Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej men jag har frågat om man kan få (nej det kan man inte) och dessutom har jag fått tillsänt mig ett kvitto från en kund så det är därför jag har sett ett utan att ha handlat där.

Jag tycker det är väldigt fel att du inte bryr dig om vad "motspelaren", du menar säljaren, fått tag i grejerna, för över grejerna, och om de betalat skatt och tull etc eller inte.
...
Jag har alltså kollat upp med e-infinity, tullverket och skatteverket.
Jag har gjort min läxa och allt verkar i sin ordning så jag kör med de spelreglerna.
Om 1 år och det visar sig att de inte redovisar alla sålda varor utan bara 10%, bör jag inte ha i mitt samvete just nu. Däremot lär jag inte handla från dom om detta skulle visa sig vara sant.
Detta gäller ju alla företag, exempelvis pizzerian 2 km härifrån för några år sedan. Jag handlade gladeligen från dom förr, brydde inte mig om att få kvitto på köpet eller momskvitto och behövde heller inte känna mig dum. Nu uppdagades detta att de typ fuskade med antal pizzor sålda och numera handlar jag på en annan pizzeria. Den pizzerian finns inte längre.

Kan jag få ett momskvitto från dig till exempel?
Nej, det kan du inte.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jag har alltså kollat upp med e-infinity, tullverket och skatteverket.
Du sa väl att grejerna tas in i UK på något sätt, har du kollat med de engelska myndigheterna? Eller struntar du i om grejerna är skattade bara du inte blir skattskyldig?

Kolla gärna någon av de där räknesnurrorna jag länkade till så kan du räkna ut hur mycket skatt de borde betalat.



Jag har gjort min läxa och allt verkar i sin ordning så jag kör med de spelreglerna.
Om 1 år och det visar sig att de inte redovisar alla sålda varor utan bara 10%, bör jag inte ha i mitt samvete just nu. Däremot lär jag inte handla från dom om detta skulle visa sig vara sant.
Detta gäller ju alla företag, exempelvis pizzerian 2 km härifrån för några år sedan. Jag handlade gladeligen från dom förr, brydde inte mig om att få kvitto på köpet eller momskvitto och behövde heller inte känna mig dum. Nu uppdagades detta att de typ fuskade med antal pizzor sålda och numera handlar jag på en annan pizzeria. Den pizzerian finns inte längre.
Det är väl rätt dumt att strunta i kvitto, tycker du inte det nu i efterhand?

Nej, det kan du inte.

/Stefan
För att? Du har ju massa bröllopskunder säger du.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är väl rätt dumt att strunta i kvitto, tycker du inte det nu i efterhand?


För att? Du har ju massa bröllopskunder säger du.
Varför är det dumt att strunta i kvitto?
Man blir knappast medskyldig för att företaget inte betalar vad de ska. Dessutom registreras allt på korten numera.

Du är ingen kund eller köpt nåt från mig. Därför får du inga momskvitton. Även om du skulle köpa nåt från mig så blir det i egendom av privatperson så även då får du inga momskvitton av mig.

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem

iSolen.se

Guest
Varför är det dumt att strunta i kvitto?
Man blir knappast medskyldig för att företaget inte betalar vad de ska. Dessutom registreras allt på korten numera.
Du gav just ett bra exempel på en verksamhet som inte hade kunnat fortgå om alla krävt det kvitto de enl lag måste ge dig.

Kort och kvitto är inte samma sak.

Du är ingen kund eller köpt nåt från mig.
Självfallet är just jag ingen kund hos dig av flera anledningar, du måste förstå att det var en metafor för dina kunder.

Därför får du inga momskvitton. Även om du skulle köpa nåt från mig så blir det i egendom av privatperson så även då får du inga momskvitton av mig.

