Annons

Klippa ut 1av2 personer från stående bild??

Produkter
(logga in för att koppla)

Xfinger

Aktiv medlem
Jag använder mig av mjukvara på pc Adobe.Photoshop.Lightroom.Classic.CC.2019.v8.0
Samt Picasa 3.9.0 nyaste så vitt jag vet, google gör ju inga fler uppdateringar på denna tyvärr, och sen paint ibland osv.
Jag tänkte nu klippa ut mig själv från några stående bilder jag har där vi är 2 pers på bilderna, men vill göra bilder med bara mig av det, så funderar nu lite på hur jag skall gå tillväga för att inte bilden skall bli smal, jag antar att jag måste zooma i bilden samt beskära utifrån det, så bilden fortfarande blir "lika bred" som innan?

Det är ju lite lättare med liggande bilder, då man har lite att jobba med på sidorna, lite som att croopa men istället ta av på sidorna istället för över och under som på en 4,3 bild för att få den till 16,9.
Har lekt lite nu i lightroom, är beskärning 1x1 på en liggande 16.9 bild = Stående format? Verkar inte vara exakt i mitten, klippningen, men de kanske de inte blir heller vid en stående, bara nå jag fått för mig kanske?
Får ju upp nå proportion rutor inne på "framkalla" sen trycker "r" för beskär sen "Verktyg" "Beskär stödlinjeöverteckning" "Proportioner"
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Du kan ju inte klyva en bild på mitten och fortfarande få samma längd/breddförhållande. Inte utan att i så fall dra ut motivet, vilket innebär att du ser ut att ha blivit dubbelt så bred.

Så har du en bild med två personer på, och de står snällt vid var sin sida om mitten, då kan du klyva bilden på mitten, så du får med en av personerna. Sen får du beskära upptill och/eller nedtill tills bilden blir hälften så hög också. Antingen får du offra ben eller huvud, om det behövs. Det förstnämnda är att rekommendera...

När du är klar med det kan du sen skriva ut den nya, beskurna bilden lika stor som du tänkte göra med ursprungsbilden. Fast med bara en person på.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Visa

Om du visar bilden här så får du säkert råd om hur du kan göra det på ett lätt sätt. Det låter som lite beskärning med "innehållsmedveten" för kryssad i fotoshop + ev. lite kloning skulle kunna göra det på ett ögonblick. men visa gärna bilden.
 

Xfinger

Aktiv medlem
Om du visar bilden här så får du säkert råd om hur du kan göra det på ett lätt sätt. Det låter som lite beskärning med "innehållsmedveten" för kryssad i fotoshop + ev. lite kloning skulle kunna göra det på ett ögonblick. men visa gärna bilden.
Okey :) Berätta gärna mer om "innehållsmedveten" något som finns i lightroom också?
 

Xfinger

Aktiv medlem
Du kan ju inte klyva en bild på mitten och fortfarande få samma längd/breddförhållande. Inte utan att i så fall dra ut motivet, vilket innebär att du ser ut att ha blivit dubbelt så bred.

Så har du en bild med två personer på, och de står snällt vid var sin sida om mitten, då kan du klyva bilden på mitten, så du får med en av personerna. Sen får du beskära upptill och/eller nedtill tills bilden blir hälften så hög också. Antingen får du offra ben eller huvud, om det behövs. Det förstnämnda är att rekommendera...

När du är klar med det kan du sen skriva ut den nya, beskurna bilden lika stor som du tänkte göra med ursprungsbilden. Fast med bara en person på.[/QUOTE

Okey, tackar, men finns de någon beskärning proportion som passar för dom 2 stegen då? Först halvera från sidorna, sen halvera upp + nertill ?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Crop med cloning

Okey :) Berätta gärna mer om "innehållsmedveten" något som finns i lightroom också?
Det är att man kan beskära utanför bildens område. sedan så fyller PS in och clonar det som ligger närmast där det från början inte fanns någon bild. Ibland måste man göra det i flera steg om man får med för mycket så att man t.ex. får med sig själv 2 gånger. Sedan kan man finputsa med clonverktyget eller lagningspenseln om det blir någon ful skarv eller något som inte ska vara där. Med rena bakgrunder fungerar det oftast utan efterarbete. Gjorde ett exempel (snodde en bild från nätet). På bild 1 har jag bara klippt ut huvudmotivet. På bild cropade jag utanför bilden och SAS förlängde bilden. Bild 3 är resultatet. Behövde clona lite i himmeln och i skarven. Brydde mig inte om att det blev flera fåglar i bakgrunden. Obs la en minut men man kan givetvis finputsa så att det ser bättre ut.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Julianne Kost från Adobe har videoutbildningar för allt i LR.
Fast att klippa ut en person o placera ngn annanstans är definitivt mer ett jobb för PS. Värst är hår.
Men hur jobbigt det är beror ju på hur noggrann du vill/behöver vara.
 

Xfinger

Aktiv medlem
Jag skrev fel från början, använder: Adobe.Photoshop.Lightroom.Classic.CC.2019.v8.4.0.10.X64.

Sak samma skiljer dom säkert inte så mycket åt, och nej det innehåller inte hela Photoshop vad jag kan se !
Jag är nu klar med alla liggande bilder, blev ca 400 som gjordes om till urklippta stående.
Vilket jag är rätt nöjd med, så kommer inte börja "Sudda" ut objekt på dom liggande.

Gällande sudda ut så verkar det dock inte bli ett super bra resultat alltid, kanske fungerar bäst om de är enskilda färger lr tex blå himmel, som är lätt att ersätta, kanske inte massa olika färger och objekt osv.

Så kan någon göra en bra guide för hur gå tillväga för just stående bilder?

Kloning och utsudd går som sakt bort, så får väl bli att först klippa bort till en smalare bild, sen klippa bort uppe lr nere, dock undrar jag lite om man gör dessa två steg samtidigt lr ena först, sparar bilderna, sen kör steg 2 så att säga.

Hade det handlat om 1 bild hade jag så klart kunnat dragit upp den här, men handlar om hundratals, så då vill man lära själv samt en snabb bra metod, 2 stegs beskärning låter enklast i min värld! Om man då först beskär en stående bild till 50% smalare, behöver man då beskära höjden med också 50 % för att bilden skall bli standard stående mått igen, lr tänker jag lite fel?

Jag kan så klart skaffa riktiga PS om det underlättar något, men jag söker som sagt snabba och enkla vägen eftersom att antalet är stort.!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har redan

Om du har lightroom cc 2019 så måste du väl ha hela Photoshop också. Där kan du beskära hur du vill i ett steg. Vet inte hur LR fungerar.
 

SusanH

Aktiv medlem
Osäker på vilken version jag har på lightroom och jag är dålig på att komma ihåg vad funktionerna heter när jag inte ser dem (sitter i båten och datorn är hemma.) Men, i alla fall i ”min” och sannolikt även ts, lightroom kan man ställa in vilket förhållande man vill ha mellan höjd och bredd på en bild i ”beskärningsverktyget”. Även ”egen” form kan väljas, sen är det bara att dra och flytta ”klipprutan” så som man vill ha bilden.
Jag tror, så som någon föreslagit tidigare, att du har mycket att vinna på att titta på någon kurs, tutorials eller liknande.
 
ANNONS