49" med FullHD har ett minsta tittaravstånd på 1.92m medan med 4K på samma skärm kan du sitta så nära som 0.96m. Bildvinkelmässigt kan du dock sitta så nära som 0.77m men det tror jag ingen vill.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] . Bildvinkelmässigt kan du dock sitta så nära som 0.77m men det tror jag ingen vill.
Det beror nog på ifall man tittar på still eller rörlig bild.
Stillbild kan man själv i lugn och ro speja runt i bilden och uppleva detaljer på olika ställen.

Rörlig bild, däremot, som exempelvis en fotbollsmatch följer jag hellre på längre avstånd. Det gäller ju att hänga med i spelet. Det är inte alltid (eller ganska sällan) som händelsernas centrum är i centrum av skärmen.

För övrigt är 3D den riktiga revolutionen när det handlar om att uppleva fotboll på skärm. Plötsligt ser man ju om bollen är på väg inåt eller utåt i bilden. Men 3D verkar ha gått ur tiden innan det ens blev vardag.
 

Ventures

Aktiv medlem
För övrigt är 3D den riktiga revolutionen när det handlar om att uppleva fotboll på skärm. Plötsligt ser man ju om bollen är på väg inåt eller utåt i bilden. Men 3D verkar ha gått ur tiden innan det ens blev vardag.
Jag vill ha en smidig 3D - konsumentvideokamera, gärna med 4k-upplösning och surroundljud. Sedan är det bara doft dom saknas. Får bli nästa dator att redigera filmerna med.. ;)
 

Bengf

Aktiv medlem
Det fins 4K TV för 4000 kr dom kom längre tillbaks än vad man tror, börjar man att läsa Bild & Ljud eller liknade tidningar så är det skillnader mellan prisklasserna, jämför man aldrig vet man aldrig vilken bra/ dålig TV man har och blir ofta van och nöjd efter en tid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
HD räcker faktiskt väldigt bra i många fall ...

… med reservationen för stora och riktigt stora TV-monitorer. Men för den skull tycker jag inte att man ska avstå från 4K. Det har sina förtjänster.

När det gäller video så tycker jag att 4K upptagningen med min nu rätt gamla Sony A6300 är rätt fantastisk - så länge motivet inte rör sig för mycket (och det är faktiskt inte särskilt mycket det behöver röra sig förrän man störs av "rolling" shutter). Min kamera är ju några år nu och jag skulle bli förvånad om inte det mesta om inte allt av dessa problem kommer fasas ut med en ny generation snabbare stackade sensorer. Sony har visst flaggat för nya sådana även för APS-C som tidigare varit styvmoderligt behandlat.

Jag kör numera 4K rakt igenom både för bildbehandling och i TV och jag tycker det är jättebra för nu bryr jag mig aldrig om att ta ut JPEG:s i något annat än 4K om jag inte ska skriva ut dem. Mina originalbilder till Fotosidans Portfolio är även de i 4K.

När det gäller bildkvalitet så måste jag säga att jag med mina TV-apparater LG 43 tum (4K) resp Samsung 32 (HD) som jag har på landet, har svårt att se någon verklig skillnad i praktiken. Jag streamar mycket från Netflix och HBO och främst Netflix har numera en hel del i 4K. Med HBO däremot hade jag tidigare ibland svåra problem över trådlöst bredband (ute i skärgården) även med enbart HD, (trots ca 30 Mbit/sek) men det berodde nog främst på att HBO använde usel komprimering i början. Netflix har alltid funkat bra. Det tycker jag varit ett visst bevis för att framgången för streaming under vissa marginella förhållanden varit starkt beroende av komprimeringsteknikens utveckling. Numera har jag dessutom (helt i onödan egentligen) satt upp en extern 4G MIMO-antenn som ger mig över 50 Mbit ner och ca 25 upp. Den gör dock varken till eller från i upplevd bildkvalitet. Hemma har jag 200 Mbit-bredband i föreningen men det gör varken till eller från det heller med 200 Mbit eftersom en 4K-film väl bara kräver ca 20 Mbit och en HD dito bara 5 med den kvalitet och denkomprimering man nu använder.

Den stora grejen med 4K för mig är ett enhetligt arbetsflöde och betydligt bättre detaljåtergivning vid bildredigering.

När det gäller digital video tyckte jag det var väldigt intressant att läsa följande länkar från RED:

Rolling shutter
http://www.red.com/learn/red-101/global-rolling-shutter

Temporal aliasing
http://www.red.com/learn/red-101/cinema-temporal-aliasing

Shutter angles
http://www.red.com/learn/red-101/shutter-angle-tutorial

Med digital video inser man ju efter att ha kollat de länkarna att det finns en hel del kring video som kan påverka bildkvaliteten som vi i våra enkla stillbildskameror inte har några användargränssnitt för och det beror förmodligen på att de i händerna på rätt okunnig filmare som jag i värsta fall bara skulle ställa till problem. Men i händerna på en kunnig person kan de nog ge stora möjligheter som vi idag inte har. Särskilt videon om "shutter angles" och kreativa möjligheter tycker jag var intressant. RED har verkligen ansträngt sig pedagogiskt och även om jag förmodligen inte fattat allt så inser jag ju att det finns ett antal dolda parametrar som jag idag inte har tillgång till att påverka.

