Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan du alltså ställa in kamerans FTP-klient att ladda upp bilder till FTP-servern så fort de dyker upp i kamerans filsystem?

Det låter ju som en väldigt trivsam lösning. Men dyr med tanke på vilken kamera det handlar om.
Ja!
Det är så jag kör när jag direktuppladdar minsta jpg till Flickr. Då är klienten inställd att överföra jpg vareftetr de dyker upp.
När jag sedan kommer hem ställer jag in den att istället flytta överföra RAW.
 

iSolen.se

Guest
5G-celler (det var du som tog upp hemmanät). Några 5G-celler ute i verkligheten finns dock inte än så vitt jag vet.

Om man ska jämföra med ett mesh net ("nät-nät"?) så ska man välja ett som har separat backkanal. Då tål det last bättre.


Jag vill inte ha lampor med sårbara operativsystem som är uppkopplade via WiFi till mitt hemma nät. Det finns för många rapporter om hur lätt det är att kracka sig in i en sådan för att bli root och sen kunna ha "skoj" i nätet.
Under tiden "slipper" du och familjen möjligheterna att tända och släcka utan knappar, tex genom närvaro eller tid.

Om en hackare kommer åt ljusknappen kan de tända och släcka ljuset. Oj vad otäckt.

Hur skyddar du dig mot folk som har en fjärr av samma fabrikat, som lyser in genom ett fönster och byter kanal på din teve?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har haft abonnemang där man fått ett extra datasimkort gratis. Att stoppa i valfri gadget, padda, laptop, kamera.

Det kommer säkert till 5G också, om ens simkort kommer behövas. eSim är framtiden.
Jag vet inte hur det är i Sverige nuförtiden, men i många länder finns det familjeabonnemang utan begränsningar för samtal och data. Med eSIM kan man nog ha hur många leksaker man vill...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad kostade en ny D4?

Fallet jag kommenterade handlade om en EOS-1 DX som inte var något billig kamera när den var aktuell toppmodell, och knappast är jättebillig begagnad heller.
Ja en 1D X kostar väl runt tjugotusen idag. Men tekniken och principen är väl densamma även för en konsumentkamera med inbyggd WiFi gissar jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det hade min gamla D4 också...men använde aldrig i praktiken.



Jag har en D850 med Wifi, borde vara möjligt ladda upp lätt till NASen hemma.

Om överföringen går på några minuter kan jag ändra hur jag jobbar.

Om jag har 1000 bilder á 55 MB, pratar vi om... 10 minuter?
Jag har inte mätt hur lång tid min uppladdning tar. Jag upplever det som några minuter. Jag kopplar in kameran i nätet när jag kommer hem, och städar sedan undan resten av packningen.
Jag kan återrapportera när jag har gjort en mätning.
Teoretiskt tar det faktiskt 10 minuter om jag räknat rätt

400 bilder om 20 MB.
100 mbps i överföringshastighet.
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte mätt hur lång tid min uppladdning tar. Jag upplever det som några minuter. Jag kopplar in kameran i nätet när jag kommer hem, och städar sedan undan resten av packningen.
Jag kan återrapportera när jag har gjort en mätning.
Teoretiskt tar det faktiskt 10 minuter om jag räknat rätt

400 bilder om 20 MB.
100 mbps i överföringshastighet.
Det skulle betyda en timme för mig. USB3 tar "några minuter".
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är i Sverige nuförtiden, men i många länder finns det familjeabonnemang utan begränsningar för samtal och data. Med eSIM kan man nog ha hur många leksaker man vill...
De operatörer som har eSIM idag tar betalt för det extra "abonnemanget" som krävs för eSIM - kostnaden varierar, men det går ju inte att ha hur många leksaker som helst :)
 

iSolen.se

Guest
Men hur skulle det då vara om bilderna successivt och kontinuerligt överfördes från det att din fotosession startar till dess att du är hemma. Skulle alla bilderna ligga fint på servern och vänta när du kom hem?
Sista ordväxlingen var från kamera hemma till NAS/dator hemma men visst skulle jag vara nöjd med det om jag bara kunde vara säkrare på den överföringen än den jag har (kamera->XQD->kortläsare->dator)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De har ju inte ökat de senaste åren. Eller hur? Snarare minskat.


