Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Detta gäller förstås bara köpare som är momsregistrerade i Sverige. Inte privatpersoner.
Det gällde företag och de brukar vara momsregistrerade.

Privatpersoner betalar moms eller VAT i enlighet med tidigare diskussion. Tex handlar man över nätet från Hong Kong betalar man svensk moms i källan om företaget har en omsättning mot Sverige på över 300 000 och annars ska man betala moms hemma. Handlar man från UK ska det vara engelsk moms eller om omsättningen är stor, svensk moms, och det ska stå på kvitton.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om ett HK företag säljer till svenska privatpersoner för över 300 000 och därmed ska ta ut svensk moms vid källan, måste de alltså vara momsregistrerade med svensk momsregistreringsnummer?
Det finns ingen sådan regel. Ett företag i Hongkong som inte har någon anknytning till Sverige (utöver kunder) kan inte bli skyldigt att ta ut svensk moms.

Däremot är företag i andra EU-länder i vissa fall skyldiga att momsregistrera sig i Sverige och ta ut svensk moms när de säljer varor till kunder med adress i Sverige. Tröskelvärdet är då, enligt Skatteverket, en omsättning på 320000 SEK per år.

För övrigt kan jag inte motstå att citera detta inlägg:

Detta är off topic, ämnet är momsregler inom EU.

HK är inte inom EU.
 

iSolen.se

Guest
Det finns ingen sådan regel. Ett företag i Hongkong som inte har någon anknytning till Sverige (utöver kunder) kan inte bli skyldigt att ta ut svensk moms.

Däremot är företag i andra EU-länder i vissa fall skyldiga att momsregistrera sig i Sverige och ta ut svensk moms när de säljer varor till kunder med adress i Sverige. Tröskelvärdet är då, enligt Skatteverket, en omsättning på 320000 SEK per år.

För övrigt kan jag inte motstå att citera detta inlägg:
Jag hade hört om gränsen men visste inte att den bara gällde inom EU. Dessutom trodde jag inte det gällde omsättning utan försäljning.

Håller med där, Per skapar en ny tråd för att diskutera E-infinity EU-moms, E-infinity är ett HK-bolag :)

Man kan ana att han vill ha bort diskussionen från E-initytråden samtidigt som han vill påskina att det är är ett affär inom EU trots att det är ett Hong Kong-företag man handlar med :)

På B&H, alltså USA, kan man välja att hantera skatterna själv eller betala på en gång i e-butiken.

"We calculate Duty VAT, Taxes, etc. in accordance with the laws and import regulations of the destination country. These fees are usually based on destination, item type, and country of origin, manufacture or assembly.

When you choose to have B&H handle this payment for you the order total is guaranteed by B&H 100%. There will be no additional charges or fees due upon delivery.
"
 

iSolen.se

Guest
Med tanke på att du "inte visste" var dina kommentarer i detta ämne uppseendeväckande definitiva och reservationslösa.
Det var inte viktigt mer än för att påpeka att de om de utger sig från att handla från UK gör ytterligare ett fel som inte tar ut källmoms.

Det påverkar inte huruvida moms ska betalas, bara vem som ska göra det.

Ett tips för framtiden är att inte börja med personangrepp så fort någon erkänner sig ha fel eller inte veta. Hur ofta erkänner du att du har fel? Oftast tystnar du bara.
 

PMD

Aktiv medlem
Per skapar en ny tråd för att diskutera E-infinity EU-moms, E-infinity är ett HK-bolag :)

Man kan ana att han vill ha bort diskussionen från E-initytråden samtidigt som han vill påskina att det är är ett affär inom EU trots att det är ett Hong Kong-företag man handlar med :)
Det är bra att diskutera olika ämnen i separata trådar. Det blir mindre rörigt, förvirrat och irriterat då.

När man köper en vara av E-infinity i UK så skeppas en vara från ett EU-land till ett annat. Den här trådens rubrik passar bra in på sådan handel.
 

iSolen.se

Guest
Det är bra att diskutera olika ämnen i separata trådar. Det blir mindre rörigt, förvirrat och irriterat då.

När man köper en vara av E-infinity i UK så skeppas en vara från ett EU-land till ett annat. Den här trådens rubrik passar bra in på sådan handel.
Om du köper den från UK ska du också betala UK-VAT 20% men det gör du ju inte.

Du kunde också ha kallat tråden, "E-infinity, betalas verkligen moms, skatt och avgifter som det ska?" eftersom bolaget inte ligger i UK utan Hong Kong.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det normala är att företag lägger på moms och andra avgifter i priset och inget en konsument/privatperson någonsin behöver bry sig om. Inte heller ska privatpersoner behöva bry sig om huruvida ett företag sköter sin ekonomi.
I detta fall har e-infinity bakat in alla avgifter som tillkommer i deras prislista och i det ingår även frakt. Företaget har även förklarat att varorna skickas till privatpersonerna från UK och att deras kurir i UK är ansvarig att avgifterna betalas in.
Åter igen. Detta tillvägagångssättet har jag redovisat för tullverket och skatteverket för företag och båda ser inga problem ska uppstå för en privatperson som handlar ifrån detta företag. Det kan nog bli en knepigare sak att hantera för företag i Sverige som vill bokföra köpet i deras företag.

För Olas del tycker jag att han bör beställa nåt från dom och begära momskvitto. För andra privatperson så tycker jag..... KÖP!