/Stefan
Jag menar som jag skrev inte prylar utan för dina bröllop som du brukar ta upp lite då och då.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/beomkvitto.4.70ac421612e2a997f85800018280.html

Titta på filmen så får du se hur det kan gå. Det vill man ju inte råka ut för, så det är klart att det är dumt att inte be om kvitto. ;)
Ja, videon har jag sett flera gånger. Men jag kan inte ta ansvar för andras agerande. Det är upp till varje person att göra rätt ifrån sig.

/Stefan
Du gav just ett bra exempel på en verksamhet som inte hade kunnat fortgå om alla krävt det kvitto de enl lag måste ge dig.

Kort och kvitto är inte samma sak.


Självfallet är just jag ingen kund hos dig av flera anledningar, du måste förstå att det var en metafor för dina kunder.



Jag menar som jag skrev inte prylar utan för dina bröllop som du brukar ta upp lite då och då.
Ja, men fortfarande kan jag inte ge dig några momskvitton. Det kan jag bara göra efter ett avslutat arbete där jag fått betalt av dig.

Angående kvitton så måste de inte ge mig. De måste dock erbjuda mig ett kvitto. Nåt som de flesta avböjer i vardagssammanhang. Restaurangbesök och mataffärer är typiska såna. Själv hade jag önskat de slutade erbjuda mig kvitton och sparat lite papper och skonat miljön en aning.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Momskvitto går inte att få, hur förklarar du det? Det vore en jättemiss att inte låta fotografer som ofta är egna företagare kunna dra av moms, tull och andra avgifter.
Även om du har ett "momskvitto" så kan du inte dra av "tull och andra avgifter" på annat vis än som en ren kostnad. Och jag har aldrig varit med om att ett företag (varken i Sverige eller någon annanstans i världen) särredovisar tull på sina kvitton.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om de nu är så seriösa och skatteinbetalande är det ju märkligt att de inte t ex kan ange en returadress i Storbritannien. Istället står adressen i Hong Kong och en särskild varning om att man inte ska skicka något dit, utan särskilt begära en adress för ändamålet. Varför?
Det är väldigt vanligt vid e-handel att man vid returer går via ett speciellt formulär, efter att säljaren mottagit detta får du information om returförfarande och aktuell adress.
 

iSolen.se

Guest
Även om du har ett "momskvitto" så kan du inte dra av "tull och andra avgifter" på annat vis än som en ren kostnad. Och jag har aldrig varit med om att ett företag (varken i Sverige eller någon annanstans i världen) särredovisar tull på sina kvitton.
Momsen momsredovisar man och kommer kvittas mot ingående moms, VAT är lite mer komplicerat, tull och avgifter är rena kostnader men fortfarande avdragsgilla.

Jag bad om att de skulle redogöra för de "skatter etc" som de raljerar om är betalda men de kan inte ens säga vilka skatter och avgifter de menar, än mindre nämna några % eller belopp och framförallt inte skriva moms eller VAT på kvittot.
 

iSolen.se

Guest
Ja, videon har jag sett flera gånger. Men jag kan inte ta ansvar för andras agerande. Det är upp till varje person att göra rätt ifrån sig.

/Stefan
Intressant.

Ja, men fortfarande kan jag inte ge dig några momskvitton. Det kan jag bara göra efter ett avslutat arbete där jag fått betalt av dig.

Angående kvitton så måste de inte ge mig. De måste dock erbjuda mig ett kvitto. Nåt som de flesta avböjer i vardagssammanhang. Restaurangbesök och mataffärer är typiska såna. Själv hade jag önskat de slutade erbjuda mig kvitton och sparat lite papper och skonat miljön en aning.

/Stefan
De flesta tar faktisk emot kvitto, projicera inte ditt beteende på andra.

Titta på den där videon några gånger till så kanske polletten trillar ner.

Har du skrivit något enda momskvitto till dina bröllopskunder?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Intressant.



De flesta tar faktisk emot kvitto, projicera inte ditt beteende på andra.

Titta på den där videon några gånger till så kanske polletten trillar ner.

