Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

djohand

Ny medlem
Hej alla fotofantaster!

Jag behöver Er experthjälp, gissar att jag har registrerat mig på den rätta sidan.
Det ligger till så att jag är ute efter en kamera i prisklassen runt 5-6 tusen.

Jag har spanat på dessa kameror:
Sony A6000
Sony A5100
Nikon coolpix p900

Jag vill kunna fota lite sköna semesterbilder på vänner, djurbilder och kanske ett norrsken (som vi har gott om där jag bor).

Jag har googlat tester och jämfört, men jag vill gärna höra från Er här först innan jag köper.

Kom gärna med tips på andra kameror om ni har.

Tack alla där ute och god jul på Er.

Skulle jag tvingas att välja någon av dessa tre skulle jag välja Sony a6000.
En ok APS-C-kamera med en ordentlig sökare (jämfört med Sony a5100) samt möjlighet att byta objektiv. (jämfört med Nikon p900)
Med en "ordentlig" (Elektronisk i detta fallet) sökare så har du mycket lättare att se vad du fotograferar i solljus, jämfört med Sony a5100 som bara kan visa bilden på skärmen.
Dessutom kan du som sagt byta objektiv på en a6000 vilket ger mycket större möjligheter jämfört med tex Nikon p900. Mitt tips är att söka upp en begagnad Sony a6000 med ett tillhörande 35/1,8-objektiv. Här har du en bra start på ditt fotograferande med ett mångsidigt och ljusstarkt objektiv.
Kolla på Blocket eller här på Fotosidans köp/sälj-avdelning.

Skulle jag tvingas att välja någon av dessa tre skulle jag välja Sony a6000.
En ok APS-C-kamera med en ordentlig sökare (jämfört med Sony a5100) samt möjlighet att byta objektiv. (jämfört med Nikon p900)
Med en "ordentlig" (Elektronisk i detta fallet) sökare så har du mycket lättare att se vad du fotograferar i solljus, jämfört med Sony a5100 som bara kan visa bilden på skärmen.
Dessutom kan du som sagt byta objektiv på en a6000 vilket ger mycket större möjligheter jämfört med tex Nikon p900. Mitt tips är att söka upp en begagnad Sony a6000 med ett tillhörande 35/1,8-objektiv. Här har du en bra start på ditt fotograferande med ett mångsidigt och ljusstarkt objektiv.
Kolla på Blocket eller här på Fotosidans köp/sälj-avdelning.

Tack min vän för det snabba svaret.
Det lutar åt a6000. Du råkar inte ha något ytterligare tips på någon kamera som du kan rekommendera?

Edit: Vad tycker du om detta objektiv? Se länk
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005821279/sony/a6000-svart-e-16-50-3-5-5-6-pz-oss

Tack min vän för det snabba svaret.
Det lutar åt a6000. Du råkar inte ha något ytterligare tips på någon kamera som du kan rekommendera?

Edit: Vad tycker du om detta objektiv? Se länk
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005821279/sony/a6000-svart-e-16-50-3-5-5-6-pz-oss

Jag har alldeles för lite erfarenhet för att uttala mig om Sonys produkter. (Fotar själv med Nikon)
Mitt tips är att du åker till en dedikerad fotoaffär, där säljarna vet vad dom talar om, och klämmer och känner på grejerna innan du slår till. Hur kamerahuset känns att hålla i handen är en viktig del i hur man kommer att trivas med en kamera eller ej.
Och som sagt. Att börja med något begagnat kan vara smart om man är osäker på om man kommer att uppskatta fotandet eller ej.

Jag är rätt säker på att det finns andra här som kan ge mer handfasta tips kring Sonys sortiment, så håll ut.

Jag har alldeles för lite erfarenhet för att uttala mig om Sonys produkter. (Fotar själv med Nikon)
Mitt tips är att du åker till en dedikerad fotoaffär, där säljarna vet vad dom talar om, och klämmer och känner på grejerna innan du slår till. Hur kamerahuset känns att hålla i handen är en viktig del i hur man kommer att trivas med en kamera eller ej.
Och som sagt. Att börja med något begagnat kan vara smart om man är osäker på om man kommer att uppskatta fotandet eller ej.

Jag är rätt säker på att det finns andra här som kan ge mer handfasta tips kring Sonys sortiment, så håll ut.

Märke för mig spelar mindre roll. Kan du tipsa om någon Nikon då?
Jag bor i Kiruna och har dålig tillgång till fotoaffärer. Ska kika runt här och på blocket.