Ni som är proffs och använder dedikerade proffs videokameror kanske kan upplysa mig om dessa variabler kan påverkas via gränssnitten i dessa kameror.

Det jag också undrar är om vi kommer få se sådana gränssnitt i framtidens "stillbildskameror". Video är väldigt mycket mer komplicerat är stillbild och jag tycker det är fantastiskt trots allt att dagens stillbildskamerors videofunktioner är så bra som de faktiskt är redan.
 

afe

Aktiv medlem
När det gäller att titta på film på normala betraktningsavstånd (eller i en telefon med bra skärm) tycker jag HDR (och bra ljud) gör mycket mer för upplevelsen än 4K.

Däremot om man filmar själv är det precis som med stillbild; om ursprungsmaterialet är högupplöst kan man få till mycket bättre HD än om man filmat i 1080p.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
När det gäller digital video tyckte jag det var väldigt intressant att läsa följande länkar från RED:

Rolling shutter
http://www.red.com/learn/red-101/global-rolling-shutter

Temporal aliasing
http://www.red.com/learn/red-101/cinema-temporal-aliasing

Shutter angles
http://www.red.com/learn/red-101/shutter-angle-tutorial

Med digital video inser man ju efter att ha kollat de länkarna att det finns en hel del kring video som kan påverka bildkvaliteten som vi i våra enkla stillbildskameror inte har några användargränssnitt för och det beror förmodligen på att de i händerna på rätt okunnig filmare som jag i värsta fall bara skulle ställa till problem. Men i händerna på en kunnig person kan de nog ge stora möjligheter som vi idag inte har. Särskilt videon om "shutter angles" och kreativa möjligheter tycker jag var intressant. RED har verkligen ansträngt sig pedagogiskt och även om jag förmodligen inte fattat allt så inser jag ju att det finns ett antal dolda parametrar som jag idag inte har tillgång till att påverka.

Ni som är proffs och använder dedikerade proffs videokameror kanske kan upplysa mig om dessa variabler kan påverkas via gränssnitten i dessa kameror.

Det jag också undrar är om vi kommer få se sådana gränssnitt i framtidens "stillbildskameror". Video är väldigt mycket mer komplicerat är stillbild och jag tycker det är fantastiskt trots allt att dagens stillbildskamerors videofunktioner är så bra som de faktiskt är redan.
Shutter angle kan du påverka, det är slutartiden i förhållande till bildfrekvensen. 180 grader är halva slutartiden av bildrutans exponeringstid. För 30fps blir slutartiden 1/60. Vissa kameror kan ställas in för att ange slutartiden i grader i stället för tid, jag kör 24fps och 172.8 grader på min GH5 för att minimera flimmer från belysning. Att kunna ange slutartid i grader ger oftast slutartider som annars inte är inställbara. Exempelvis 24fps 180 grader är motsvarande 1/48s.

Rolling shutter får vi nog dessvärre stå ut med ett tag till även om ryktet gör gällande att globala slutare är på väg in i konsumentsegmentet också. Men rolling shutter behöver inte alltid vara märkbart, med snabbare och snabbare sensorutläsning minskar problemen drastiskt. Sonys tidigare modeller hade, precis som du nämner, stora problem men de har blivit bättre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Shutter angle kan du påverka, det är slutartiden i förhållande till bildfrekvensen. 180 grader är halva slutartiden av bildrutans exponeringstid. För 30fps blir slutartiden 1/60. Vissa kameror kan ställas in för att ange slutartiden i grader i stället för tid, jag kör 24fps och 172.8 grader på min GH5 för att minimera flimmer från belysning. Att kunna ange slutartid i grader ger oftast slutartider som annars inte är inställbara. Exempelvis 24fps 180 grader är motsvarande 1/48s.

Rolling shutter får vi nog dessvärre stå ut med ett tag till även om ryktet gör gällande att globala slutare är på väg in i konsumentsegmentet också. Men rolling shutter behöver inte alltid vara märkbart, med snabbare och snabbare sensorutläsning minskar problemen drastiskt. Sonys tidigare modeller hade, precis som du nämner, stora problem men de har blivit bättre.
Tack for info och ditt kunnande.

Jag har inte sett något liknande som du har i din GH5 i min kamera. GH5 är säkert bättre på detta än min kamera som väl mer är inriktad på stillbild än GH5.

Ibland funkar det hyfsat även med min A6300 men med den är rolling shutter-problemet verkligen påtagligt om man inte ser upp och något man bara måste förhålla sig till. Det skulle jag helst slippa om jag fick välja. Jag antar att antalet uppdateringar per sekund som en viss skärm klarar av vid uppspelning har ringa påverkan på bildkvaliteten om grundmaterialet lider av "rolling shutter"-effekter.

Fast det jag också menar är ju att det här med "global shutter" som begrepp inte verkar vara så entydigt som jag först trott och särskilt sedan jag läst vad RED skriver i den första länken jag gav er och genom att faktiskt kolla de visuella exempel de ger:


"Ultimately, each shutter type is just a different way to record motion, similar to how different shutter angles have various applications. The optimal solution is having a shutter than can adapt to the various subject and style possibilities. For the vast majority of scenes, a fast rolling shutter is well-suited since this has been the standard for over a century. However, with select specialized applications, sometimes a global shutter can be helpful. In that case, the RED MOTION MOUNT® is one possible solution.

Exemplet från RED visar ju exv. på skillnaderna mellan s.k. "hard" och "soft" rolling shutter i den första länken och vilka effekter det kan få. Soft rolling shutter som tydligen är en senare teknik verkar ju ge en mjukare upplevelse än hard:


http://www.red.com/learn/red-101/cinema-temporal-aliasing

Om det är så pass stor skillnad mellan dessa tekniker, så betyder det ju en del vilken man väljer utifrån vad man faktiskt vill uppnå när det gäller bildeffekter.

Soft global shutter verkar ju påverka både moiréeffekter och oskärpa positivt i de exempel man visar kring "temporal aliasing" (om man nu är ute efter att minska sådana effekter).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När det gäller att titta på film på normala betraktningsavstånd (eller i en telefon med bra skärm) tycker jag HDR (och bra ljud) gör mycket mer för upplevelsen än 4K.

Däremot om man filmar själv är det precis som med stillbild; om ursprungsmaterialet är högupplöst kan man få till mycket bättre HD än om man filmat i 1080p.

Är det inte det RED beskriver i följande citat? :


"The key to addressing temporal aliasing is to treat light differently depending on when it arrives. To understand why, it helps to see how aliasing is minimized when downsizing an image. Just as how a video frame is created by averaging light over a span of time, each pixel in a downsized image is created by averaging groups of nearby pixels. To achieve both high resolution and minimal aliasing, pixels closer to the downsized pixel need to contribute more than pixels further away"
 

"klick"

Aktiv medlem
Fördelen med 4K inspelning är också att man kan plocka ut stillbilder för (mindre) utskrifter eller zooma in digitalt utan det blir gröt.

1080P läget i konsumentkamerorna är dessutom oftast ganska soft (dålig nedskalning?) jämfört med det som används inom proffsbruk. När jag för nått år sen kollade på exempel såg 1080P på "produktionskameror" eller vad det kallas nästan lika skarpt som 4K på konsumentkamerorna. Antar det är många faktorer som spelar som bättre hårdvara och optik ? Nånting får man väl i kameror som kostar några 100K.. Minns ej modeller.

1080P är bra men i våra kameror ser 4K så mycket bättre ut vad jag sett i tester.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fördelen med 4K inspelning är också att man kan plocka ut stillbilder för (mindre) utskrifter eller zooma in digitalt utan det blir gröt.

1080P läget i konsumentkamerorna är dessutom oftast ganska soft (dålig nedskalning?) jämfört med det som används inom proffsbruk. När jag för nått år sen kollade på exempel såg 1080P på "produktionskameror" eller vad det kallas nästan lika skarpt som 4K på konsumentkamerorna. Antar det är många faktorer som spelar som bättre hårdvara och optik ? Nånting får man väl i kameror som kostar några 100K.. Minns ej modeller.

1080P är bra men i våra kameror ser 4K så mycket bättre ut vad jag sett i tester.

Är dålig på filmtenik, men man läser att det scalas ner från 6K och någon scalar ner från 8K, Jordan som jobbade för Camera Store, numera för DPR, verkar rätt så bra på att tala om video. Sony har ett video läge med 4k och 24fps, skall visst visa på mycket detaljer med bra skärpa.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Är dålig på filmtenik, men man läser att det scalas ner från 6K och någon scalar ner från 8K, Jordan som jobbade för Camera Store, numera för DPR, verkar rätt så bra på att tala om video. Sony har ett video läge med 4k och 24fps, skall visst visa på mycket detaljer med bra skärpa.
Det finns olika sätt att göra detta på, pixel binning, subsampling och pixel/line skip. Konsensus verkar vara att subsampling är bäst i de flesta fall men vissa hävdar att binning är bättre på höga ISO-tal. Exakt hur de olika sätten fungerar låter jag någon annan förklara :)

Generellt kan man dock säga att full sensor readout är att föredra framför crop-utläsning (jag tittar på dig Canon EOS R).
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det fins nog flera parametrar som har betydelse beroende på olika videolägen, det fins Super35 läge motsvarar APS-C som också kan ge mycket fin video, tänk på att GH5 har M4/3 sensor och jäkligt mycket att ställa in och justera.
 
ANNONS