Har du skrivit något enda momskvitto till dina bröllopskunder?
Har du verkligen slut på "fakta" att du måste ge dig an andra personer?
Frågan kanske inte ska vara om jag skrivit en enda momskvitto. Fråga kanske ska vara om jag någonsin haft en kund? Eller kanske ens om jag är fotograf... Har du fakta på att jag är det? Eller haft kunder? Enda du har är väl att mina ord och vad jag fattat så tror du inte ett skvatt vad jag har att säga.
Du verkar ju gilla glida ifrån ämnena hör på FS.

Återgå till momsregler inom EU eller skapa en ny tråd.

Behöver inte projicera nåt om kvitton. Handlar ju varje dag i affärer och ser ju vad folk i kön gör och inte gör. Finns en anledning till varför butiker måste fråga om man vill ha kvitton. Inte att de måste ge.

/stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, jag har lovat att inte publicera men det finns gott om kunder här i tråden om du ber snällt.
Du får ursäkta, men med tanke på hur många gånger du hävdat direkta felaktigheter i den här tråden så väljer jag nog att inte tro på att du "vet" att det inte går att få momskvitto från E-infinity.
 

ErlandH

Aktiv medlem
De flesta tar faktisk emot kvitto, projicera inte ditt beteende på andra.
Tropr faktiskt det är du som projicerar din egen kvitto-noja på andra. Har nog aldrig sett någon ta emot det erbjudna kvittot på min lokala pizzeria. (Och högst var tredje kund gör det på Ica, vilket är lite mer förvånande eftersom de rödskyltade priserna vid varuhyllan inte alltid återfinns på kvittot.)
 

iSolen.se

Guest
Har du verkligen slut på "fakta" att du måste ge dig an andra personer?
Frågan kanske inte ska vara om jag skrivit en enda momskvitto. Fråga kanske ska vara om jag någonsin haft en kund? Eller kanske ens om jag är fotograf... Har du fakta på att jag är det? Eller haft kunder? Enda du har är väl att mina ord och vad jag fattat så tror du inte ett skvatt vad jag har att säga.
Du verkar ju gilla glida ifrån ämnena hör på FS.

Återgå till momsregler inom EU eller skapa en ny tråd.

Behöver inte projicera nåt om kvitton. Handlar ju varje dag i affärer och ser ju vad folk i kön gör och inte gör. Finns en anledning till varför butiker måste fråga om man vill ha kvitton. Inte att de måste ge.

/stefan
Jag har inte slut på fakta och de ändras inte i antal bara för att vi pratar här. Det är relevant för din inställning till E-infinity och att du inte bryr dig om de betalat moms/tull/VAT eller ej.

Du har svarat på om du skrivit någon momskvitto genom att inte svara, men är du verkligen korvberra ;-)
 

iSolen.se

Guest
Tropr faktiskt det är du som projicerar din egen kvitto-noja på andra. Har nog aldrig sett någon ta emot det erbjudna kvittot på min lokala pizzeria. (Och högst var tredje kund gör det på Ica, vilket är lite mer förvånande eftersom de rödskyltade priserna vid varuhyllan inte alltid återfinns på kvittot.)
Med tanke på att det är självskanning nuförtiden så är folk rätt måna om att ha kvittot, annars kommer man ju inte ut :)

Nu vet jag inte om din butik har självskanning.

I övrigt, det kanske är en Stockholmsgrej att ta kvittot? Webhallen, bauhaus, klädbutiken, hantverkaren, tandläkaren, gymet, SL-kortet, restaurangen...tar ni aldrig kvitto verkligen?
 

iSolen.se

Guest
Du får ursäkta, men med tanke på hur många gånger du hävdat direkta felaktigheter i den här tråden så väljer jag nog att inte tro på att du "vet" att det inte går att få momskvitto från E-infinity.
Du kan väl ställa frågan själv, jag har frågat om man kan få det tre gånger i höstas.

Nu är det din tur.

Kan någon forummedlem som handlat, t ex Stefan skicka sista kvittot till Erland? Erland, fråga "Sabud " som just handlat.
 
ANNONS