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du köper den från UK ska du också betala UK-VAT 20% men det gör du ju inte.
Hur vet du det? Eller, rättare sagt: Varför tror du det?

Enligt företaget är "Import Tax Included". Och om det faktiskt vore så att deras verksamhet är ett gigantiskt momsbedrägeri förmodar jag att brittiska myndigheter under de år som gått skulle ha uppmärksammat detta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur vet du det? Eller, rättare sagt: Varför tror du det?

Enligt företaget är "Import Tax Included". Och om det faktiskt vore så att deras verksamhet är ett gigantiskt momsbedrägeri förmodar jag att brittiska myndigheter under de år som gått skulle ha uppmärksammat detta.
Om de nu är så seriösa och skatteinbetalande är det ju märkligt att de inte t ex kan ange en returadress i Storbritannien. Istället står adressen i Hong Kong och en särskild varning om att man inte ska skicka något dit, utan särskilt begära en adress för ändamålet. Varför?

På tal om myndigheter så kan ju den som inte har gjort det titta på gårdagens Uppdrag granskning. Det är ju fantastiskt med ett företag, åtminstone att döma av den version som där berättades, satt i system att betala ut högre lön så att det ser bra ut och sedan kräva återbetalning privat. En intressant aspekt på det hela är att jag går förbi en av de aktuella nagelsalongerna regelbundet i ett köpcentrum. Jag har redan tidigare reagerat på personalens sammansättning och tyckt att det framstår som märkligt. Ibland är det så att när något verkar mystiskt så är det ofta också det.
 

iSolen.se

Guest
Hur vet du det? Eller, rättare sagt: Varför tror du det?

Enligt företaget är "Import Tax Included". Och om det faktiskt vore så att deras verksamhet är ett gigantiskt momsbedrägeri förmodar jag att brittiska myndigheter under de år som gått skulle ha uppmärksammat detta.
Haha, jo dessa bolag var kända och jag varnades för dem redan på den tiden jag jobbade i England. Man kan väl gissa att de använder sig av någon slags bulvan för att packa om varorna på Irland.

För du tror väl inte att man kan handla momsfritt? Något momskvitto går inte att få.

Och det där skatterna har jag bett att få specificerade till typ och mängd. Gissa hur många specificeringar jag fått på tre försök ;-)

Jag har också sett ett kvitto, ingen moms eller VAT och det står en Hong Kong-adress som företagsadress.
 

iSolen.se

Guest
Det normala är att företag lägger på moms och andra avgifter i priset och inget en konsument/privatperson någonsin behöver bry sig om. Inte heller ska privatpersoner behöva bry sig om huruvida ett företag sköter sin ekonomi.
I detta fall har e-infinity bakat in alla avgifter som tillkommer i deras prislista och i det ingår även frakt. Företaget har även förklarat att varorna skickas till privatpersonerna från UK och att deras kurir i UK är ansvarig att avgifterna betalas in.
Åter igen. Detta tillvägagångssättet har jag redovisat för tullverket och skatteverket för företag och båda ser inga problem ska uppstå för en privatperson som handlar ifrån detta företag. Det kan nog bli en knepigare sak att hantera för företag i Sverige som vill bokföra köpet i deras företag.

För Olas del tycker jag att han bör beställa nåt från dom och begära momskvitto. För andra privatperson så tycker jag..... KÖP!

/Stefan
Jag vet att du inte bryr dig om hur det blev billigt, du har rätt konsekvent attityd till försäkringar och skatt.

Jag bryr mig.

Momskvitto går inte att få, hur förklarar du det? Det vore en jättemiss att inte låta fotografer som ofta är egna företagare kunna dra av moms, tull och andra avgifter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet att du inte bryr dig om hur det blev billigt, du har rätt konsekvent attityd till försäkringar och skatt.

Jag bryr mig.

Momskvitto går inte att få, hur förklarar du det? Det vore en jättemiss att inte låta fotografer som ofta är egna företagare kunna dra av moms, tull och andra avgifter.
Jag rätt konsekvent att man från sin egna sida ska göra enligt spelreglerna. Vad motspelaren gör sedan ska man inte lägga ner för mkt energi på.

Har du försökt få ett momskvitto?
Vad har du beställt?

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Ett företag kan förstås välja att rikta sig mot privatpersoner (som är den absolut största kundgruppen) och därmed inte bry sig så mycket om det där med momskvitto ;)
 

iSolen.se

Guest
Ett företag kan förstås välja att rikta sig mot privatpersoner (som är den absolut största kundgruppen) och därmed inte bry sig så mycket om det där med momskvitto ;)
Menar du att det finns undantag från reglerna om momskvitto för privatpersonser? (En säljare behöver f ö inte ens veta om köparen är privat eller företag.)
 

iSolen.se

Guest
Jag rätt konsekvent att man från sin egna sida ska göra enligt spelreglerna. Vad motspelaren gör sedan ska man inte lägga ner för mkt energi på.

Har du försökt få ett momskvitto?
Vad har du beställt?

/Stefan
Nej men jag har frågat om man kan få (nej det kan man inte) och dessutom har jag fått tillsänt mig ett kvitto från en kund så det är därför jag har sett ett utan att ha handlat där.

Jag tycker det är väldigt fel att du inte bryr dig om vad "motspelaren", du menar säljaren, fått tag i grejerna, för över grejerna, och om de betalat skatt och tull etc eller inte.

Kan jag få ett momskvitto från dig till exempel?
 
ANNONS