Annons

Utrustning är övervärderat

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Snälla, lär dig fatta dig kort, du kan inte begära att alla ska läsa två sidor långa inlägg noggrant.

Själv läser jag som vanligt din första paragraf och i bästa fall skummar resten.
Nu kommer det att komma två sidor om den allmänna språkliga degenerationen i samhället och att ingen längre orkar läsa mer än Expressen-ingresser... ;)
 

thommya

Aktiv medlem
Snälla, lär dig fatta dig kort, du kan inte begära att alla ska läsa två sidor långa inlägg noggrant.

Själv läser jag som vanligt din första paragraf och i bästa fall skummar resten.
Håller med - det börjar bli ohållbart med romaner i varje inlägg.
Finns det ingen som helst begränsning inbyggt i forumet?
 

Artis

Aktiv medlem
Vi är på trettonde sidan med inlägg nu. Risken är stor att de flesta glömmer nu vad det hela handlade om från början så man helt enkelt avbryter prenumerationen och tråden så småningom dör ut av sig själv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kort sagt:
Tio års mörker som idog testpilot av dslr åt Sony (Konica/Minolta).
Byter system och mörker till Sony med ytterligare några år som testpilot åt pirattillverkare. Häpp...

Två verkliga referenser och några hörsägner om af-problem för en av världens mest populära dslr inom press-, pro- och amatörfotografi tillika video. Andelen verkliga af-problem i storleksordningen några få ppm typ.

- - - - - - - - - - - -

Jag själv har under snart 15-års ljusa tid använt sju dslr, inkl den ovan beskrivna, tillsammans med totalt ca 10 originalobjektiv och aldrig behövt lämna in en endaste kamera eller något objektiv för justering/kalibrering. Grejorna har bara levererat skarpa bilder dag ut och dag in och gör de än idag då allt finns kvar. (Den lynniga gamla Moraklockan är f.ö. ett favoritobjektiv)

Om ibis fördel med att man köper funktionen bara en gång ger jag inte mycket för efter sju inköpta kamerahus. Bättre och billigare att ha is i objektiv som levererar år efter år allt eftersom kamerahusen passerar revy.

Ja men i ärlighetens namn så blir det samma sak med objektiven, dom förbättras också under åren, Canon var först 1995 med Objektivstab, men det har hänt mycket där också på senare år, det går väl inte att hålla på att byta upp sig där eller, flera objektiv är dyrare än kamerorna. Det relativt nya nu är att det går att kombinera IBIS med objektivstab, Olympus var tidiga där, deras M4/3 sensor ger möjlighet till effektiva rörelser som överträffar dom flesta andra med IBIS. Andra tillverkare står inte still i utveckling precis. på mindre än 2 år så har Fuji gått från halvtaskig Full HD video till att bli marknadsledande med 4K i nya X-T3.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu kommer det att komma två sidor om den allmänna språkliga degenerationen i samhället och att ingen längre orkar läsa mer än Expressen-ingresser... ;)
Var inte irriterad nu för att du fick ett svar på en dåligt underbyggt inlägg. Du kan inte påstå saker utan grund som du gjorde. Jag har aldrig sagt att DSLR:er är skit men jag har redovisat de problem den konsruktionen givit mig med mina Sony DSLR:er och även refererat till vad andra som Micke Risedal och Lennart Aspman kommit fram till vid sina rätt grundliga tester. Dåligt kalibrerade DSLR:er är och har varit ett stort problem för de som haft problemen. Är det verkligen ett kontroversiellt uttalande idag??
 

shead

Medlem
Utrustning har betydelse!! Ingen kamera ingen bild. Bäst utrustning har Nikon och Canon och givetvis Leica och Hasselblad. (själv har jag Pentax det är skit på samma nivå som Östyska kameror.på 60-talet). Är vi överens? Kan tråden avslutas?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan ju ibland tycka att den manuella eran var väldigt fri från ”fipplandet” vi har nu med all automatik.
När väl filmen var laddad och ljuskänsligheten inställd var det bara tid och bländare att ratta. Bländarringen på objektivet manövrerades med vänsterhanden. Tidratten ovanpå huset bredvid avtryckaren rattades med högerhanden.
I sökaren såg man hur inställningarna matchade behovet.
”Exponeringskompensation” blev helt naturlig. Ville jag ha en ljusare bild vred jag nålen med ringen lite högre än mätarnålen.
Fortfarande med bara de två grundläggande reglagen.

Autofokus däremot är ren och skär lycka. Det finns alldeles för många bilder ur mitt historiska arkiv som är kass avseende fokus.
Men det går att nå ungefär dit idag också och AF blir säkert enklare att använda framöver.

Håller med om att det kan vara svårt att få den skärpa man får idag digitalt med AF med film och manuell fokus. För min del så tycker jag (om jag får återkomma lite till kornet) att det faktiskt inte handlat om att mina gamla analoga objektiv varit så mycket sämre. Problemet jag sett när jag digitaliserat gamla dian är just kornet.

