Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hela den här utvikningen i tråden bygger på den spekulationen jag skrev om att ”om några år är alla kameror uppkopplade ...”.
Så visst är det spekulation. Men i stort sett är ju en iPhone en sådan molnkamera idag. Det är bara lite flört med bakåtsträvare att bilderna lagras lokalt i telefonen. De kunde lika gärna lagras i iCloud enbart.
Den möjligheten finns ju redan. Fast varför skulle jag ha mina mobilbilder på iCloud när jag har nas-sevrar och diskar med bortåt 15 TB.
Mina mobilbilder är mitt minsta problem för de tar väldigt liten plats.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Förbättring eller inte är en relativ upplevelse.

Jag tror att det är dit branschen förflyttar sig.
Jag kan också tänka mig att branschen vill ”kliva högre upp i näringskedjan” som det kallas, och förflytta sig mer åt att leverera tjänst än hårdvara. Vi får nog snart se abonnemang där kameran ingår men man betalar för tjänsten. Bilderna du tar ligger i molnet.
Från början för billiga konsumenttjänster, men sedan högre och högre upp i klasserna.
Det är tydligt att företag som Apple, Amazon och Google och tom Adobe har betydande inkomster från molntjänster.

Nikon har startat sitt eget moln. Jämför med en hårdvarutillverkare som Apple som har ca 16% av sin omsättning från tjänster, där moln och appar är ungefär hälften vardera.

Det finns helt klart en potential för tillväxt som de garanterat funderar jättemycket på hur de bäst kan fånga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den möjligheten finns ju redan. Fast varför skulle jag ha mina mobilbilder på iCloud när jag har nas-sevrar och diskar med bortåt 15 TB.
Mina mobilbilder är mitt minsta problem för de tar väldigt liten plats.
Spekulationen/idén avgränsar inte egen NAS som slutdestination egentligen. Det handlade mest om kedjan av temporär lagring och överföring dit.
Min hypotes är att i framtiden behöver vi inte fippla med minneskort och sladdar på vägen till slutdestinationen. Bilderna går från kameran över nätet till trygg och säker lagring i ”molnet” så fort de är skapade och överföringsmöjligheten finns. Helt automatiserat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja precis. Vi skrev nog samtidigt.
Alla mina barn tar mängder av bilder av sina barn. En av dem köpte en Canon 7D men den användes knappt för det var för besvärligt. De tog sig inte tid att lära sig fotografins grunder. Så det blev tillbaka till mobilkameran.

Jag har skannat och hittat mängder av bilder från mina förfäder och från min frus i Österrike. En del del amatörbilder och andra tagna av kringresande fotografer. Det har gett mig insyn i hur de levde och såg ut.
Risken är väl att de flesta som fotar med mobilkameror inte har back-ups nog så dessa bilder lever vidare under flera generationer.
Min svärfar tvingades som Österrikare under kriget in i Tyska arméen. Han var nog en väldigt motvillig soldat men det präglade honom under resten av livet. Jag tror att han led av en ständig posttraumatisk stress. Även min svärmor kan aldrig släppa vad hon tvingades uppleva under kriget och den senare ryska ockupationen av deras östra del av Österrike där all boskap togs om hand av ryssarna , kvinnor våldtogs och alla maskiner och utrustning monterades ner och togs hem till Ryssland.
Historierna har jag hört många gånger men bilderna ger mig bättre förståelse av dessa historier.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Spekulationen/idén avgränsar inte egen NAS som slutdestination egentligen. Det handlade mest om kedjan av temporär lagring och överföring dit.
Min hypotes är att i framtiden behöver vi inte fippla med minneskort och sladdar på vägen till slutdestinationen. Bilderna går från kameran över nätet till trygg och säker lagring i ”molnet” så fort de är skapade och överföringsmöjligheten finns. Helt automatiserat.
Det är där är kanske enda chansen för den som är amatör på både fotografering och IT att se till att bilderna finns kvar till nästa generation.
Våra familjebilder är ju en viktig del av vår historia för framtida generationer.
Fast denna diskussion bör nog hamna i en egen tråd. Vem skapar en sådan?
 

Ventures

Aktiv medlem
Spekulationen/idén avgränsar inte egen NAS som slutdestination egentligen. Det handlade mest om kedjan av temporär lagring och överföring dit.
Min hypotes är att i framtiden behöver vi inte fippla med minneskort och sladdar på vägen till slutdestinationen. Bilderna går från kameran över nätet till trygg och säker lagring i ”molnet” så fort de är skapade och överföringsmöjligheten finns. Helt automatiserat.


Framtidsscenario: Paul Hansen till DNs bildredaktör över sprakig telefonlinje;
-Jag trodde ni fått bilderna! Det är ju fyra pluppar på 5G-täckningen här i Mogadishu.
-Du får väl ta dej fram till fronten och ta nya då.
-OK. Uppfattat.
 

PMD

Aktiv medlem
Under tiden "slipper" du och familjen möjligheterna att tända och släcka utan knappar, tex genom närvaro eller tid.
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.

