Annons

DELL XPS 15, i9? throttling? andra tips på laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Har varit på väg att slå till på denna, med 32gb ram, men läser otroligt mkt om problemen med i9-processorer i laptops....så jag försöker reda ut hur påtagligt problemet verkligen är, eller om det blivit förstorat på nätet, som det lätt kan bli.

Kör lightroom och photoshop, ganska uteslutande, D850 raw-filer, och photoshop-projekt som ligger på 2-5gb ungefär.

Hade gärna gått på Macbook pro (sitter med en idag med 16gb minne, men den orkar helt enkelt inte med längre) istället, men har svårt att motivera 12-15000kr mer för i princip samma prestanda (tom bättre ur vissa hänseenden på dell-datorn).

32gb ram
1-2tb ssd
i7 eller i9
grafik-kortet är inte avgörande tror jag(?), gör inte video eller 3d eller dylikt.

hade gärna siktat på dell xps 15, i9 med oled-skämen. Tyvärr finns inte oled-skärmen med i7-processor och 32gb ram (av någon anledning).


andra tips är såklart välkomna också... :)
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

tack för input....ja, jag vet att stationär är det bästa ur det perspektivet, och mer prestanda för pengarna dessutom, men det är tyvärr inte riktigt aktuellt....bor i en två-rummare, med en flickvän som helst inte vill se en stationär dator hemma. Vill dessutom kunna använda den på ett gäng olika destinationer. (inte så att jag behöver den på resande fot, men den måste vara lätt flyttbar).

Angående grafik har jag noterat det. Jag var mest inne på att det är helt ok grafikkort i basutförandet i både Macbook och Dell, även om Dell's Nvidia Geforce tydligen är snäppet vassare än Apples Radeon-kort (om jag förstått det rätt).

ja, det är den jag tittat på....ska läsa igenom den länken. tack. :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kanske framförallt allt i spel som man uppnår varma temperaturer under längre tid. När man redigerar maxar man normalt i korta perioder tills man exporterar 100 filer.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Ja, jag hade faktiskt läst om den lösningen i artikeln, och jag har även noterat BIOS-uppdateringen, som tydligen delvis löser problemet.

man kanske skulle våga beställa....
 

Mr Keys

Aktiv medlem
fast jag måste erkänna att när jag läser denna artikel så låter det mer hoppfullt än jag läste någon annanstans....här verkar det ju faktiskt som att dom löst throttling problemet helt.....vilket ju är superbra i sådana fall... :)
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Ja, jag hade faktiskt läst om den lösningen i artikeln, och jag har även noterat BIOS-uppdateringen, som tydligen delvis löser problemet.

man kanske skulle våga beställa....
:) Jag har faktiskt precis beställt en sådan (XPS 15 i9 m OLED o 32GB) och blev lite betänksam av tråden.
Men nu ska ju inte jag heller spela datorspel, tänkte använda den till att köra Capture One Pro o Photoshop på rätt stora bildfiler. Har inte heller lätt att placera en stationär dator nånstans.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
:) Jag har faktiskt precis beställt en sådan (XPS 15 i9 m OLED o 32GB) och blev lite betänksam av tråden.
Men nu ska ju inte jag heller spela datorspel, tänkte använda den till att köra Capture One Pro o Photoshop på rätt stora bildfiler. Har inte heller lätt att placera en stationär dator nånstans.
eftersom jag inte tryckte på knappen innan deras rabatt på dell's sida gick ut, så håller jag i hatten lite och avvaktar en smärre period. Är väldigt intresserad av att höra dina tankar när du fått den och hunnit köra lite på den. :)
 

Mr Keys

Aktiv medlem
:) Jag har faktiskt precis beställt en sådan (XPS 15 i9 m OLED o 32GB) och blev lite betänksam av tråden.
Men nu ska ju inte jag heller spela datorspel, tänkte använda den till att köra Capture One Pro o Photoshop på rätt stora bildfiler. Har inte heller lätt att placera en stationär dator nånstans.
Har du hunnit få din nya dator? hunnit bilda dig någon åsikt du vill dela med dig av?
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Leverans i morgon kväll! Kommande helg är vikt för tester o sånt, återkommer.
Tackar på förhand och ser fram emot att du förhoppningsvis skriver några rader om hur du upplever den! Gärna hur du upplever skärmen.

Är själv sugen på en XPS 15 med 4k skärm för lightroom, men funderar på OLED vs. IPS-varianten. Är lite orolig om OLED kanske upplevs som lite för mättad (saturation) men även crushed blacks.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Ähum... Recension får vänta. Första konfigureringen av Windows fastnar på "tjänster". Inget händer, inga snurrand bollar. Stänger jag av datorn startar konfigureringen om fån början... Har inte lyckats googla fram nån lösning än. Surt.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Ähum... Recension får vänta. Första konfigureringen av Windows fastnar på "tjänster". Inget händer, inga snurrand bollar. Stänger jag av datorn startar konfigureringen om fån början... Har inte lyckats googla fram nån lösning än. Surt.
hur går det på dator-fronten?
Har du fått någon fart i maskinen? hur känns den?

velar fortfarande mellan diverse olika lösningar.... :)
 

nutte

Aktiv medlem
Jag kör Dells XPS 15 med 4k adobe-RGB IPS fast med i7/32 GB + 1 TB (ångrar att jag inte köpte med 2 TB..men man kan ju köpa Samsung X5 thunderbolt 1 TB för 6'..i9an verkar overkill) och från juli 2018, kanske inte lika bra som en Mac men halva priset och Nvidia-kort som jag behöver för AI/Deep Learning. Kör snusdosedockan till 32" 4K Argb-Benq-skärm och bra tgb+trådlös mus. Datorn är helt ok (men inte fantastisk, t ex är inte pekplattan bra som på en mac och stänga/öppna locket brukar bli strul med nätverk etc men det är nog windows's fel) och jag gillar att den oftast är helt tyst, verkar vara få stationära som är det (?) så jag kör vidare med den.
 

martinot

Aktiv medlem
pekplattan bra som på en mac och stänga/öppna locket brukar bli strul med nätverk etc men det är nog windows's fel
Jo, pekplattorna tycker jag är klart bäst på Mac (ivf. Pro-modellerna, som är de enda som jag har).

Gällande strulet med nätverket som du har så har det nog mest att göra med drivrutiner/chipset som inte hanterar standby på rätt sätt. Fungerar klockrent på Windows 10 med alla mina bärbara, så det får nog Dell, och deras komponentinköpare ta på sig.
 
ANNONS