:)
Jag har svårt att se att någon molnlösning skulle bli en förbättring. Jag har en båt i Kroatien och kör mycket roaming. När det är högsäsong och alla som ligger på stranden surfar skall man vara glad om man koppla upp sig alls.
Vill man betala räkningar och annat får man göra det mellan 4-8 på morgonen.
Vi har bra nät i sverige men så ser det inte alls ut i resten av världen.
 

afe

Aktiv medlem
Minneskort kan man lita på. Fast bredband utomlands skall du inte lita på.
Vad gäller för ditt bredband i Kroatien? Och har du varit där under högsäsongen när alla fotar på stranden och skickar bilder till vänner.
Man får gå upp väldigt tidigt på morgonen om man skall kunna få en vettig uppkoppling.
För mig är det fullständigt ointressant hur bredbandet fungerar i Kroatien (men generellt gäller att jag har 100GB surf per månad inom EU och USA).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För mig är det fullständigt ointressant hur bredbandet fungerar i Kroatien (men generellt gäller att jag har 100GB surf per månad inom EU och USA).
Skall du leva med en lösning som bygger på uppladdning skall det väl fungera överallt? Eftersom jag reser mycket kan jag tala om att det fungerar ofta ganska dåligt.
För min del håller jag mig till minneskort och tar med mig 2 portabla diskar. Det fungerar alltid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har svårt att se att någon molnlösning skulle bli en förbättring. [...].
Förbättring eller inte är en relativ upplevelse.

Jag tror att det är dit branschen förflyttar sig.
Jag kan också tänka mig att branschen vill ”kliva högre upp i näringskedjan” som det kallas, och förflytta sig mer åt att leverera tjänst än hårdvara. Vi får nog snart se abonnemang där kameran ingår men man betalar för tjänsten. Bilderna du tar ligger i molnet.
Från början för billiga konsumenttjänster, men sedan högre och högre upp i klasserna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skall du leva med en lösning som bygger på uppladdning skall det väl fungera överallt? Eftersom jag reser mycket kan jag tala om att det fungerar ofta ganska dåligt.
För min del håller jag mig till minneskort och tar med mig 2 portabla diskar. Det fungerar alltid.
Självklart ska du använda det dom funkar flr dig.
Det är nog inte i Kroatien som molnkameran får fäste först. Troligare i kina, Japan, Taiwan eller Korea.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förbättring eller inte är en relativ upplevelse.

Jag tror att det är dit branschen förflyttar sig.
Jag kan också tänka mig att branschen vill ”kliva högre upp i näringskedjan” som det kallas, och förflytta sig mer åt att leverera tjänst än hårdvara. Vi får nog snart se abonnemang där kameran ingår men man betalar för tjänsten. Bilderna du tar ligger i molnet.
Från början för billiga konsumenttjänster, men sedan högre och högre upp i klasserna.
Det där tror jag är mer framtidsspekulationer. Jag jobbade under väldigt många år i It-sektorn. Har hört mängder av sådana spekulationer och de flesta har varit floppar.
Jag började köra internet före webben fanns. När webben kom något år senare såg jag att detta skulle bli en succé. Fast kom ihåg att internet startade redan 1967 som Darpa-net. Världen utvecklas faktiskt ganska långsamt och vilken utveckling tekniken tar beror på hur konsumenterna bedömer nyttan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där tror jag är mer framtidsspekulationer. Jag jobbade under väldigt många år i It-sektorn. Har hört mängder av sådana spekulationer och de flesta har varit floppar.
Jag började köra internet före webben fanns. När webben kom något år senare såg jag att detta skulle bli en succé. Fast kom ihåg att internet startade redan 1967 som Darpa-net. Världen utvecklas faktiskt ganska långsamt och vilken utveckling tekniken tar beror på hur konsumenterna bedömer nyttan.
Hela den här utvikningen i tråden bygger på den spekulationen jag skrev om att ”om några år är alla kameror uppkopplade ...”.
Så visst är det spekulation. Men i stort sett är ju en iPhone en sådan molnkamera idag. Det är bara lite flört med bakåtsträvare att bilderna lagras lokalt i telefonen. De kunde lika gärna lagras i iCloud enbart.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Självklart ska du använda det dom funkar flr dig.
Det är nog inte i Kroatien som molnkameran får fäste först. Troligare i kina, Japan, Taiwan eller Korea.
Är inte redan våra moderna mobilkameror den där molnkameran? Var jag än är i Europa så fotar de flesta allt med sina mobiler. Systemkameror är det bara ett fåtal som använder.
Sedan skickar man sina bästa bilder med mms till vänner bekanta och sociala medier.
Det är ett av skälen att mobilnätet i Makarska storknar vid högsäsong. Alla turister på stranden fotar hela tiden och surfar medan de solar. Det är inget större fel på nätet under lågsäsongen. Fungerar ungefär lika bra som i Sverige.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Dessutom.
Att det på var och varannan knattematch i fotboll står minst en förälder och filmar med sin smartphone. Filmen direktsänder de live via facebook eller annan kanal till glädje för släkt och vänner.
Det är ingen spekulation. Det är vardag.
Filmen både direktsänds och lagras i molnet. På mobila enheten finns inte plats att lagra.
 
ANNONS