Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det är alltså lönlöst att diskutera det på fotosidans forum.
Som så många andra ämnen som kommer upp här. Exempelvis olika märkens förträfflighet jämfört med andra.

Men ämnet ”förlegad kvinnosyn i fotovärlden” är väl värd att diskutera. Genom detta tangeras många ämnen där ingen av har tillräcklig kunskap. Men en uppfattning om sund människosyn har vi nog alla.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Man får inte glömma att det finns genetiska skillnader mellan alla individer, oavsett kön. Lätt att fastna i kvinna/man-träsket, som i de allra flesta vardagliga sammanhang har noll eller mkt liten betydelse.
En bra poäng, vi människor en otroligt stor vilja att placera allt i grupper och fack för att senare kunna generalisera och göra bedömningar när det faktiskt är så att vi trots likheter och olikheter är individer och har helt olika förutsättningar för allt möjligt.

Just könsskillnaderna är ganska lätta att handskas med egentligen om man jämför med individers olikheter i samhället, något som samhället har mycket svårare att råda över och få det att fungera bra i alla lägen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Forskningen har kommit fram till att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor vid födseln och att miljön spelar in.

Vad forskarna inte lyckats komma fram till är hur stor inverkan arv respektive miljö har.

Det är alltså lönlöst att diskutera det på fotosidans forum.

Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som så många andra ämnen som kommer upp här. Exempelvis olika märkens förträfflighet jämfört med andra.

Men ämnet ”förlegad kvinnosyn i fotovärlden” är väl värd att diskutera. Genom detta tangeras många ämnen där ingen av har tillräcklig kunskap. Men en uppfattning om sund människosyn har vi nog alla.
Det finns tillräckligt att diskutera kring detta!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns tillräckligt att diskutera kring detta!
Det konstiga är att varje gång någon försöker leda diskussonen tillbaka till ämnet blir det alldeles tyst.

Det verkar som många befinner sig i sin bekväma zon när de debatterar någon ovidkommande detalj, men när det gäller något viktigt blir det jobbigt.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
 

Artis

Aktiv medlem
Det konstiga är att varje gång någon försöker leda diskussonen tillbaka till ämnet blir det alldeles tyst.

Det verkar som många befinner sig i sin bekväma zon när de debatterar någon ovidkommande detalj, men när det gäller något viktigt blir det jobbigt.
Man känner sig kanske inte trygg att uttrycka sig fritt idag.
 

sb12

Aktiv medlem
Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Ja håller med. Det är ju flera i denna tråd som uppenbarligen vill behålla/befästa en äldre, fast könsrollsstereotyp.
Det antar jag är en del av problemet.
 

nonno

Aktiv medlem
Lite mer off topic

Jag har inte läst hela tråden, men ser att det diskuteras arv/biologi, genusvetenskap m m. Forskning säger si och den säger så, oklart om det då hänvisas till en mindre del av forskning som styrker det man själv tror på eller om det är den totala forskningen i ämnet. Det går att använda forskning på samma sätt som man kan göra med statistik. Det går alltid att hitta något som bekräftar det man själv tycker och framför allt vill fortsätta att tycka.

Jag vill lyfta ett projekt som bedrevs på ett daghem för 10 – 20 år sedan i Eskilstuna. Pedagogerna och föräldrar var överens om att bryta mönster och inte betona manligt kontra kvinnligt. Barnen skulle få en ärlig chans att vara pojkar och flickor helt utifrån de egna förutsättningarna. Pedagogerna fick under en lång tid feedback på deras bemötande gentemot barnen. Det blev ett mycket större arbete och granskande av sig själva än vad de flesta i personalgruppen hade trott. Många upplevde sig som mycket medvetna om könsroller och försökt att inte vara så insnärjda i ett sådant tänk. Det fanns oerhört många blinda fläckar hos var och en samt på olika sätt. Beteenden och tyckanden som personalen stegvis fick skala av. Strävan var att möta barnen som enskilda personer med individuella behov utan att könstillhörighet skulle styra. Det föll ut positivt. Pedagogerna blev medvetna om deras tidigare bemötande som var styrt efter ett omedvetet (eller medvetet) könsrollstänkande. Barnen predestinerades inte mot vad de skulle tycka om (lekar, leksaker, färger, känslor m m) utifrån kön utan istället utifrån vilken individ man är. Det här fungerade jättebra och mycket förändrades i tankesätt och beteenden.
Tyvärr blev det en kännbar krock för barn och skolpersonal när de började sin skolgång på lågstadiet. Det uppstod mycket konflikter när skolpersonal bemötte barnen utifrån de gängse könsroller som vi tillskriver medvetet/omedvetet de olika könen.

Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, att miljö styr och påverkar i så hög grad att det inte går att förklara skillnader genom att lägga stor vikt vid biologi och genetiska betingelser.
Frågan är så mycket mer komplex och där finns ett ansvar för fotografen och modellen – vad vill man förmedla med sina bilder? Vill vi fortsätta att befästa könsroller eller finns det något bättre att sträva till?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Du slår huvudet på spiken där!

Jag tycker personligen att det är fel att moralisera om hur andra gör.

Om någon vill fota tjejer på en motorshow så får det väl göra det (jag har en vän som mer eller mindre lever på det).

Jag vill tillägga att jag sett mycket skit i fotovärlden som är helt oacceptabelt.

Det konstiga är att det är en så skev balans i hur män fotograferar. Det borde gå att skildra världen på ett helt annat sätt som känns bra för alla.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Du slår huvudet på spiken där!

Jag tycker personligen att det är fel att moralisera om hur andra gör.

Om någon vill fota tjejer på en motorshow så får det väl göra det (jag har en vän som mer eller mindre lever på det).

Jag vill tillägga att jag sett mycket skit i fotovärlden som är helt oacceptabelt.

Det konstiga är att det är en så skev balans i hur män fotograferar. Det borde gå att skildra världen på ett helt annat sätt som känns bra för alla.
Så ser jag också på saken. En enskild bild är inte mycket att säga om i sig, och allt ska förstås vara "tillåtet" inom rimliga gränser. Det är helheten och bildflödet som kan bli väldigt tröttsam och fungerar begränsande genom sin massiva mängd. Om en bild känns lökigt stereotyp så är kanske det största problemet att det är så förutsägbart och spelar i en bildvärld som blivit destruktiv.

Men det är också viktigt att komma ihåg att motsatsen är välmående. Fotografiet är också oerhört kraftfullt när det gäller att bryta med och ifrågasätta normer. På lite andra platser bara.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Så ser jag också på saken. En enskild bild är inte mycket att säga om i sig, och allt ska förstås vara "tillåtet" inom rimliga gränser. Det är helheten och bildflödet som kan bli väldigt tröttsam och fungerar begränsande genom sin massiva mängd. Om en bild känns lökigt stereotyp så är kanske det största problemet att det är så förutsägbart och spelar i en bildvärld som blivit destruktiv.

Men det är också viktigt att komma ihåg att motsatsen är välmående. Fotografiet är också oerhört kraftfullt när det gäller att bryta med och ifrågasätta normer. På lite andra platser bara.
Det är tyvärr något vi har begränsat inflytande över. Vad vi kan göra är att bete oss på ett bra sätt här i forumet.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
@Nonno: Absolut inte off topic. Du sätter fingret på något viktigt tycker jag.
Det här handlar om något mycket större och mer komplext än hur vi väljer att avbilda kvinnor respektive män.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det är väl det som är kruxet, fast kanske tvärtom mot vad du menar. Problemet som pekas ut här är att kvinnor framställs på ETT sätt och män på ETT. Att "fotovärlden" saknar fantasi.
Ja jo det gör den ju, jag har nog aldrig motsatt mig att det är så igenom tråden heller. Och att fotovärlden saknar fantasi, ja det är nog egentligen inte heller specifikt eller unikt för den typen av stereotyper .
Många fastnar i att fota "klyschor" och fastnar lätt i fack när det fotograferar , även jag stundtals även om man försöker bryta gamla mönster och saker man lärt sig för att just försöka vara kreativ och vara fantasifull. det lyckas inte alltid, varken för mig eller väldigt många andra ;)
 

PMD

Aktiv medlem
En bra poäng, vi människor en otroligt stor vilja att placera allt i grupper och fack för att senare kunna generalisera och göra bedömningar när det faktiskt är så att vi trots likheter och olikheter är individer och har helt olika förutsättningar för allt möjligt.
Att någonting inte gäller på individnivå betyder inte att det inte kan gälla på gruppnivå.

Sånt som gäller på gruppnivå är intressant ur samhällsvetenskaplig och/eller sociologisk synpunkt.
 
ANNONS