Annons

teleobjektiv till iphone?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
Fullt medveten om att det är högst sannolikt är väldigt fel ställe att fråga efter objektiv till en mobiltelefon. Men jag tänkte att jag chansar på att det finns någon här som inte går i taket på grund av en sådan fråga och kan ge ett vettigt svar. :)

Jag är alltså ute efter ett teleobjektiv till min iphone (xs max).
Någon som vet vilket objektiv "som gäller"? Misstänker att det finns oerhört mycket skräp (jaja, det är ok. du får tycka att alla är skräp. Men då vill jag inte höra det).

men lyckas faktiskt mest hitta makro och vidvinkel/fisheye hittills.

hur som helst, tacksam för (informativa) svar om vilket teleobjektiv jag borde köpa till min iphone.
 

MrMajestic

Ny medlem
Olloclip är väl det som är lättast att få tag i här hemma. Jag har ett set med Wide och Macro som är helt ok. Skulle dock vilja ha Olloclips skal, men det är dyrt och måste beställas över nätet. Ska man slå på stort så är väl Moments objektivt mycket bättre. Sen beror det väl på vad man är ute efter i kvalitet.
 

Astacus

Aktiv medlem
Fullt medveten om att det är högst sannolikt är väldigt fel ställe att fråga efter objektiv till en mobiltelefon. Men jag tänkte att jag chansar på att det finns någon här som inte går i taket på grund av en sådan fråga och kan ge ett vettigt svar. :)

Jag är alltså ute efter ett teleobjektiv till min iphone (xs max).
Någon som vet vilket objektiv "som gäller"? Misstänker att det finns oerhört mycket skräp (jaja, det är ok. du får tycka att alla är skräp. Men då vill jag inte höra det).

men lyckas faktiskt mest hitta makro och vidvinkel/fisheye hittills.

hur som helst, tacksam för (informativa) svar om vilket teleobjektiv jag borde köpa till min iphone.
Har själv funderat på detta och ett alternativ kan ju vara en mono-kikare ( exempel på några finns här: https://www.gofoto.se/typ-av-kikare/monokikare ) i kombination med digiscoping-adapter.
Visst, det blir lite större utrustning och bökigare att montera, kanske också lite dyrare. Men en rimlig gissning är att monokikarna (givetvis beroende på prisklass) håller en ganska vettig optisk kvalitet. Beror ju lite på vad du ska använda den till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fullt medveten om att det är högst sannolikt är väldigt fel ställe att fråga efter objektiv till en mobiltelefon.
Tycker jag inte.

Men jag blir lite nyfiken på varför man vill ha det.
Komma närmre motivet begriper jag.

Telefoner är inte direkt tillverkade för att vara tunga o stabila. Minsta rörelse med ett tele får bilden att flänga runt rejält o man riskerar att inte kunna hålla motivet i bild.
 

mjewl

Aktiv medlem
Olloclip är väl det som är lättast att få tag i här hemma. Jag har ett set med Wide och Macro som är helt ok. Skulle dock vilja ha Olloclips skal, men det är dyrt och måste beställas över nätet. Ska man slå på stort så är väl Moments objektivt mycket bättre. Sen beror det väl på vad man är ute efter i kvalitet.
Tack för tipset, har själv kollat lite på olloclip. Ska kolla lite mer. :)


Har själv funderat på detta och ett alternativ kan ju vara en mono-kikare ( exempel på några finns här: https://www.gofoto.se/typ-av-kikare/monokikare ) i kombination med digiscoping-adapter.
Visst, det blir lite större utrustning och bökigare att montera, kanske också lite dyrare. Men en rimlig gissning är att monokikarna (givetvis beroende på prisklass) håller en ganska vettig optisk kvalitet. Beror ju lite på vad du ska använda den till.
Tack för tipset, ska kolla på detta. Men vid en snabb överblick så ser det ut som det kanske är lite för "overkill" för, dels mitt användningsområde, men också för just mobilfotografering. :) Men det ser ju helt klart ut som det alternativ med bäst kvalite!

Tycker jag inte.

Men jag blir lite nyfiken på varför man vill ha det.
Komma närmre motivet begriper jag.

Telefoner är inte direkt tillverkade för att vara tunga o stabila. Minsta rörelse med ett tele får bilden att flänga runt rejält o man riskerar att inte kunna hålla motivet i bild.
Jag är intresserad av fotografering. Men inte tillräckligt mycket för att köpa en DSLR-kamera. Speciellt inte när jag har en riktigt bra kamera i mobilen (allt är relativt så klart..).

Så vill bara ha något vettigt alternativ till att fotografera saker på avstånd med mobilen. Som jag ändå har med mig överallt.

Skak osv tänkte jag isf lösa med något litet smidigt stativ.
Så en fördel är ju om även objektivet är smidigt att ta med sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du hör till majoriteten av världens befolkning. Vi som fotar med "riktiga" kameror hör till minoriteten.
Man kan givetvis vara intresserad av fotografering utan att köpa dyra kameror och objektiv. Det har väl aldrig tagits så många bilder som idag. Många av dem med mobilkameror.
Fast börjar man skaffa teleobjektiv för en mobilkamera så har man redan försökt göra en systemkamera av den.
Det är tveksamt om det är rätt väg att välja.
Det kan nog vara bättre att få en större sensor och bättre objektiv istället.
En kamera har väldigt mycket bättre ergonomi än någon mobilkamera. Dessutom får man mycket fler möjligheter med en kamera med större sensor.
 

mjewl

Aktiv medlem
Du hör till majoriteten av världens befolkning. Vi som fotar med "riktiga" kameror hör till minoriteten.
Man kan givetvis vara intresserad av fotografering utan att köpa dyra kameror och objektiv. Det har väl aldrig tagits så många bilder som idag. Många av dem med mobilkameror.
Fast börjar man skaffa teleobjektiv för en mobilkamera så har man redan försökt göra en systemkamera av den.
Det är tveksamt om det är rätt väg att välja.
Det kan nog vara bättre att få en större sensor och bättre objektiv istället.
En kamera har väldigt mycket bättre ergonomi än någon mobilkamera. Dessutom får man mycket fler möjligheter med en kamera med större sensor.
Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Det jag menar är att mobilen har jag alltid med mig. Så slipper ta med mig ytterligare en kamera.

Dessutom är den bra mycket smidigare än en stor dslr kamera.

Och lägga flera tusen på en kamera och objektiv är inte aktuellt då jag redan har en bra kamera i mobilen (- teleobjektivet då).

Så I min värld räcker det gott och väl med ett objektiv till mobilen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Det jag menar är att mobilen har jag alltid med mig. Så slipper ta med mig ytterligare en kamera.

Dessutom är den bra mycket smidigare än en stor dslr kamera.

Och lägga flera tusen på en kamera och objektiv är inte aktuellt då jag redan har en bra kamera i mobilen (- teleobjektivet då).

Så I min värld räcker det gott och väl med ett objektiv till mobilen.
Vi är alla individer. Du skall givetvis välja det som passar dig. Jag har också alltid mobilen med mig. Fast som kamera tycket jag den är ganska usel för lite mer avancerade bilder. Jag skulle aldrig få för mig att hänga på varken vidvinkel adaptrar eller teleobjektiv på en mobil. Fast ha en annan åsikt har vi ju alla rätt till.
 
ANNONS