Jag har ju testat både mitt Pentax SMC 40mm/2,8 och mitt 100mm/2,8 av samma märke och typ på mina spegelösa Sony-hus med adapter. Det jag kan konstatera är att de objektiven oftast presterar mycket bättre på mina nya kamerahus eftersom man med dessa kan använda "focus peaking" och focusing aid -förstoringen för att sätta skärpan perfekt. Snittbild och mikroprismor i all ära men det var inte alltid så lätt att se att det blev rätt i visst ljus med vissa inställningar. Det beror heller inte bara på detta utan det beror ju även på att exv. min A7r med 36 MP har en betydligt högre upplösning än Agfa-filmen hade med sitt rätt grova korn.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det jag upplever som trevligast med att ha hyfsade grejor att fotografera med är att det sällan är själva tekniken som säger "Så där kan du inte göra".

Alltså kan jag utvecklas, eller om det nu är inveckling jag gör, som fotograf utan att ha prylar som speciellt ofta lägger sig i vad jag ska göra. Går det att göra så fixar min fotoutrustning i regel det. Sen är resten upp till mig.

Jag ser ingen gjädje i att kämpa mot prylarnas begränsning. Jag kämpar hellre med min fantasi.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, det var nog inget större fel på dessa bara man kunde laddat den med något annat än den ORWO-filmen från gamla Öst-Tyskland.
Det är klart att man kunde det.

Jag var tvungen att köpa några rullar i Damascus -73 när jag var där och den var riktigt dålig.
Men det handlade väl mer om geopolitik än om teknisk kvalitet hos kameran?

Jag fotograferade mycket med en Praktica Super TL i början av 1970-talet eftersom skolans fotoklubb hade en (eller kanske två?) sådana som klubbens medlemmar kunde låna. Det gick jättebra att fotografera med den. Bildernas kvalitet (eller snarare brist på sådan) berodde definitivt mer på mig än på kameran. Med den tidens standardbildsensor (Tri-X) så blev bilderna knappast sämre med den kameran än med t.e.x en Nikkormat.

Men en Werra är ett alldeles speciellt tekniskt litet underverk!
 

PMD

Aktiv medlem
Hade aldrig hört talas om den, men jösses vad fin den är.
Dock ska man tydligen leta efter exemplar med märkningen Q1. ”Erste Qualität” avsedd för export till väst.
http://camera-wiki.org/wiki/Werra
Kvalitetsmärket är en etta inuti ett Q. Objektivet på min Werra V har ett sådant märke och man kan se hur det ser ut på Wikipediasidan på bilden med texten "Variant with alu film advance ring" (klicka för större bild), men på mitt objektiv står det "Tessar" istället för "T". Hur mycket bättre kameror och objektiv är som har Q1-märket är däremot lite oklart.

Det bästa med Werran tycker jag är mätsökarbilden. Jag har aldrig sett en så bra mätsökarbild på någon annan kamera.

Östtyska kameror betraktades med viss skepsis när jag växte upp, men det var ju samma ingenjörer i Jena som byggde kameror efter kriget som före kriget, så det kom en del nyskapande saker därifrån. Sämre kvalitet än japanska och västtyska kameror fick man kanske räkna med i stort, men det berodde snarare på planekonomin än på bristande kompetens vad gäller kamerakonstruktion.
 

apersson850

Aktiv medlem
"Första kvalité" i sådana här sammanhang brukar betyda "första sortering" i verkligheten. Alltså inte en kamera som är konstruerad eller byggd för att vara bättre, utan ett urval av enheter från samma serie, där vissa råkat komma ihop bättre än andra.
 

shead

Medlem
Min högstadieskola hade också Pratica men bra?? Kul med detta försvarande de av dålig mtrl. för att bevisa tesen "Utrustningen har ingen betydelse"
 

PMD

Aktiv medlem
Det fanns förstås bättre kameror än Praktica Super TL, men usel var den inte. Det gick bra att ta bilder med den också. Det är förstås möjligt att kvalitetsvariationen för Prakticakameror gör att vi har lite olika erfarenheter av dem.

När jag så småningom hade råd att köpa mig en egen kamera så köpte jag inte en Praktica. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det fanns förstås bättre kameror än Praktica Super TL, men usel var den inte. Det gick bra att ta bilder med den också. Det är förstås möjligt att kvalitetsvariationen för Prakticakameror gör att vi har lite olika erfarenheter av dem.

När jag så småningom hade råd att köpa mig en egen kamera så köpte jag inte en Praktica. :)
Ett sådant kit med 35, 50 och 135 var min första systemkamera. Problemet med mitt exemplar var att ljusmätaren oftast visade fel. Blev ofta överexponerat.
Sedan blev det OM-1 som var en mycket bättre kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag slutade använda skolans Praktica Super TL när jag köpte en Olympus OM-1. Intressant sammanträffande. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
vi pratar ofta om hur mycket tekniken gått framåt. Fast tar man fram några tidiga digitalkameror och använder dem idag så skiljer det inte så mycket så länge man håller sig på låga ISO.
De var inget vidare när det gäller menyer och skärmen var en katastrof. Fast bilderna var förvånansvärt bra jämfört med diafilm eller negativ.

Olympus e-10 från 2001.
Canon 1D MKIIN från 2006.

Den sista bilden tagen 2018 eftersom jag inte hade någon annan kamera tillgänglig i Sverige. De var alla på båten i Kroatien.
 

Bilagor

ANNONS