Annons

Wifi-SDkort till 5D MKIII?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har sedan jag skaffade min 5D MKIII haft ett Sandisk Eye-Fi kort i SD-sloten. Fungerat helt okej (om än inte optimalt) för att överföra bilder till t.ex. telefonen när man är "ute på fältet".

Dock så la Eye-Fi ner stödet för sina äldre kort för ett par månader sedan (och då kortet bygger på uppkoppling mot deras server så slutade det helt enkelt fungera). Jäkligt trist.

Så vad finns det för alternativt, som fungerar i min 5D MKIII, för att trådlöst få över bilder till direkt t.ex. Telefonen på resande fot?

(Canons w-e1 kort stödjs inte av 5d MKIII)

/Jocce

Toshiba med FlashAir W-03 alternativt Transcends wifi-kort.

https://www.toshiba.co.jp/p-media/wwsite/flashair.htm
https://flashair-developers.com/en/

https://se.transcend-info.com/Products/No-401

Toshibas stöds i både deras egna program men även i Eyefi's program samt blandade tredjeparts.
Transcend har egna appar och har stöd i tredjeparts de med.

Det har varit rörigt på wifimarknaden på slutet och Toshiba har slutit avtal med Eyefi där de får stöd för deras kort samt att Eyefi av någon anledning hänvisar sin försäljning till Toshibas kort. Toshiba säger att deras nästa revision kommer att få stöd för eyefi funktioner i kamerorna.

Toshiba med FlashAir W-03 alternativt Transcends wifi-kort.

https://www.toshiba.co.jp/p-media/wwsite/flashair.htm
https://flashair-developers.com/en/

https://se.transcend-info.com/Products/No-401

Toshibas stöds i både deras egna program men även i Eyefi's program samt blandade tredjeparts.
Transcend har egna appar och har stöd i tredjeparts de med.

Det har varit rörigt på wifimarknaden på slutet och Toshiba har slutit avtal med Eyefi där de får stöd för deras kort samt att Eyefi av någon anledning hänvisar sin försäljning till Toshibas kort. Toshiba säger att deras nästa revision kommer att få stöd för eyefi funktioner i kamerorna.

Tackar! Har du provat båda av dem? Vilket är du mest nöjd med?

/Jocce

Har inte provat Transcend men vet att de fungerar som de ska och att det står ett stabilt bolag bakom dem.

Jag använde som du Eyefi tidigare men när de började skära ner stödet och var allmänt trassliga så köpte jag ett Flashair. Sedan flera ytterligare.

Dels för att använda som du tänker göra men även för att leka med då de har inbyggd webserver samt möjlighet att köra lua-skript på korten. Det går att göra små roliga saker med dem.

Men om du köper Toshibas så se till att det är senaste modellen som heter W-03.
De kommer med en ny version så köp inte på dig flera i onödan.

Har inte provat Transcend men vet att de fungerar som de ska och att det står ett stabilt bolag bakom dem.

Jag använde som du Eyefi tidigare men när de började skära ner stödet och var allmänt trassliga så köpte jag ett Flashair. Sedan flera ytterligare.

Dels för att använda som du tänker göra men även för att leka med då de har inbyggd webserver samt möjlighet att köra lua-skript på korten. Det går att göra små roliga saker med dem.

5D MKIII står inte med på listan över kompatibla produkter på Transcends hemsida.

Får nog bli ett Toshiba mao...

/Jocce

Aktivera FlashAir på Canon 5D Miii

Hej - jag här läst denna diskussion och uppfattade att Toschibas Wi Fi SD kort skulle fungera på Mark iii - men hur fick ni i så fall igång kommunikationen mellan kortet och kameran?

Man ser till att kameran spänningsätter kortet vilket oftast görs konstant medan skärmen visar en bild. Därefter låser man en kontroll-bild på kortet från telefonen varpå wifin aktiveras.

Sedan finns olika sätt att överföra bilderna på. Enklast är att ansluta sin telefon till det wifi-nät som kortet skapar och där ifrån välja ut de bilder man vill överföra.

Kan kan också skriva skript som gör saker automatiskt.

De senaste korten heter W-04 och är riktigt snabba.

Kortet uppfattas av kameran som ett vanligt minneskort. Ingen annan kommunikation sker mellan kameran och kortet än vanlig filhantering.
Kommunikation mellan kortet och din mobil sker helt utan att kameran vet om det. Du måste dock säkerställa att kameran inte går in i viloläge för då bryts strömmen till kortet och därmed kommunikationen med mobilen.

Vissa kameror, ev även din Canon, har dock stöd för att veta om ifall kortet håller på med filöverföring till mobilen, och förhindrar kameran att gå i viloläge då. Men dessa finesser vet jag inte hur man får igång

5D mk iii verkar ha inbyggt stöd för Eye-Fi kort. Det finns alltså menyinställningar som kan påverka.
Nu har ju Eye-Fi gått ur tiden. Men om jag minns rätt har Flashair byggt in stöd för att vara kompatibel med kameror som stödjer Eye-Fi.

Eventuellt behöver du alltså aktivera något i Eye-Fi menyerna i kameran.

W-04 korten har fullt stöd eye-fi.

5D mk iii verkar ha inbyggt stöd för Eye-Fi kort. Det finns alltså menyinställningar som kan påverka.
Nu har ju Eye-Fi gått ur tiden. Men om jag minns rätt har Flashair byggt in stöd för att vara kompatibel med kameror som stödjer Eye-Fi.

Eventuellt behöver du alltså aktivera något i Eye-Fi menyerna i kameran.

Aktivera Eye-fi på Canon 5D Mark III

Tack för hjälp och råd - jag kan nu med lite trixande överföra bilderna från Toschiba-kortet till telefonen. Men jag undrar på detta med Eye-fi. Du skriver att kortet har fullt stöd för Eye-fi - på nätet har jag hittat var i menyn detta skall aktiveras - (skiftnyckeln första sektionen, längst ner under Format Card) men på min kamera finns inte Eye-Fi där. Kanske har jag fel firmware: 1.3.4 ??

W-04 korten har fullt stöd eye-fi.

ANNONS
Götaplatsens Foto