Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att sälja Sony-objektiv i Sverige. Finns det någon europeisk marknad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Som en ren observation utan att ha någon nytta av Sony-objektiv:
Privatköp och 86% av nypris känns inte riktigt som att det "flyger" för min del. Sedan kan det nog tänkas att en del spekulanter lär väga mellan Sony 24-105/4 och Tamrons 28-75/2,8 och det senare objektivet är ju billigare helt nytt.
Exakt, men marknaden sätter priset. Det är ju svårt att jämför äpplen och päron. Jag har testat Tamron 28-75 (sålde det för 6300) och skillnaden är påtaglig.
 

Goooran

Aktiv medlem
kanske folk är trötta på att betala ockerpriser för begagnade grejer.

kanske vi har fel när vi säger tex. 2/3 av nypriset. Det är nog vad vi VILL ha för det när vi säljer, men sällan det köparen vill ge.
Det är ju trots allt köparen som bestämmer marknaden.

Får du inte sålt så har du satt ett för högt pris helt enkelt.
Exakt, marknaden bestämmer.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag hade mitt Sony FE 35/1.4 ute här på fotosidan ganska länge för något år sedan för 10 tusen kr, gick inte, sänkte en tusenlapp så sålde jag, men inte många som svarade ens då. Sen får vi inte glömma att Sony är grymt överprissatta och att det finns en uppsjö av andra objektiv som man kan använda med adapter till en bråkdel av priset. Sedan skrivs det en del om att just denna modell kan variera en del vad gäller skärpa över hela bildfältet (oskarp till vänster). Jag märkte inget av det, var bland de bästa objektiv jag någonsin använt, men påverkar kanske andrahandsvärdet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
2/3 gäller relativt ny utrustning i mycket bra skick utan repor odyl. Äldre och slitna prylar blir ännu lägre. Det finns flera på FS just nu som försöker sälja fina objektiv till fantasipriser. De borde prova att köpa en ny bil, köra ut den från handlaren, ställa den på gatan utanför och gå in och fråga vad de får för den...

nej, det finns inget som "gäller"
det är alltid köparen som bestämmer. finns inga som helst mallar att gå efter vad man SKA ta betalt för utrustning.

för mig är begagnad utrustning aldrig värd 2/3 av nypriset. Då köper jag mycket hellre nytt.

Tycker alltid man ser utrustning för ca 2/3 av nypriset, men dom får sällan sålt.

tror kanske att det var förr men inte nu längre när det pumpas ut nya grejer precis hela tiden. dröjer inte länge innan ens kamera till exempel är utdaterad, och att då tro att man får 2/3 av nypriset , ja då lär man inte få sålt :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
nej, det finns inget som "gäller"
det är alltid köparen som bestämmer. finns inga som helst mallar att gå efter vad man SKA ta betalt för utrustning.

för mig är begagnad utrustning aldrig värd 2/3 av nypriset. Då köper jag mycket hellre nytt.

Tycker alltid man ser utrustning för ca 2/3 av nypriset, men dom får sällan sålt.

tror kanske att det var förr men inte nu längre när det pumpas ut nya grejer precis hela tiden. dröjer inte länge innan ens kamera till exempel är utdaterad, och att då tro att man får 2/3 av nypriset , ja då lär man inte få sålt :)
Det beror såklart även på skick, ålder och om man är 1e ägaren.
I detta fall som TS har så sålde han ju klart mkt högre än 2/3 av dagens nypris. Men detta kompliceras av att historiskt sett så är hans beg.pris rätt nära nypris beroende på tidsperiod man tittar på.

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
nej, det finns inget som "gäller"
det är alltid köparen som bestämmer. finns inga som helst mallar att gå efter vad man SKA ta betalt för utrustning.

för mig är begagnad utrustning aldrig värd 2/3 av nypriset. Då köper jag mycket hellre nytt.

Tycker alltid man ser utrustning för ca 2/3 av nypriset, men dom får sällan sålt.

tror kanske att det var förr men inte nu längre när det pumpas ut nya grejer precis hela tiden. dröjer inte länge innan ens kamera till exempel är utdaterad, och att då tro att man får 2/3 av nypriset , ja då lär man inte få sålt :)
Om jag skriver "relativt ny utrustning i mycket bra skick utan repor odyl" behöver du väl inte snacka om utdaterad utrustning. Det är väl få om någon som betalar 2/3 av nypriset för en sådan.

Det finns några väldigt fina objektiv på FS just nu som är hyfsat nya. Att hellre betala fullt nypris istället för 2/3 av priset på ett objektiv i mint condition är ju bara dumt om du frågar mig. Problemet är att dem som annonserar tror de får 3/4-delar av nypriset eller mer. Det för mig är lika oseriöst som att lägga skambud.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det beror såklart även på skick, ålder och om man är 1e ägaren.
I detta fall som TS har så sålde han ju klart mkt högre än 2/3 av dagens nypris. Men detta kompliceras av att historiskt sett så är hans beg.pris rätt nära nypris beroende på tidsperiod man tittar på.

/Stefan
Sant, aktuellt objektiv är väldigt mycket dyrare nu än när det kom, har säkert gått upp femtusen kr eller något sånt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett begagnat tillbehör till min Canon, efter annons här på sidan.
Nypriset var 5380 kronor (prislappen stod på kartongen). Säljaren begärde 2500 kronor. Jag prutade inte och han blev av med grejen.

Vill man sälja sätter man pris därefter. Då får man sålt också.
 

Makten

Aktiv medlem
En del av problemet är nog att många tycks tro att det spelar roll att objektivet är relativt nytt och/eller att det finns kvitto. Vad de då inte förstår är att garanti och dylikt bara gäller första köparen. Kvittot är en värdelös papperslapp så fort objektivet går till nästa ägare och då spelar det ingen som helst roll om det är två månader eller tio år gammalt. Det är skicket som avgör priset, absolut inget annat.

Sony 35/1,4 är tyvärr en glugg där väldigt många exemplar trillat igenom kvalitetskontrollen med kass skärpa och andra fel. Så köper man begagnat och får ett sånt så är man rökt. Köper man i butik så går det förhoppningsvis att byta. Lätt värt några tusenlappar extra.

För min del är halva nypriset ett bra riktmärke om skicket är bra. Att det "ser ut som nytt" spelar ju ingen praktisk roll.
 
ANNONS