Om en hackare kommer åt ljusknappen kan de tända och släcka ljuset. Oj vad otäckt.
De kan nog ställa till mer oreda i nätet om de blir kan tillskansa sig root-access i lampans operativsystem, och sådana sårbarheter finns det rapporter om.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Framtidsscenario: Paul Hansen till DNs bildredaktör över sprakig telefonlinje;
-Jag trodde ni fått bilderna! Det är ju fyra pluppar på 5G-täckningen här i Mogadishu.
-Du får väl ta dej fram till fronten och ta nya då.
-OK. Uppfattat.
:)

Men det motsatta är ju lika illa.
Redaktionen till Paul:
- hur gick det, kommer du in med några bilder?
- Alltså, ja, jag fick några riktigt bra bilder. Men kameran blev snodd på bussen på väg till hotellet
-Du får väl ta dej fram till fronten och ta nya då.
-OK. Uppfattat.

Överföring, oavsett teknik, kan såklart misslyckas. Det viktiga är att processen har koll på status och inte tömmer mellanlagringsbufferten innan överföringen är klarerad.
Så funkar min hembygds uppladdning till Flickr bild för bild. Är överföringen klarerad av Flickr raderas bilden i min Raspberry Pi. Klareras inte överföringen läggs bilden på kö för nytt försök.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.
[...].
Någonstans lite längre upp i tråden diskuterades hur mycket bandbredd alla dessa IOT tar egentligen.

Jag har inte svaret, men fick en gång berättar av en teknisk chef för bredbandsprodukten i ett av våra stora tekecom-bolag.
Det är en ganska stor del som går åt bara för att alla prylar i egna nätet och alla grannarnas acceccpunkter och prylar ska känna till varandra. De delar ju frekvensband så de måste hela tiden hålla koll på ifall någon annan använder frekvensen just nu.
Ju fler prylar som ska kommunicera desto större del av tillgänglig bredd går åt.

Lite extra off topic kan nämnas att den som ställer in sin accesspunkt att köra med ”breda kanaler” (eller vad det heter) biter ofta sig själv och grannarna i svansen. Visserligen gäller att ju bredare kanal desto snabbare överföring. Men det gäller bara om man är ensam. Är det flera prylar som ska samsas så är det fortfarande bara en i taget som kan köra. Den som då allokerat ett bredare frekvensspektrum har då hindrat för andra som annars kunnat köra samtidigt.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
5G-celler, trodde jag att jag skrev. Men de finns ju ännu inte operativt, såvitt jag vet.

Om du talar om vilket inlägg du syftar på, så kanske jag kan klargöra vad jag menade.
Nja, du skrev i aningen nedvärderande ton "konsumentprodukter", att de inte presterade, alltså något som finns, så då var jag lite nyfiken på hur du 1) kunde såga en hel bransch 2) så lätt skilja på konsument och pro (och business för den delen)

Ex Ubiquiti blev därmed diskad.

Produktvalet kommer inte lösa att med Wifi, oavsett fabrikat, kommer prylar och olika nätverk slåss om samma bandbredd och kanaluppsättningår.
 

iSolen.se

Guest
Någonstans lite längre upp i tråden diskuterades hur mycket bandbredd alla dessa IOT tar egentligen.

Jag har inte svaret, men fick en gång berättar av en teknisk chef för bredbandsprodukten i ett av våra stora tekecom-bolag.
Det är en ganska stor del som går åt bara för att alla prylar i egna nätet och alla grannarnas acceccpunkter och prylar ska känna till varandra. De delar ju frekvensband så de måste hela tiden hålla koll på ifall någon annan använder frekvensen just nu.
Ju fler prylar som ska kommunicera desto större del av tillgänglig bredd går åt.

Lite extra off topic kan nämnas att den som ställer in sin accesspunkt att köra med ”breda kanaler” (eller vad det heter) biter ofta sig själv och grannarna i svansen. Visserligen gäller att ju bredare kanal desto snabbare överföring. Men det gäller bara om man är ensam. Är det flera prylar som ska samsas så är det fortfarande bara en i taget som kan köra. Den som då allokerat ett bredare frekvensspektrum har då hindrat för andra som annars kunnat köra samtidigt.
Jag har precis av den anledningen just dragit nytt LAN hemma för att tråda så många produkter som möjligt och wifiöverföringshastigheten gick upp dramatiskt och några besvärande störningar försvann.
 

iSolen.se

Guest
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.

Nej det är nog ingen bra lösning. Kör Hue så? Den kör väl eget protokoll på 868MHz. Jag tror inte man behöver wifibryggan egentligen, den är bara bekväm. Tex finns det ju kontroller som jag uppfattar kommunicerar direkt med enheterna (zigbee)

De kan nog ställa till mer oreda i nätet om de blir kan tillskansa sig root-access i lampans operativsystem, och sådana sårbarheter finns det rapporter om.
Jag är medveten om det men så länge inget livsuppehållande system finns i mitt hem handlar det bara om datasäkerhet.

Men det finns dom som inte vill åka tåg, båt, bil, mobiltelefon osv för att de är rädda eller inte förstår, det var t ex väldigt vanligt att folk inte vågade åka tåg när de kom.

Det är synd att inte använda teknik som kan göra så mycket. Det är framtiden, frågan är bara när man vill utnyttja fördelarna.

Admin: Skulle vi kunna grena ut denna tråd, rejält off topic nu.
 
ANNONS