Tacksam för ditt svar igen. God jul!

Av de du tittat på är Sony A6000 det bästa valet. Den har rimligt stor sensor vilket är bra för norrskenet, och har riktig sökare som gör det lättare att se motivet i soljus, samt gör det lättare att hålla kameran stadigt i och med att du kan ta stöd mot huvudet.

Titta även vad Fujifilm har att erbjuda. Fujifilm har betydligt bättre användargränssnitt och satsar mer helhjärtat på APS-C formatet än Sony. Du borde kunna få in en Fujifilm X-T1 eller X-T10 inom budget.

Märke för mig spelar mindre roll. Kan du tipsa om någon Nikon då?
Jag bor i Kiruna och har dålig tillgång till fotoaffärer. Ska kika runt här och på blocket.

Tacksam för ditt svar igen. God jul!

Nu vill ju inte jag sitta här och berätta för dig vilken kamera du ska köpa... För det handlar så mycket om tycke och smak. Men det finns praktiska fördelar med vissa märken och modeller.
Med en spegelreflexkamera (DSLR) från Canon eller Nikon så får du ganska mycket ”bang for the buck” som dom coola killarna brukar säga. ;)
Du kan hitta en ok kamera från ovan nämnda tillverkare för ett par tusenlappar och uppåt. Skillnaderna mellan Canon och Nikon handlar mest om tycke och smak.
Den stora fördelen med dessa alternativ är att det finns gott om både begagnade kameror och objektiv till rimliga priser eftersom det är dom dominerande märkena på marknaden.
Om du gillar att fotografera är det alltså ganska lätt att hitta objektiv till ok priser. Om du inte gillar det så är det troligtvis lättare att sälja kameran om det står Canon eller Nikon på den jämfört med om det står Sony.
Sonyn har dock en fördel som dom andra saknar. Nämligen det lilla formatet samt den låga vikten. En DSLR med ett större objektiv (typ 70-200 f2,8) blir snabbt obekäm och tung att bära på en längre tid.

Hoppas att jag inte har rört till det ännu mer för dig nu! Köp den som du fastnar för!

Bortsett från priset så finns inget egentligt skäl att välja A5100 framför A6000, men däremot ganska många nackdelar.

Nikon P900 är en helt annan typ av kamera så fundera på vad du egentligen vill göra med din kamera, är det viktigast med högre kvalitet på bilder på nära håll och i svagt ljus, välj Sonyn, är det viktigare att kunna fota på stora avstånd, välj Nikon.

Som alternativ till Sony A6000 så vill jag gärna framhålla Canon M50, som jag tycker är bättre i nästan allt, och inte minst mer hanteringsvänlig.

Tack så mycket alla. Lutar åt Sony a6000. Av ren slump så hade en kompis en a6000 som jag ska testa.

Jag ska läsa på lite om objektiv och alla beteckningar där också.

God jul och tack till er för hjälpen!

Hej alla fotofantaster!

Jag behöver Er experthjälp, gissar att jag har registrerat mig på den rätta sidan.
Det ligger till så att jag är ute efter en kamera i prisklassen runt 5-6 tusen.

Jag har spanat på dessa kameror:
Sony A6000
Sony A5100
Nikon coolpix p900

Jag vill kunna fota lite sköna semesterbilder på vänner, djurbilder och kanske ett norrsken (som vi har gott om där jag bor).

Jag har googlat tester och jämfört, men jag vill gärna höra från Er här först innan jag köper.

Kom gärna med tips på andra kameror om ni har.

Tack alla där ute och god jul på Er.

Kika på en Instax innan du bestämmer dig också!

Lite mer seriöst; är ganska oklart vad du är ute efter, och blandar ganska vilt bland kameratyper, men endast några få modeller.

A6000-serien är jättefina kameror. Var själv nära att köpa en en gång i tiden. Men jag skippade pga. att jag tycker objektivutbudet är så dåligt hos Sony när det gäller E-objektiv/APS-C. Måste det vara Sony så skulle jag gå på deras fullformatare (A7-serien) som tar deras FE-objektiv.

Skall du ha något smidigt och kompaktare spegellöst i mindre format liknande A6000 så kika mycket hellre på Fujifilm X eller Olympus/Panasonic m43. Där har du ett mycket trevligare och bättre anpassat objektivutbud, och det är ju trots allt objektiven som är viktigast i ett system.

God fortsättning! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto